رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: نظام تعلیم و تربیت باید بهصورت مشارکتی پیش رود تا شاهد رشد و شکوفایی در این حوزه باشیم.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان سمنان؛ به نقل از خبرگزاری فارس از سمنان، سیدجواد حسینی در ارتباط ویدئوکنفرانسی با شورای آموزش و پرورش استان سمنان اظهار کرد: نظام تعلیم و تربیت باید بهصورت مشارکتی پیش رود تا شاهد رشد و شکوفایی در این حوزه باشیم.
وی افزود: مردم، تشکلها، دانشآموزان، مربیان، اولیا و بخش دولتی ظرفیتهایی هستند که باید در خدمت آموزش و پرورش باشند تا شاهد رشد و ارتقای شاخصها و استانداردها در حوزه آموزش و پرورش باشیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح «صد مدرسه، صد دبیرخانه» یک نماد گفتمان بین آموزش و پرورش با بخش دولتی برای تفاهم بیشتر و تقویت و ارتقای شاخصها و استانداردهای آموزشی است.
حسینی بیان کرد: در قالب این طرح یک ارتباط و تعامل دوسویه شکل میگیرد، بهگونهای که آموزش و پرورش از تمامی ظرفیتهای بخش دولتی برای بسترسازی مناسب بهره برده و در مقابل نیز حوزههای مختلف دولت، از ثمرات این بسترسازی در آموزش و پرورش، منتفع میشوند.
وی گفت: در این طرح، هر مدرسه، به دبیرخانه ستاد فعالیتهای مشترک مدرسه (آموزش و پرورش) با دستگاه اجرایی مُعین مشخصشده تبدیل میشود تا با رویکرد مدرسهمحوری، از فضای مدرسه برای ایجاد یک ستاد همکاری مشترک استفاده کرد.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تأکید کرد: امروز، هم دولت و هم آموزش و پرورش به این همکاری و تفاهم مشترک نیازمند هستند.
حسینی تصریح کرد: ما در این طرح به دنبال این هستیم تا با اجرای ستادینهسازی و نمادینهسازی، به نهادینهسازی فرهنگ تعامل مشترک بین آموزش و پروش و سایر بخشهای دولت دست یابیم.
نقش نظارت مردم در امر آموزش و پرورش
غفار محمدی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش استان سمنان نیز اظهار کرد: بهمنظور نقش مشارکت و نظارت مردم در امر آموزش و پرورش و بهرهگیری از کلیه منابع و امکانات جهت تأسیس، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی و تسهیل در فعالیتهای اجرایی آموزش و پرورش، شوراهای آموزش و پرورش تشکیل میشوند.
وی بیان کرد: بر اساس بند سه ماده ۱۳ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش، باید تا پنج درصد از درآمد حاصله از صدور عوارض پروانههای ساختمانی، تفکیک زمینها، پذیره و نوسازی به آموزش و پرورش اختصاص یابد.
معاون پشتیبانی آموزش و پرورش استان سمنان گفت: در سال ۹۸، از محل عوارض بند سه ماده ۱۳ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استان، بالغبر یک میلیارد تومان سهم آموزش و پرورش وصول شد که سرانه هر مدرسه ۸۹۰هزار تومان بود.
محمدی بیان کرد: طی ۹ ماه سال جاری نیز از محل درآمدهای حاصل از بنده سه ماده ۱۳ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استان سمنان، بالغبر دو میلیارد تومان وصول شد که سرانه هر مدرسه با این میزان اعتبار یکمیلیون و ۷۹۲ هزار تومان است.
وی افزود: پیشنهاد داریم تا عملکرد مالی (مربوط به درآمدهای بند سه ماده ۱۳ قانون شوراها) بهصورت ۶ ماهه یا سالانه توسط شهرداریها به دفتر شهری و شوراها استانداری ارائه و در صورت امکان نسبت به بررسی و طراحی سیستم نظارتی برای بررسی عملکرد شهرداریها اقدام شود.