همزمان با سراسر کشور، آیین افتتاحیه دهمین دوره مجلس دانش آموزی با حضور مدیرکل آموزش و پرورش، معاون پرورشی و فرهنگی ، رییس سازمان دانش آموزی استان و نمایندگان دهمین دوره مجلس دانش آموزی آذربایجان غربی در ارومیه برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اموزش و پرورش استان، «مهین منافى» مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربى در نشست افتتاحیه دهمین دوره مجلس دانش آموزى اظهار داشت: پیشنهادات و طرح هاى نمایندگان مجلس را دریافت و براى طرح و بررسى آن ها برنامه ریزى هاى لازم را انجام مى دهیم.
وی افزود: ارتباط، تعامل و جلسات مختلف را با نمایندگان مجلس دانش آموزى برقرار و حفظ کرده و از حضور نمایندگان در جلسات مختلف درون و برون سازمانی بهره مند خواهیم شد.
منافی بیان کرد: جمعیت کثیری از دانش آموزان روستایى و مرزی ما به دلایل مختلف به اینترنت دسترسی ندارند و باید برنامه ریزی مجموعه نظام در راستاى تحقق این موضوع مهم باشد تا علاوه بر دریافت امکانات مرتبط با فضاى مجازى، آموزش هاى غیرحضورى را نیز در این مناطق پیگیرى کنیم.
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربى گفت: تغییر از خود انسان اتفاق می افتد و ارتقای شخصیتی طبق شرایط مختلف باید شاخصه شیوه زندگی ما باشد، لذا ما باید تجربیات خود را به شما و شما خلاقیت هاى خود را به ما منتقل کنید.
وی خطاب به نمایندگان مجلس دانش آموزی خاطر نشان کرد: حس مطالبه گری را از معلمین خود داشته باشید تا در طی درجات علمی با موفقیت حرکت کنید و در سال های آینده زندگى در سمت های مختلف مدیریتى قرار بگیرید.
«محسن حاجی میرزایی» وزیر آموزش و پرورش که بصورت ویدئو کنفرانس با این مراسم در ارتباط بود؛ با بیان اینکه تلاش میکنم از دیدگاههای اعضای هیات رئیسه به عنوان مشاوران خود استفاده کنم و هر ۲ماه یک بار جلساتی را با آنان داشته باشم، اظهار کرد: شما نمایندگان بار سنگینی را بر دوش دارید و هر کدام نقش مهمی را برعهده دارید نقش نمایندگان مجلس دانشآموزی یکی از نقشهای چندلایه، عمیق و پربار است.
وی افزود: در مسئولیت نمایندگی باید پیوندتان را با جمعیت دانشآموزی برقرار کنید به طوری که افکار و اندیشههای آنان را نمایندگی کنید و توانایی داشته باشید با مسیولان آموزش و پرورش ارتباط بگیرید و پیام ها را منتقل کنید.
حاجی میرزایی با بیان اینکه در یک نگرش عمیق تر، عرصه حیات عرصه یادگیری است، افزود: همانطور که جسم ما نیازمند تغذیه است تا شاداب باشد و وظایف خود را انجام دهد، باید روح خود را تغذیه کنیم. یادگیری، تغذیه روح است و وجه روحانی انسان را تغذیه میکند و پرورش جان را برعهده دارد.
وزیر آموزش و پرورش عرصه یادگیری را فراگیرترین عرصه انسانی دانست و گفت: شاید بتوانیم یادگیری را عمومی ترین رفتار مشترک انسانها بدانیم و یکی از مهم ترین تمایزها، تمایز در یادگیری جوامع و انسان ها است. فرصتهای یادگیری بی شمار است و بهره گیری از آن نیازمند هوشیاری است.
وی گفت: شما دانش آموزان امروز به عنوان نماینده مجلس دانش آموزی در معرض یک یادگیری قرار دارید؛ یک فرصت طلایی برای توسعه یادگیری ایجاد شده و این فرصتها کسب قابلیتها، افزایش توانمندیها، توسعه و گسترش درک اجتماعی، توانایی کسب ارتباط با دیگران، یادگیری چگونگی پیگیری اهداف، فرصتی برای تمرین دموکراسی، پذیرش دیگران، مدارا، تمرین گفتگوی سازنده، کار گروهی و مشارکت در عموم کارها و مسیولیت پذیری در امور است. همچنین حساسیت نسبت به محیط، تمرین پرسشگری، مطالبه گری عقلانی و پیگیری هوشمندانه مطالبات و کسب مهارت شنیدن نیز از موارد مهم برای توسعه یادگیری است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از مشکلات جامعه، تامین همگرایی و انسجام ملی و هم افزایی ملی و ناتوانی در گفتگوی اثربخش است که نیازمند کسب مهارت است و اکنون زمان فراگرفتن آن است، باید بیاموزیم چگونه با یکدیگر گفتگو کنیم.
وی با بیان اینکه مجلس دانش آموزی یک نهادی است که باید از نظراتش بهره مند شویم، عنوان کرد: مجلس دانش آموزی یک موقعیت یادگیری تربیتی است که فرصتی برای یادگیری و میدان عملی برای کسب آمادگی نقش آفرینی برای فردا است.
حاجی میرزایی افزود: اگر می خواهیم برای فردا نقش آفرینی کنیم باید درک روشن تری به فردا ایجاد شود، شما در متن نظام آموزشی مسئولیتی دارید و سند تحول میثاق مشترک ما است. سند تحول بستر اصلی تعاملات ما را با شما روشن میکند لذا در جهت آشنایی بیشتر با سند و ساحتهای تربیتی آن تلاش کنید.
وی با بیان اینکه دانشآموز موثر در جامعه باید بتواند از حقوق خود دفاع کند و عنصری موثر و کارساز باشد که در تمام ساحتها رشد پیدا کرده باشد، گفت: در بیانیه گام دوم ۴۰بار واژه جوان از سوی مقام معظم رهبری آورده شده است که این موضوع نشان میدهد منظومه فکری ایشان جوانان هستند و جوانان نقطه درخشانی به عنوان بزرگترین فرصت یک جامعه هستند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: امسال طرح هر دانشآموز یک مهارت را اجرا کردیم؛ کیفیت جامعه به کیفیت مناسبات اجتماعی بستگی دارد و شکل گیری هویت و فرهنگ و تعامل ملی ما در گرو کسب مهارتهای اجتماعی است و هدف گذاری ما هر دانشآموز یک مهارت اجتماعی است که در پرتوی مجلس دانش آموزی با ۱۵۰نماینده به یک مجلس۳هزار و ۸۰۰نفری تبدیل شده است.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه امروز شبکه مجلس دانش آموزی به گستردگی و وسعت ۲۸هزار و ۳۰۰نماینده است که باید فرایند مشارکت آنان فراهم شود، عنوان کرد: مجلس دانشآموزی یک مجلس نمایشی و تشکیلاتی نیست، به اندیشههای شما نیازمندیم و باید پیوندهایی بین مجموعه جوان و خوش فکر مجلس دانش آموزی با مدیران آموزش و پرورش ایجاد شود.