آماده سازی بستری جهت شنیده شدن صحبت ها و رسیدگی به مطالبات اولیا در عرصه های مختلف، از مهمترین ماموریت های اصلی حوزه انجمن و اولیا می باشد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهرتهران، همایش آشنایی اولیا با مفاهیم سندتحول بنیادین آموزش و پرورش و اجرای منطقه ای طرح “مدرسه کانون تربیتی محله”، به صورت برخط (زنده) در شبکه آموزشی شاد: کریدور مدیران سه دوره تحصیلی، گروه انجمن اولیا و مربیان منطقه، بستر اینترنتی اسکای روم و آپارات برگزار گردید.
در این مراسم عباسپورمدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش وپرورش ضمن تشکر و سپاس از فراهم سازی بستر صحبت با اولیا، اذعان داشت: بی شک یکی از مهمترین ماموریت های اصلی حوزه انجمن و اولیا، آماده سازی بستری جهت شنیده شدن صحبت ها و رسیدگی به مطالبات اولیا در عرصه های مختلف، که بایستی مورد توجه قرار گیرد. و در این زمینه اقدامات مختلفی انجام داده ایم که از آن جمله می توان به شوراهای انجمن اولیا و مربیان در هر منطقه آموزش و پرورش شهرتهران اشاره نمود و قطعا یکی از مهمترین ویژگی های شوراهای فعال انجمن اولیا و مربیان، می توان به مطالبه گری بودن آن، تاکید نمود؛ و سبب خوشحالی ما خواهد بود که این ویژگی مطالبه گری در جمیع جهات و از تمامی مسئولین و دست اندرکاران مطالبه و پیگیری شود و در عین حال ما بایستی جهت دسترسی به این هدف، آن را در همه سطوح نظام آموزشی و پرورشی مان، تقویت نمائیم.
وی در ادامه افزود: امروزه ما نمی توانیم با روش ها و سازکارهای قدیمی گذشته در حوزه تعلیم و تربیت کار کنیم و انجمن های ما هم به طبع نمیتواند با شیوه و نگاه های گذشته فعالیت نماید و حتی نوع مطالبات هم به گونه دیگری دستخوش تغییر شده است و ما نمی توانیم در واحدهای آموزشی مان صرفا با برگزاری یک یا چند جلسه در طول سال تحصیلی و تصادفا جمعی شکل گیرد، به اهداف مورد انتظار دست یابیم و بایستی دیگر از این نوع مدل و برگزاری جلسات صوری و تشریفاتی عبور کنیم؛ چرا که امروز نوع مطالبات و درخواست جامعه تغییر و تحول یافته و مقوله تربیت، جز مطالبات اصلی جامعه می باشد؛ و امروزه مباحث تربیت، سلامت و امنیت از مطالبات اصلی هر جامعه و جز حقوق مردم بوده و این حق آنان است تا از دولت ها طلب نمایند.
عباسپور همچنین اذعان داشت: به جهت دستیابی به این نوع مدل تغییر یافته مطالبات، ما هم بر آن شدیم تا با تنظیم اساسنامه جدید و متفاوتی، زمینه مشارکت تشکل های مردمی، خاصه انجمن اولیا و مربیان، که بی شک یکی از بزرگترین تشکل های مردمی در کشور و آموزش و پرورش هست را فراهم سازیم؛ چرا که با جمعیت حدود 750 هزار عضو شورای انجمن در سرتاسر کشور که بی سابقه هست مواجه ایم و میدانیم که اگر یک تشکل غیردولتی بخواهد در بطن یک تشکیلات دولتی مشغول و به اهداف و چشم اندازهای مورد انتظار دست یابیم کار ساده و آسانی نبوده و قطعا مشکلاتی در سطح مدارس و جامعه در بر خواهد داشت؛ و ما بر این امر واقف بوده و تمام سعی و تلاش خود را در راستای تحقق یافتن این چشم انداز با همکاری مدارس و خانواده ها، فروگذار نخواهیم نمود.
وی در ادامه نیز اذعان داشت: ما بر این باور و اعتقاد هستیم که مدرسه تاثیرگذاری اش نباید محدود و محصور به درون مدرسه باشد و فقط برای دانش آموزانی که در آن مجموعه آموزشی و پرورشی مشغول بوده درنظر گرفته شود؛ فلذا معتقدیم که هرچه قدر مدارس ما کیفیت داشته باشد، آن وقت می توانیم این تاثیرات را به محیط پیرامون اش تعمیم، گسترش و توسعه بدهیم؛ واین جا بود که طرحی را که از سال گذشته آغاز نمودیم و آن “مدرسه کانون تربیتی محله” را به عنوان یکی از بسته های تحولی، طراحی و برنامه ریزی نمودیم و بر این باور هستیم که یک مدرسه تاثیرگذار، می بایست کاهش دهنده آسیب های اجتماعی محله خود باشد و مسائل تربیتی هر محله به گونه ای باشد که ما دیگردر آن شاهد انواع آسیب هایی که خانواده ها بدان دچار هستند نباشیم؛ و قطعا اگر کارکرد مدرسه را تقویت نمائیم، یعنی افراد را درست تربیت کنیم و خانواده، درست در جریان فرآیند تعلیم و تربیت قرار گیرد و آموزش های لازم هم صورت پذیرد، قطعا می تواند در آن محله عامل بزرگی جهت کاهش انواع آسیب های اجتماعی و نیز تاثیرگذار و ایفاگر نقش خود در محله باشد؛ والبته مقدمات کار را ما مهیا و فراهم نموده ایم و لازم است سایر سازمان ها و دستگاه ها که از اعتبارات کافی برخوردارند این ارتباط را با مدرسه تقویت و درکنار خانواده ها، تاثیر گذار نقش تربیتی مدارس در محلات باشند.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران