تهران (پانا) – معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه پیرامون تبیین رویکردهای آموزشی سال تحصیلی۱۴۰۰_۱۴٠۱ و تشریح برنامههای تحولی سخن گفت.
حسن ملکی در این نشست با بیان اینکه در برنامه ریزی تحولی سال گذشته سازمان پژوهش مسیر تحولی را با یک برنامه معین و گام های مشخص آغاز کرده است اظهار کرد: بنا داریم راهنماهای برنامه درسی نوین بر اساس اسناد و تحول بنیادین تولید شود امسال نیز میگوییم در ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری با یک رویکرد تحولی مبتنی بر اسناد تحولی راهنماهای برنامه درسی را طراحی و تولید کردهایم.
وی افزود: این برنامه درسی به شورای عالی آموزش و پرورش ارسال شده تا پس از بررسی برای تصویب به ما ابلاغ شود که این موضوع اکنون در حال انجام است در مدار تحولی چند مرحله مد نظر داشتیم مرحله اول ما مطالعات و پژوهش های لازم برای برنامه ریزی تحولی بود مرحله دوم برنامه ریزی درسی و تولید راهنماهای برنامه درسی بود که انجام شد و مرحله سوم تولید الگو ها و دستورالعمل های مربوط به تولید بسته های تربیت و یادگیری است که اکنون در دست اقدام است و بنا داریم برای سال آینده برای سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ حدود ۱۰ درصد خود را بر پایه راهنما های برنامه درسی در قالب بسته های تربیت و یادگیری تولید کنیم.
ملکی خبر داد برای آغاز سال تحصیلی برنامه ریزی درسی در دوره پیش دبستانی مورد استفاده قرار میگیرد راهنمای برنامه درسی ویژه این دوره برای مهد کودک با محوریت خانواده و برای سه سال دوم یعنی پیش دبستانی تولید محتوا کردیم و محتواهای مراکز و سازمانهای دیگر را در قالب یک فراخوان انتخاب و بررسی کردیم و در جلسات کارشناسی آن را تغییر دادیم و با معیارهای خودمان منتقل کردیم اکنون ۷ یا ۸ محتوای پیش دبستان تحویل سازمان تعلیم و تربیت کودک برای بهرهبرداری ابلاغ می شود.
معاون وزیر اعلام کرد: برنامه درسی آموزشهای غیرحضوری بر اساس شرایط کرونایی در سازمان پژوهش آماده شده است. این موضوع در مرحله نهایی و ویرایش خواهد بود که در دو سه روز آینده به استانها ابلاغ میشود.
ملکی گفت: برنامه چهارم ما در حوزه کاردانش است در این شاخه ۶ برنامه رشته جدید طراحی کردیم استانداردها اصلاح شده و برای اجرا به استانها ابلاغ شده است رشته های محیط بانی، بهداشت دام روستایی و عشایر، تعمیر و نگهداری تجهیزات پرورش دام و طیور، چهرهپردازی، تعمیرات ناوگان، خط و سازه های ریلی رشته هایی است که در شاخه کاردانش استانداردهای آن اصلاح و با شیوه جدید ابلاغ شده است.
وی گفت: در کتابهای درسی اقدامات موثری انجام دادیم که موثرترین این اقدام این است که امسال توانستیم ۱۴۶ میلیون جلد کتاب را در سطح کشور چاپ و توزیع کنیم حدود ۹۴۵ عنوان برنامه درسی کار بسیار بزرگی است که در سطح کشور انجام شده است. اکنون نیز توزیع کتب درسی در مدارس در حال انجام است و هر دانش آموزی به هر دلیلی موفق برای ثبت سفارش نشده باشد میتوانند تا ۳۱ شهریور وارد سامانه مربوط شود و سفارش خود را ثبت کنند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: اقدام دیگر ما نصب رمزینه های سریع پاسخ در کتب درسی است این اقدام فناورانه موثر در تربیت و یادگیری دانش آموزان خواهد بود بر اساس آن دانشآموزان این امکان را دارند با گوشی همراه از طریق QR CODE نصب شده در کتب درسی وارد محتوای درسی متنوع شوند و بتوانند در تربیت و یادگیری خود به فضاهای نوینی دست پیدا کنند علت ورود به این عرصه نیز برای این است که ما باید از اطلاعات فناوری در غنی سازی منابع آموزشی استفاده کنیم.
معاون وزیر گفت: حدود ۱۵ درصد از محتواهای این موضوع از طریق معلمان تولید شده است که رویداد بسیار مبارکی است. کار دیگر سازمان انتقال درس آمادگی دفاعی از پایه دوازدهم به پایه دهم است در ۶ رشته کاردانش این موضوع را آغاز کردیم.
ملکی اضافه کرد: اجرای آزمایشی دروس آلمانی و فرانسوی در پایه هفتم یک اجرای جدید است و بر اساس برنامه درسی ملی سند تحول بنیادین باید امکانی فراهم شود تا دانش آموزان علاوه بر زبان انگلیسی زبان های دیگر را بتوانند بخوانند.
ادامه دارد…
منبع: خبرگزاری کانون دانش آموزان (پانا)