معلم منتخب استان آذربایجان غربی می گوید: تنها نیروی محرکهی معلمان عشق به تدریس و دانش آموزان است و نکته مهمتر اینکه معلم باید تا آخرین روز تدریس در حال یادگیری باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آموزش و پرورش استان، « سهیلا اسمعیل لو »، معلم منتخب جلوه های ویژه معلمی استان آذربایجان غربی در سال 1401 است که به همین مناسبت با وی مصاحبه ای ترتیب داده شد و مشروح مصاحبه وی در زیر آورده شده است.
نام و نام خانواد گی: سهیلا اسمعیللو
محل سکونت: شهرستان خوی
محل تدریس: دبیرستان شهید شهبازی چورسی
سابقه تدریس: 6 سال
- فعالیت های ویژه ای که تاکنون انجام داداید؟
من همان سال هایی که در دانشگاه فرهنگیان دانشجو بودم دانشجو معلم فعالی بودم. در تمام دوره های فناوری آموزشی شرکت می کردم و در چندین نمایشگاه تولید محتوای الکترونیکی ارائه اثر نمودم. در همان دوران دانشجویی چندین مقاله در حوزه ی فناوری آموزشی در همایش های ملی ارائه نمودم. همچنین در همایش ملی ریاضیات و کاربردها در سال 98 علاوه برا ارائهی مقاله برای معلمان و دانشجو معلمان کارگاه هندسه با نرم افزار نیز برگزار کردم.
- عناوین و افتخارات کسب شده؟
من امسال در دومین سال تدریس خود خدمت می کنم و سابقه ی چندانی ندارم ولی در همان سال اول خدمت یعنی سال تحصیلی 1400_1399 توانستم جزو جلوه های ویژه ی معلمی در منطقه باشم و همچنین محتوای تدریسم در همان سال نخست خدمت توانست رتبه اول استانی را کسب کند.
- فعالیت ویژه ای که به دلیل آن معلم منتخب استانی شده؟
همه ی فعالیت ها و مهارت ها و تجربه هایی که از دوران دانشگاه به دست آوردم باعث شد که در این دو سال گذشته که آموزش های ما سمت و سوق مجازی به خود گرفته بود و نیازمند دانش فناوری بود به مشکل برنخورم و هم محتواهای تدریسم کیفیت و پویایی مطلوب را داشته باشد و هم ارزشیابی یا تکالیفی که از دانش آموزانم میخواستم متناسب با زیست بوم جدیدی که در آن قرار داشتیم باشد. از طرفی تلاشم این بود که به همین مهارتها اکتفا نکنم و از هر موقعیتی برای یادگیری بیشتر و به روز کردن دانش خود استفاده کنم. همه ی این مهارت ها و فعالیت های دو سال اخیرم شاید علت انتخاب شدن من به عنوان معلم نمونه استانی بوده باشد.
- توصیه ها و انتقال تجربیات معلمی خود برای معلمان جوان؟
خودم به عنوان نیروی جوان توصیه ای که به همکاران جوان مثل خودم می توانم داشته باشم این است که به خودشان و توانایی ها و دانششان ایمان داشته باشند و در چنین زمینههایی حضور فعال داشته باشند.
نکته ی دیگر اینکه همیشه عاشق کارشان باشند. فهمیدم که تنها نیروی محرکهی ما عشق به تدریس و دانش آموزان است و نکته مهمتراینکه تا آخرین روز تدریس در حال یادگیری باشند.
- توصیه های خود به مسئولان آموزش و پرورش در حوزه های آموزشی، تربیتی، اجراییرا بیان نمائید؟
به نظر من اگر مسئولین به معلمان که از عناصر اصلی سیستم هستند توجه نشان دهند شاهد حل خیلی از مشکلات آموزش و پرورش خواهیم بود. از مهم ترین موراد نیز به نظرم توجه و رسیدگی به وضعیت معیشت معلمان خواهد بود.
مسئله ی بعدی اینکه اگر بخشی از ساعت های کاری یک معلم به عنوان ساعت پژوهش و نه تدریس منظور گردد باعث می شود همه ی معلمان ملزم به به روز کردن توانایی ها و مهارت های خود باشند و در نتیجه آن اثربخشی آموزش ما هم هرچه بیشتر خواهد بود. کاری که در دانشگاه ها اساتید موظف به انجام آن هستند. یعنی به عنوان مثال 6 ساعت کاری در محل کار حضور دارند ولی این ساعت صرف کارهای پژوهشی میشود و در آخر باید نتیجهی پژوهش خود را در قالب مقاله یا کتاب یا هر اثر دیگر ارائه کنند.
نکتهی دیگری که جا دارد بگویم این است که مسئولین ما باید آگاه باشند که یک حرکت مثبت یا منفیشان چقدر میتواند در ایجاد انگیزه و یا از بین بردن انرژی معلم تاثیرگزار باشد. متاسفانه گاها در برخی مناطق نگاه و رفتار مسئولین در شان یک معلم به خصوص معلم منتخب و برجسته در زمینههای مختلف مانند مسابقات علمی ورزشی جشنوارهها و … نیست و همین عوامل باعث از بین رفتن انگیزه و انرژی معلمان فعال میشود.
6)چگونه می توان سایر معلمان را به انجام فعالیت های فوق برنامه و خداپسندانه ترغیب کرد؟
به نظرمن اولین راه ترغیب معلمان به فعالیت های فوق برنامه ایجاد انگیزه است. وقتی معلمان انگیزه لازم را داشته باشند قطعا بهترین خودشان خواهند بود. از نیروهای فعال باید حمایت شود تا آنها هر چه بیشتر کارایی خود را نشان دهند.
9)آیا فعالیت ایثار و فداکاری معلمان به اندازه مناسبی در جامعه انعکاس می یابد، چه راه هایی برای انعکاس هر چه بیشتر جلوه های معلمی در جامعه پیشنهاد می دهید؟
در این دو سال گذشته که شاهد همه گیری ویروس کرونا بودیم همه ی مردم به نوعی در زندگیشان دچار سختی ها و تلخی ها شدند. دو قشری که بیشترین فداکاری و دلسوزی را از خود نشان دادند کادر درمان و معلمان عزیز بودند. به نظرم برعکس قشر اول به اندازه کافی فداکاری کادر آموزش در جامعه انعکاس پیدا نکرد چرا که هنوز هم بسیاری از مردم جامعه این اعتقاد غلط را دارند که در این دو سال گذشته معلمان در استراحت بودند و آموزش تعطیل بود! این در حالیست که چه بسیار همکاران من در همان شرایط سخت که تقریبا برای اولین بار در دنیا شاهدش بودیم از جان و دل مایه گذاشتند. با هیچ امکاناتی سعی میکردند محتوای درس را با کیفیت مطلوب به مخاطبانشان انتقال دهند. خیلی از همکارن جوان من خودشان با هزینهی شخصیشان ابزارهای آموزشی تهیه کردند. بسیاری از معلمان در آن شرایط سخت کرونایی برای همکاران دیگر کارگاه های تولید محتوا برگزار کردند. بسیاری در تخت بیمارستان بودند ولی باز هم سنگر آموزش را ترک نکردند.
به نظرم برای انعکاس بیشتر این جلوه ها علی الخصوص در عصر کنونی رسانه نقش مهمی را ایفا می کند.
- تاثیر فعالیت هایتان بر جامعه دانش آموزی را چطور ارزیابی می کنید؟
یکی از دغدغههای عصر اکنون آموزش است که در این میان آموزش ریاضیات از اهمیت ویژهای برخوردار است. سطح پایین درگیری دانشآموزان با ریاضیات برای مربیان بین المللی چالش بزرگی است. به نظر میرسد استفاده از ظرفیتهای فناوری در آموزش ریاضی بتواند کاستیهای آموزش سنتی را جبران کند و در پیشبرد اهداف یادگیری موثر باشد حال آنکه ممکن است عدهای با این روش مخالف باشند و با دلایل خودشان آن را کارآمد ندانند ولی اخیرا با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاهها ثابت شد که فناوری و آموزش مبتنی بر آن حتی اگر به عقیدهی این افراد سازنده نباشد معلمان، مدرسان و فعالان حوزهی آموزش مجبور هستند که به دانش استفاده از آن مجهز باشند تا بتوانند در چنین موقعیتهایی اضطراری از آن استفادهی بهینه را داشته باشند.
وقتی دانش آموزانم با مفاهیم ریاضی به صورت انیمیشن یا در قالب نرم افزار مواجه می شدند برایشان تازگی و هیجان داشت و حتی ضعیف ترین دانش آموزان هم مشتاق به دیدن محتوا داشتند و این به نظرم دستاورد خوبی بود.
- خاطره، تجربه و یا هر نکته که مایل به مطرح کردن آن هستید؟
فقط دوست دارم اول از خانوادهام که به من کار کردن با وجدان را یاد دادند و سپس از همه ی همکاران عزیزی که با جان و دل در این شرایط سخت تلاش می کنند و تک تکشان به نوعی نمونه هستند و شاید دیده نشدند تشکر کنم و خدا قوت بگویم. هر کدام مشوق بزرگی برای من هستند و خواهند بود.