معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان از اجرای طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران اُفت تحصیلی دانشآموزان در مناطق 24 گانه استان خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آموزش و پرورش استان، جلسه کارگروه تخصصی آموزشی و پرورشی استان آذربایجان غربی با موضوع طرح تعمیق و تثبیت یادگیری صبح امروز در محل سالن اندیشه اداره کل برگزار شد.
افشین سنایی، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان در این جلسه اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش در راستای توسعه عدالت آموزشی و تربیتی و با هدف بهبود و تکمیل فرایند آموزش، جبران نارساییها و کاستیهای آموزشی و تعمیق یادگیری دانش آموزان، «طرح تعمیق و تثبیت یادگیری و جبران افت تحصیلی دانش آموزان» دورههای ابتدائی، اول متوسطه و دوم متوسطه (نظری، فنی و حرفهای و کاردانش) را در تابستان ۱۴۰۱ اجرا میکند.
سنایی با بیان اینکه نقایص و کاستیهای آموزش در فضای مجازی و نگرانی از کفایت دسترسیها به ابزارهای کارآمد در تحقق اهداف این الگوی آموزشی، به ویژه در مناطق کمتر برخوردار، فاصله آموزشی و افت تحصیلی (آشکار و پنهان) را ایجاد کرده است، گفت: بیست درصد (۲۰٪) از دانشآموزان مدارس دولتی به تفکیک دورههای اول و دوم متوسطه (نظری، فنیوحرفهای و کاردانش) تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.
وی گفت: اولویت اجرای طرح به تشخیص کارگروه تخصصی آموزشی و پرورشی استان، مدارس مناطق کمتر برخوردار، مرزی و حاشیه شهرها و مدارس روستایی، عشایری و شبانهروزی است و این طرح دو گروه از دانشآموزان را تحت پوشش آموزشهای جبرانی و تقویتی قرار میدهد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان ادامه داد: گروه اول شامل دانشآموزانی که بر اساس ضوابط موجود در آییننامههای آموزشی و ارزشیابی، نتوانستهاند نصاب قبولی را در خرداد ۱۴۰۱ کسب نمایند و گروه دوم شامل دانشآموزانی که علیرغم کسب نصاب قبولی در دروس، بر اساس تحلیل نتایج ارزشیابی پایانی (خرداد۱۴۰۱) توسط شورای مدرسه، نیازمند شرکت در کلاسهای جبرانی و تقویتی تشخیص داده شدهاند، می باشد.
وی با بیان اینکه ادارات آموزش و پرورش شهرستانها، مناطق و نواحی پس از دریافت شیوهنامه، ضمن برگزاری جلسه با مدیران مدارس دولتی و دریافت نظرات آنان نسبت به انتخاب پایگاه (متناسب با تعداد مشمولین) و عناوین دروس در سطح منطقه اقدام کنند، اضافه کرد: در تعیین پایگاههای مجری طرح بهگونهای برنامهریزی شود که سهولت دسترسی حداکثری دانشآموزان، امکانات آموزشی و تجهیزات سرمایشی و… مورد توجه قرار گیرد.
سنایی ضمن تأکید به برگزاری کلاسها در ماههای تیر و مرداد ۱۴۰۱ گفت: آموزش دروس منحصراً به شیوه حضوری است و مدارس میتوانند با بهرهگیری از سامانه شاد و محتواهای بارگذاری شده در این سامانه نسبت به ارائه آموزشهای مکمل به دانشآموزان (خارج از زمان برنامه هفتگی و برگزاری آموزشهای حضوری) اقدام نمایند.
این مقام مسئول در خصوص نحوه ارزشیابی از آموزشهای ارائه شده به دانش آموزان گفت: پس از پایان فرایند آموزش، ارزشیابی دانشآموزان در شهریور ۱۴۰۱ مطابق با برنامه تنظیم شده توسط مدارس/پایگاهها برگزار میشود. با تأئید شورای عالی آموزش و پرورش درصورتی که نمرات ارزشیابی دانشآموزانِ گروه دوم در شهریور ماه، بیشتر از نمرات خرداد باشد، این نمرات، جایگزین نمرات خرداد ماه خواهد شد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان آذربايجان غربي