به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آموزش و پرورش استان، «اصغر باقرزاده» در گردهمایی معاونین پرورشی استان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه دانش آموزان بمانند غنچه های گل هستند که کسی آنان را مجبور به رشد نمیکند بلکه برای رشد آن باید یاری رسان بود؛ اظهار داشت: مهمترین نگرش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس تربیت شدن دانش آموزان می باشد نه تربیت کردن آنان همچنانکه تعلیمات دینی لزوما تربیت دینی نیست بلکه کمک حال آن است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، هرگوشه از استان آذربایجان غربی را نشان از یک رشادت و عظمت خواند و افزود: محور تربیت تعلق است و اگر ۳عامل گرایش اراده بصیرت تقویت گردد موفقیت، خواستن، دانستن، توانستن و در نهایت تربیت اتفاق میافتد و هم افق بودن در این زمینه بسیار ضروری است.
باقرزاده گفت: تفکیک آموزش از پرورش “تربیت” را به مقوله ای جامانده تبدیل خواهد نمود و این مساله متناقض با سند تحول بنیادین است، در حالی که معلم و مربی پرورشی در جایگاه تنظیم گری، می تواند روی تقویت استعدادها و توانمندی های دانش آموزان ونیز سایر معلمان تاثیر گذار باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: درچالش فضای مجازی با ۳محور مهم ایجاد زیر ساختهای صیانت از کودک در گرایش آزاد اطلاعات، پررنگ نمودن نقش تربیتی اولیا با کمک انجمن اولیا و مربیان و مخاطب شناسی کودک و نوجوان مواجه هستیم که در این زمینه می بایداز برنامه های تکراری و کم اثرکاسته و در انتخاب نوع برنامه ها، مسابقات، برنامه درسی و… مطابق تفاوتهای فردی عمل کنیم.
وی با تاکید برهماهنگی بخشهای مختلف ستادی آموزش و پرورش، همچنین خانه و مدرسه و اعتلاء کمیت، کیفیت، شایستگی و انگیزه مندی منابع انسانی خواستار تربیت در متن تعلیم وایجاد تنوع در موقعیت های آموزشی، کیفیت سازی فعالیت ها، ارزیابی و سنجش اثربخش، ایجاد درگاه منتخب و تعریف فرآیندی فعالیت های تربیت شد.
باقرزاده با تکیه ی بیان بر اصل دانش آموز محوری، بهره مندی از نقوش دانش آموزان در برنامه ریزی ها و تعریف موقعیت تربیتی برای آنان، همچنین ایفای نقش تنظیم گری مدرسه که می تواند بجای تربیت کردن، سرشاخه های مربوط به تربیت شدن را تحت تاثیر قرار دهد از اصول اساسی تربیتی عنوان نمود.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان آذربايجان غربي