به مناسبت هفته پژوهش وفناوری سومین کارگاه آموزشی گروه و تحقیق وپژوهش آموزش و پرورش با عنوان «اموزش مهارت های زندگی برای کودکان 8 تا 12 سال» و همچنین کارگاه آموزش اخلاق پژوهشی و آداب نقد در سال تحصیلی 1401_1400 به صورت آنلاین در هرمزگان برگزار شد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش هرمزگان،معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش وپرورش هرمزگان در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی گروه و تحقیق وپژوهش اذعان داشت: خانه و مدرسه به عنوان دو نهاد اصلی تعلیم و تربیت می باشند که در آموزش مهارت های زندگی برای کودکان تاثیر به سزایی دارند .
غلام رضا سالاری میری افزود: ذهن پویا و پرسشگر کودک همواره در جهت یافتن پاسخ های تازه برای پرسش های ذهنیش آماده است ،درنتیجه با آموزش صحیح می توان زمینه رشد را برای او فراهم نمود.
وی بیان داشت: وضعیت موجود هر جامعه ای نتیجه یادگیری دیروز افراد در خانه و مدرسه می باشد و وضعیت فردای هر جامعه در نتیجه سرمایه گذاری هایی است که امروز روی دانایی ومهارت افراد در خانه، مدرسه و جامعه انجام می گیرد، پس باید به این اموزش های اصولی توجه بنیادین شود.
سالاری افزود: خانه و مدرسه با هم در انجام وظایف تربیتی و مهارتی مکمل یکدیگرند، اگر این دو نهاد روش ها و برنامه های هماهنگ و منسجمی با یکدیگر نداشته باشند، در روند رشد دانش آموزان اختلال به وجود می آید و تاثیر جبران ناپذیری از خود بر جامعه به جا می گذارد.
وی یادآورشد: این دو نهاد نقش اساسی در تکوین شخصیت نسل آینده یعنی کودکان و نوجوانان دارند و اگر خوب هدایت شوند می توانند اصول تربیتی، اخلاقی و مهارتی و غیره را به کودکان ونوجوانان به نحو شایسته آموزش دهند و خروجی این کار باعث می شود تا دانش آموزان ما لحظه ای از تلاش در جهت ارتقای مهارت های علمی ،تربیتی و غیره خود برندارند.
طیبه ارتا پژوهشگر فرهیخته ناحیه یک بندرعباس به عنوان مدرس کارگاه به ارایه آموزش مهارت های زندگی پرداخت و اظهار داشت: مهارت های زندگی یعنی توانایی انجام رفتار سازگار وچمثبت به گونه ای که کودک بتواند با چالش ها وضروریات زندگی خود کنار بیاید.
کارگاه مهارت های زندگی که محتوای آن برای آموزش کودکان 8 تا 12 ساله مناسب بود، مورد استقبال فرهنگیان هرمزگان به ویژه معلمان دوره اول و دوم ابتدایی قرار گرفت.
پژوهش برای شفاف سازی موارد مبهم گام برمی دارد
معاون پژوهش،برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش وپرورش هرمزگان همچنین در حاشیه برگزاری کارگاه آنلاین آموزش اخلاق پژوهشی واداب نقد گفت: پژوهش گامی محقق، برای شفاف سازی موارد مبهم بر می دارد تا پاسخی دقیق ومنطقی برای حل آن بیابد.
سالاری ادامه داد: رسالت اصلی پژوهشگر حفظ ونگهداری حریم محققان وتشریح کارش به راستی می باشد، محقق کسی است که برای رسیدن به کشف حقایق در دریای عظیم اندیشه والای انسانی غوطه ور می شود تا بتواند به کمال اخروی در سایه امن الهی که نتیجه هر پژوهشی است برسد.
وی ادامه داد: پژوهشگرانی که برای روشن کردن و شناساندن راه زندگی بشر کلام بزرگان دین را بررسی می کنند و درست را از نادرست می شناسند و یا محققانی که برای رسیدن به نتیجه ای مطلوب خالصانه تلاش می کنند،شایسته پاداشی الهی هستند، زیرا دین اسلام به اندیشه، علم آموزی وپژوهش اهمیت شایان توجه دارد.
پژوهشگر برتر و مشاورجوانان اداره کل آموزش وپرورش هرمزگان به عنوان مدرس کارگاه آموزش اخلاق پژوهشی واداب نقد گفت: یک پژوهشگر باید اخلاق پژوهشی را سرلوحه کار خود قرار دهد تا بتواند به رمز موفقیت دست یابد؛ چون هرگاه اصول اخلاقی رعایت شود، چرخه متعالی جامعه به شکل زیبا و مطلوب به حرکت در می اید و می توان به حیات طیبه که هدف نهایی زندگی است، رسید.
حجت السلام والمسلمین ابوذر صادقی ادامه داد: یک پژوهشگر زمانی موفق می شود که اخلاق مدار باشد و در این راه با خلوص نیت گام بردارد و برای رضایت خدا قلم خود را به حرکت در اورد و از خواسته های شخصی در تحقیق پرهیز کند.
وی گفت: پژوهشگر باید هدفمند و علمی واخلاق مدار بنویسد و از هواهای نفسانی در نوشتار خود پیروی نکند چرا که اگر خلاف راستی و درستی را در تحقیق انجام دهد، اساس کارش به بیراهه و نابودی می رسد و از شاهراه اصلی به دور می افتد.
همچنین در هفته پژوهش مریم رضایی همکار فرهنگی آموزش وپرورش منطقه کیش به عنوان معلم پژوهنده برگزیده کشوری شد.
بیت الهی مدیرکل آموزش وپرورش هرمزگان، سالاری میری معاون پژوهش، برنامه ریزی وتوسعه منابع، قویدل معاون آموزش متوسطه و حیدری راد مدیر آموزش وپرورش منطقه کیش کسب این موفقیت را تبریک گفتند.