فاطمه حسنی گفت: آموزش مجازی در ابتدای امر کاری سخت و دشوار برای مدیران و معلمان به نظر می رسید که نگرانی های زیادی هم برای والدین به دنبال داشت، اما در نهایت مدیرانی موفق شدند از این گذرگاه سخت به سلامت و موفقیت عبور کند که از کمترین امکانات بیشترین استفاده را بردند.
مدیر دوره ابتدایی مدرسه شهدای بانک ملت زاهدان در گفت و گو با واحد رسانه اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش اظهار کرد: از اسفند ۹۸ که شیوع ویروس کرونا منجر به تعطیلی مدارس در کشور شد، مسائلی چون سلامت دانش آموزان و معلمان، زمان بازگشایی مجدد، نحوه برگزاری امتحانات، روش های متنوع ارائه آموزش و… از موضوعاتی بود که مورد بحث و بررسی قرارگرفت. چرا که این شرایط غافلگیر کننده، نباید توقف غیر قابل جبرانی را در آموزش دانش آموزان به وجود می آورد.
وی افزود: آموزش مجازی در ابتدای امر کاری سخت و دشوار برای مدیران و معلمان به نظر می رسید که نگرانی های زیادی هم برای والدین به دنبال داشت، اما در نهایت مدیرانی موفق شدند از این گذرگاه سخت به سلامت و موفقیت عبور کند که از کمترین امکانات بیشترین استفاده را بردند.
حسنی ادامه داد: شیوع این بیماری در کنار سختیهایی که برای همگان به همراه داشت؛ زمینهساز تحولی شگرف در امر آموزش کشور شد. باز شدن پای آموزش مجازی به مدارس باعث شد تغییراتی در نگاه سنتی به آموزش و پرورش آینده سازان این مرز و بوم ایجاد شود. ایجاد این تغییر سخت بود اما همیشه تغییرات به سمت و سوی پیشرفت و لذت بخش و شعف آفرین است.
مدیر دوره ابتدایی مدرسه شهدای بانک ملت زاهدان تصریح کرد: تجربه تلخ تعطیلی مدارس در اسفندماه 98 جای خود را به حلاوت و شیرینی بازگشایی مدارس مجازی داد. تجربهای نو و بدیع که شاید در اول کار دارای معایبی بود اما رفته رفته با تعامل خانواده و مدرسه به وسیله ای مناسب برای آموزش تبدیل شد.
حسنی خاطر نشان کرد: تبدیل تهدید کرونا برای مدارس به فرصت گرایش به فضایی سرشار از نوآوری فراگیری یکی از مهمترین دستاوردهای این روزها بود. مدیران موفق در زمان هم گیری کرونا با پشت سر گذاشتن ساختار سنتی و تغییر نوع نگرش دانش آموزان و اولیا و جایگزینی روشهای معمول آموزش با روش های نوین گامی بلند در راستای جهش به سوی یادگیری خلاقانه برداشتند.
وی ادامه داد: در زیست بوم جدید آموزشی، راه های جدیدی برای یادگیری به وجود آمد و دانشآموزان راه و روش تحقیق و جستجو کردن را به خوبی آموختند.
این مدیر مدرسه اظهار کرد: در سال تحصیلی گذشته آموزش تنها به کتاب و کلاس درس محصور شد بلکه استفاده از ابزارهای دیجیتال جای خود را به کتاب دفتر سابق داد و شور و شعف خاصی را در میان دانش آموزان به وجود آورد.
حسنی تصریح کرد: علاوه بر آموزش، در شیوه مدیریت مدرسه هم تحولات عظیمی رخ داد. ایجاد بستر شبکه شاد زمینه ساز تحقق مدرسه مجازی شد که امکانات فراوانی برای مدیریت و رصد فعالیت های دانش آموزان و معلمان فراهم کرد.
وی ادامه داد: مدیران و معلمان دیگر حتی اگر کرونا هم نباشد در صورتی که مدارس به دلیل بلایای طبیعی، مخاطرات جوی و مشکلات دیگر تعطیل شوند دیگر نگران تعطیلی مدرسه و عقب افتادن کار خود نیستند و دانش آموزان در دوران غیبت خود میتوانند به راحتی از آموزش های مجازی بهره مند شوند.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان