معاون پرورش و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: تامین و ارتقای مراقبت های اجتماعی از دانش آموزان مدارس با رویکرد علمی، یکپارچه و حمایتی مهم ترین رویکرد آموزش و پرورش خراسان جنوبی است.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی،فرشید جعفری، در نشست تخصصی میز خدمت نماد،که در مرکز مشاوره ادارهکل آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: «نماد» مجموعه ای نظام یافته از خدمات و برنامه ها،شامل غربالگری،آموزش،توانمندسازی و حمایت های روانی-اجتماعی،به منظورمراقبت دانش آموزان دربرابر رفتارهای پرخطر،آسیب های اجتماعی و جرائم، از طریق مداخله به موقع و موثر در مدارس استان اجرا می شود.
وی، براستقرارنظام جامع مراقبت اجتماعی مدرسه محور،خانواده محورومحله محورازطریق مشارکت بین بخشی مبتنی برمدل بومی وسبک زندگی اسلامی–ایرانی،تأکیدکردو افزود: هم افزایی منابع و برنامه های دستگاه ها و نهادها، استقرار نظام شناسایی دانش آموزان آسیب دیده و آسیب پذیر،طراحی و توسعه مداخلات موثر حمایتی و توانمندسازی دانش آموزان، استقرار نظام ارجاع مناسب ارائه خدمات، حمایت ها و درمانی و ظرفیت سازی افزایش عوامل محافظت کننده و کاهش عوامل مخاطره آمیز دانش آموزان از دیگر اهداف این طرح می باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به لزوم مداخلات حمایتی –مراقبتی در طرح نماد، عنوان کرد: ابزارهای شناسایی و فرایند شناسایی دو بخش مهم شناسایی و نظام غربالگری به موقع به شمار می روند.
جعفری، باتأکید برگسترش آموزش های رشد مدار در زمینه پیشگیری ازرفتارهای پرخطر،آسیب های اجتماعی وبزهکاری،اذعان کرد:مداخلات اورژانسی،فوری و ضروری برای دانش آموزان نیازمند خدمات ویژه باید توسط کمیته نظام مراقبت روانی – اجتماعی نواحی با هماهنگی سایر نهادها و سازمان های مرتبط، به سرعت و در کوتاه ترین زمان ممکنه ارائه شود.
شایان ذکر است در این جلسه،کارشناسان تخصصی اعضای ائتلاف ملی نماد استان حضور داشتند.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبي