معاون پژوهش، برنامهریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش مازندران گفت: انجمن های علمی و آموزشی بسترسازی اجرای طرح ها و برنامه های ابلاغی هستند.
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ «علی سهرابی» گفت: انجمن های علمی و آموزشی معلمان در اجرای مصوبات جلسه های 369 و 388 شورای عالی انقلاب فرهنگی و به منظور نهادینه سازی مشارکت معلمان در تولید و گسترش علم و فناوری و ارتقا سطح کیفی برنامه ها و فعالیت های آموزش و پرورش تشکیل شدهاند.
وی افزود: صدور مجوز تأسیس، تجدید پروانه و نظارت بر حسن انجام کار این انجمن ها به عهده آموزش و پرورش می باشد.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه دبیرخانه کمیسیون راهبری انجمن های علمی در مدیریت منابع انسانی و امور اداری – معاونت آموزش نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش مازندران مستقر است، تصریح کرد: این دبیرخانه با برنامهریزی و هماهنگی لازم با سایر حوزههای مرتبط و بهرهبردار، فعالیتهای انجمنهای علمی و آموزشی را پشتیبانی و نظارت مینماید.
سهرابی از تشکیل ۲۰انجمن فعال در استان مازندران خبر داد و اضافه کرد: این انجمنها در راستای ارتقای کیفیت فعالیتهای آموزش و پرورش نقشی بسزا و تعیین کنده در توسعه مشارکت معلمان ایفا میکنند.
وی همچنین به قرار داشتن پرونده تأسیس دو انجمن دیگر در مرحله بررسی شرایط و ضوابط طبق شیوهنامه وزارتی در دبیرخانه کمیسیون راهبری اشاره کرده و افزود: پرونده این دو انجمن پس از تایید اولیه در جلسه کمیسیون راهبری به منظور دریافت مجوز از وزارت متبوع به وزارتخانه ارسال می گردد که پس از صدور مجوز در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری، به عنوان یک موسسه غیرتجاری محسوب میگردند.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در اجرای سیاستهای دولت و تأکید وزارت آموزش وپرورش به برونسپاری برخی از امورتصدی گرایانه واجرایی به مؤسسات، نهادها و انجمنهای غیردولتی، مدیران آموزش وپرورش نیز بابسترسازی مناسب، از تجارب تمامی معلمان شاغل و بازنشسته در تولید و گسترش علم و فناوری و نیز مشارکت اثربخش آنان در ارتقاء کیفیت برنامه های آموزش و پرورش به منظور بهره گیری ازظرفیتها و توانمندیهای نهادی انجمنها درافزایش سطح علمی معلمان وبهینهسازی روشها و حل مشکلات آموزشی وتربیتی مدارس استفاده می کنند.
وی یادآور شد: اداره کل و ادارات آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق در مواردی از جمله برگزاری سمینارها و کنفرانسهای علمی وآموزشی، زمینهسازی برای برگزاری نشستهای علمی به ویژه درمدارس ومناطق ونواحی آموزش وپرورش و همچنین واگذاری امورنیازسنجی، اجرا و ارزشیابی دورههای آموزشی کوتاه مدت ضمن خدمتذیل از ظرفیت انجمن های فعال استان استفاده مینمایند.
سهرابی همچنین از مشارکت وهمکاری درفرآیندجذب واستخدام معلمان مثل؛ انجام مصاحبه، برگزاری آزمونهای علمی وحرفهای، واسپاری مسئولیت ارزیابی عملکردسالانه، سنجش صلاحیت و رتبه بندی معلمان، جلب مشارکت انجمنهادربرگزاری مسابقات و جشنوارههای دانشآموزی ومعلمین، همکاری درنظارت و راهنمایی تعلیماتی و بهبود عملکرد آموزشی وتربیتی معلمان به عنوان دیگر عملکردهای انجمنهای علمی در تعامل با آموزش و پرورش یاد کرد.
معاون پژوهش، برنامهریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش مازندران در پایان، مشارکت انجمنها در تألیف، اعتبارسنجی، تحلیل و ترویج برنامه وکتابهای درسی، نظارت وارزشیابی کیفیت تحصیل و تربیت دانشجو معلمان دانشگاههای فرهنگیان و شهیدرجایی و برونسپاری خدمات آموزشی وتربیتی را از مسائلی خواند که میتوان برای انجام آنها از ظرفیت انجمنهای علمی و آموزشی استفاده کرد.
سهرابی همچنین از همه صاحب نظران دعوت کرد تا در انجمن های علمی و آموزشی مربوط به رشته تخصصی و یا رشته مورد علاقه خود عضو شده و دیگران را نیز به منظور ارتقا و بالندگی هر چه بیشتر به عضویت در انجمن ها دعوت نمایند.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران