طرح سراسری نظارت بازرسان وزارت آموزش و پرورش بر فرآیند آموزش در شرایط اضطرار با شیوع کرونا در استان سمنان هم انجام شد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان سمنان؛ محمد نصیریان مفیددر نشست هماهنگی و برنامه ریزی بازرسی های مدارس در سطح استان گفت: شناسایی چالش ها و مشکلات پیش روی نظام آموزشی کشور مهم ترین دغدغه مسؤولان حوزه تعلیم و تربیت کشور است و از همین رو با تاکید مقام عالی وزارت به منظور بررسی وضعیت کمی و کیفی فعالیت های آموزشی کشور، فرآیند ارزیابی عملکرد استان ها در سراسر کشور و در تمام مناطق اعم از شهری، روستایی و عشایری از سوی اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش آغاز شده و به طور هماهنگ و هم زمان در حال انجام است.
معاون پاسخگویی به شکایات اداره کل بازرسی وزارت آموزش و پرورش افزود: این اداره کل در نظر دارد در دو مرحله از مناطق و مدارس استان های سراسر کشور بازدید نماید.
وی هدف از نظارت این مرحله را رصد و پایش باید ها و نبایدها و مشاهده آنچه هست و وجود دارد عنوان کرد و ادامه داد: هدف بعدی، نظارت بر فعالیت آموزش و پرورش در سطح مدارس و برقراری ارتباط تلفنی با اولیا و بررسی روند یادگیری در شرایط کرونایی از دیدگاه اولیا و دانش آموزان است.
نصیریان مفیدی همچنین گفت: طبق بررسی ها و ارزیابی های انجام شده آموزش رها نشده است، مدیران و معلمان مدارس برای آموزش دانش آموزان از هیچ تلاشی مضایقه نکرده اند البته در شروع کرونا طبیعی بود که مدیران دچار مشکلاتی در تصمیم گیری شوند اما چالش کرونا در کنار تهدیدهایی که داشت فرصت های خوبی را برای آموزش و پرورش فراهم کرد.
محمد دستورانی هم در این نشست گفت: استان سمنان در بسیاری از شاخص های آموزشی، پرورشی، سواد آموزی، تربیت بدنی و سلامت جزو 3 استان برتر و در بعضی از شاخص ها جزو 5 استان برتر کشور می باشد. جمیعت دانش آموزی پایین، ضریب پراکندگی زیاد و پوشش تحصیلی بالا از ویژگی های آموزش و پرورش استان سمنان است به همین دلیل آموزش و پرورش استان جز گران ترین آموزش و پرورش ها در سطح کشور است.
تولیت آموزش و پرورش استان افزود: برگزاری جلسات تخصصی شورای معاونین با شهرستان ها و مناطق و بازدید بیش از 1014 مورد از فعالیت مدارس استان توسط همکاران از جمله اقداماتی است که در سه ماهه اخیر صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: تلاش ما بر این است که شعاع دسترسی دانش آموزان به آموزش و پرورش را بیشتر کنیم ولی قطعا به دلیل عدم پوشش و سرعت پایین اینترنت، در همه استان این اتفاق نیفتاده است و در این بخش تهیه درس نامه و جزوات آموزشی در دستور کار بوده است.
محمد دستورانی با بیان اینکه در طرح هر دانش آموز یک تبلت برای 5000 هزار دانش آموز استان که فاقد تبلت بوده اند با مشارکت خیرین و از محل صرفه جویی و با کمک استانداری، نهاد ریاست جمهوری و مرکز آمار ایران بیش از 3000 هزار تبلت تهیه و در اختیار دانش آموزان قرار گرفته و خواهد گرفت، افزود: معتقدیم رویکرد ارزیابی و عملکرد رویکرد تکمیلی است و از این نظر ما را کامل می کند.
وی گفت: معتقدیم 90 روز ماه های دی، بهمن و اسفند، کلیدی ترین روزهای سال تحصیلی است و تلاش ما این است در این مدت باقی مانده گام های بلندتری برداریم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان، عدم اطمینان از یادگیری دانش آموزان، عدم اطمینان از نتیجه امتحانات و خستگی معلمان را سه چالش اساسی پیش رو در این ایام عنوان کرد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان