شورای پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی سیستان و بلوچستان برای نخستین بار در کشور با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در زاهدان برگزار شد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان، حمیدرضا رخشانی در این جلسه اظهار کرد: ۳ هزار و ۶۵۸ دانش آموز با نیازهای ویژه در سیستان و بلوچستان مشغول تحصیل هستند که از این تعداد سه هزار و ۳۹۷ نفر در مدارس خاص و ۲۶۱ نفر به روش تلفیقی فراگیر در سایر مدارس استان تحصیل میکنند.
وی با بیان اینکه ۸۹ مدرسه استثنایی در استان وجود دارد، ادامه داد: بیشترین تعداد دانش آموزان با نیازهای ویژه استان با تعداد ۱۹۵۷ نفر در مقطع ابتدایی هستند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان به پوشش ۹۱ درصدی طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ نیز تا کنون ۷۶ هزار و ۱۱۲ نوآموز تا کنون نوبت گیری کردهاند و برای ۶۳ هزار و ۲۳۰ نوآموز غربالگری انجام شده است.
رخشانی خاطر نشان کرد: برای توسعه فضاهای آموزشی، پرورشی و توانبخشی آموزش و پرورش استثنایی استان سند توسعه فضای آموزشی تدوین و جانمایی مدارس استثنایی براساس نیاز شهرستانها و مناطق و جلب مشارکت خیرین انجام شده است.
وی به موضوع کمبود نیروی انسانی در مدارس استثنایی استان اشاره کرد و ادامه داد: به ۲۰ آموزگار رابط، ۲۹ دبیر مقطع متوسطه و ۶ خدمتگزار همیار در مدارس استثنایی استان نیاز داریم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان در خصوص ارائه خدمات توانبخشی به دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت: ۴۵ درصد دانشآموزان در مقطع ابتدایی و ۴۳ درصد نوآموزان پیش دبستانی خدماتی همچون سمعک، ویلچر، خدمات کلینیکی، دندانپزشکی و واکر دریافت کردند.
رخشانی کمبود شدید نیروی انسانی، عدم مهارت دانشجو معلمان در گرایش های نابینا و ناشنوا در دانشگاه فرهنگیان، نبود نیروی توانبخشی در اکثر شهرستان های استان، عدم تامین اعتبار در خصوص جذب نیروهای طرحی در سال ۹۸، کمبود مراکز مشکلات ویژه یادگیری در استان و بالا بودن دانش آموزان دچار مشکل ویژه یادگیری را از مهمترین چالش های آموزش و پرورش استثنایی در سیستان و بلوچستان عنوان کرد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان