معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان گفت: با توجه به تاثیر منفی کرونا بر یادگیری دانشآموزان طرح تثبیت و جبران یادگیری مهارتهای دوره ابتدایی و رصد یادگیری آنان اجرا خواهد شد و اولیاء نگران یادگیری فرزندانشان نباشند.
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمانشاه به نقل از معاونت آموزش ابتدایی استان، ناهید فضلی با تشریح ضرورت جبران عوامل تاثیرگذار بر یادگیری و در راس آن بیماری کرونا و تعطیلی کلاسهای درس و ضرورت یادگیری مهارتهای پایه برای تمامی دانشآموزان دوره ابتدایی، اظهارکرد: این موضوع در سال تحصیلی جدید با جدیت دنبال خواهد شد.
وی افزود: در جهت پیشبرد اهداف نظام تعلیم و تربیت و استمرار آموزش، دراجرای راهکارهای شماره (3-5) و (7-5) سندتحول بنیادین و در راستای کیفیت بخشی به برنامهها و فعالیتهای دوره ابتدایی در راستای تقویت بنیهعلمی دانشآموزانی که نیاز به تلاش و آموزش بیشتر دارند و درطول سال تحصیلی دچارمشکلاتی در زمینه یادگیری گردیدهاند و همچنین به منظور استمرار یادگیری و تسهیل درامرسنجش، جبران عقبماندگی تحصیلی این دانشآموزان در تابستان سال جاری بخشنامهای تحت عنوان «طرح جبران وتثبیت یادگیری»،به نواحی و مناطق ارسال شد که به موجب آن طرح حمایت آموزشی برای تمام دانشآموزانی که در کارنامه آنها برای درسهای «فارسی» و «ریاضی» دوره اول ابتدایی و در درسهای «فارسی»، «علوم» و «ریاضی» دوره دوم ابتدایی قابل قبول و نیازمند تلاش منظور شده است؛ اجرا خواهد شد.
فضلی یادآورشد: طبق بخشنامه ارسالی و در راستای اجرای طرح جبران عقب افتادگی تحصیلی از اول تیرماه درتمامی مدارس ابتدایی (6 الی 8 هفته) الزامی گردید و موارد ذیل مورد تاکید قرار گرفته است:
1-شناسایی دانشآموزانی که نیاز به آموزش بیشتر دارند و استمرار یادگیری آنان از وظایف مهم مدیران می باشد.
2-برنامهریزی مدیر بر اساس نقشه جامع یادگیری برای دانشآموزانی که نیاز به آموزش و تلاش بیشتری دارند.
3-آموزش دانشآموزان مورد نظر با استفاده ازشبکه یادگیری شاد، حضور در مدرسه در قالب گروههای کوچک با رعایت پروتکلهای بهداشتی در روزهای دوشنبه و چهارشنبه براساس تصمیم ستاد ملی کرونا.
4-استفاده از لینک کارنماهای طراحی شده توسط این اداره کل (نامه شماره250/54008749/561-10/03/1400) به عنوان یکی از ابزارهای استمرار یادگیری با طرح موضوع در شورای مدرسه میتواند به شیوههای مختلف در دسترس دانشآموزان قرار میگیرد.
5-بررسی وضعیت یادگیری دانشآموزان نیاز به تلاش وآموزش بیشتر و ارائهی راهکارهای اجرایی جهت این دانشآموزان در شورای مدرسه و ارسال صورت جلسه به نواحی و مناطق توسط مدیران مدارس.
6-اقدامات انجام شده برای دانشآموزان مذکور توسط مناطق، نواحی و مدارس مورد بازدید و نظارت قرار خواهد گرفت.
7- توجه ویژهی معاونین محترم آموزشی به مناطق حاشیه و محروم که دانشآموزانی که نیاز به آموزش بیشتر دارند و ارائهی برنامهی مدون آموزشی.
8-توجه به آموزش دانشآموزان در مناطق روستایی و عشایری توسط راهبران آموزشی و استفاده از ظرفیت و توانایی راهبران و مدیر آموزگاران.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان درخصوص برنامههای جدید معاونت آموزش ابتدایی برای دانشآموزان پایه اول ابتدایی گفت: یکی از استراتژیهای معاونت آموزش ابتدایی، با در نظر گرفتن آموزش غیرحضوری دانشآموزان، شناسایی ضعفهای احتمالی برخی از دانشآموزان در یادگیری مهارتهای پایه است.
فضلی، تقویت بنیه علمی دانشآموزان، حمایت از دانشآموزان نیاز به تلاش بیشتردر جهت کاهش افتتحصیلی، کنترل تکرار پایه و ترک تحصیل، به ویژه در پایههای اول و دوم ابتدایی را از اهداف این طرح بیان کرد و یادگیری مهارتهای پایه را به عنوان سنگ بنای یادگیری در پایههای بعدی ضرورری دانست.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان، در خصوص تفاوت دانشآموزان در داشتن استعدادهای خاص، اظهار داشت: اینکه دانشآموزان استعدادهای متفاوتی دارند و هرکدام از آنها میتوانند در زمینه خاصی توانایی ویژهای داشته باشند؛ صحیح است، اما مهمتر این است که همه آنان در دوره آموزش عمومی، مهارتهای سوادپایه را صرفنظر از نوع استعداد فرا بگیرند، مهارتهای چون خواندن و نوشتن و همچنین صحبت و گوش کردن که «مهارتهای زبانی» مورد تاکید آموزش ابتدایی استان هستند.
فضلی ضمن تقویت همهجانبه و متوازن کودکان گفت: براساس بررسیهای انجام شده، اگر بچهها مهارتهای پایهسواد را به خوبی بیاموزند، امکان یادگیری خوب دروسی مانند ریاضیات، علوم و …را هم خواهند داشت .
وی تاکید داشت: در آغاز سال تحصیلی 1401-1400 ، تشکیل شورای مدرسه با حضور معلمین، اولیا و با رهبری مدیر مدرسه الزامی است و در این جلسه وضعیت یادگیری دانشآموزان باید مورد بررسی قرار گیرد و دورهی دروس سال گذشته تا رسیدن به اهداف پایهیهای قبل مورد تاکید میباشد، تمامی معلمان بهعنوان سفیران امیدبخش با آرامش خاطر در ابتدا یادگیری مواد درسی سال قبل را تمرین و تکرار نمایند، در این راستا حمایت و همراهی اولیاء میتواند نقش موثری داشته باشد پس از اطمینان از یادگیری محتوای برنامهی درسی سال قبل دروس سال جدید ارائه خواهند شد.
وی در پایان برای تمامی دانشآموزان، معلمان و اولیای آنان آرزوی موفقیت و سلامتی کرد و از اولیاء دانشآموزان در همراهی با برنامههای آموزش ابتدایی استان قدردانی نمود.