وزیر آموزشوپرورش در برنامه در انتهای الوند شبکه 2؛ با اشاره به اینکه معلمان بهعنوان یک قشر تأثیرگذار هستند که پایدارترین تأثیر را در ساختن آینده جامعه دارند، اظهار کرد: معیشت، رضایت و آرامش شغلی معلمان باید ساماندهی و رضایت آنان کسب شود.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، صبح امروز محسن حاجی میرزایی در برنامه زنده «در انتهای الوند» شبکه 2 با تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و در پاسخ به سؤالی در خصوص دستاوردهای آموزشوپرورش در دهه پنجم انقلاب، اظهار کرد: تصور میشود باوجود 105 هزار مدرسه و یکمیلیون معلم در کشور کار آموزش ساده میشود اما وقتی این جمعیت در سطح کشور توزیع میشود کار سخت و پیچیده خواهد شد بهطوریکه در حوزه ستادی از همان ابتدای شیوع کرونا تعطیلی نداشتیم و دائماً تلاش کردیم تا از انجام کار درست اطمینان پیدا کنیم.
معیشت، رضایت و آرامش شغلی معلمان باید ساماندهی و رضایت آنان کسب شود
وی رفع مشکلات معلمان را یکی از سیاستهای آموزشوپرورش برشمرد و افزود: معلمان یک قشر تأثیرگذار هستند که پایدارترین تأثیر را در ساختن آینده جامعه دارند بنابراین باید رضایت شغلی داشته باشند، باید معیشت معلمان ساماندهی شود و آرامش شغلی آنان بهبود پیدا کند. در این راستا باید به معلمان خدمات رفاهی ارائه میکنیم، دانش آنان را بهروز میکنیم و در حد بضاعت در این راستا گامهایی برداشتیم سعی کردیم فاصلههای جدی حقوق معلمان و کارکنان را متعادل کنیم و برای استخدام آنان نیز در سال جاری گامهایی برداشتهایم.
وزیر آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: در سال جاری وضعیت بیش از 100 هزار نفر را مشخص و مسیر استخدام آنان را هموار کردیم که در 10 سال اخیر بیسابقه بود. 336 مرکز رفاهی ایجاد کردیم ، بیمه تکمیلی فرهنگیان را بهبود بخشیدیم و بدون افزایش چشمگیر در سهم پرداختی آنان، خدمات بیمه تکمیلی را توسعه دادیم. همچنین سرعت و میزان خدمات بیمهای و همچنین مراکز ارائه خدمات را افزایش دادیم برای معلمانی که به آموزش در حوزه تولید محتوا نیاز داشتند، آموزشهایی را ارائه دادیم.
بستههای اجرایی تحولی برای تحقق سند تحول؛ طراحی تولید و در حال اجرا است
وی به ارائه بستههای تحولی اشاره و اظهار کرد: یکی از سوا لاتی که افراد جامعه میتوانند از آموزشوپرورش بپرسند این است که آیا مواردی از تحقق سند تحول در مدارس قابلمشاهده است؟ بستههای تحولی را طراحی، تولید و ارائه کردیم تا جلوههایی از اجرایی شدن سند را در مدرسه و دانشآموز نشان دهد.
عضو کابینه تدبیر و امید افزود: در سالهای اخیر همکاران اهداف دورههای تحصیلی و زیر نظامهای سند تحول را تولید کردند و اکنون در حال تدوین الگوی بستههای یادگیری هستند این کار، عملیات زمان بری است که ما سعی بر سرعت دادن به آن داریم. در کنار آن باید بتوانیم شیرینی اجرای سند تحول را برای جامعه مخاطب به وجود بیاوریم که در این راستا چند طرح را انجام دادیم.
وی با اشاره به برخی از طرحهای ارائهشده در راستای تحقق سند تحول، اظهار کرد: هر دانشآموز باید یک مهارت داشته باشد. سالها است که میگوییم هنگامی دانشآموزان فارغالتحصیلی میشوند باید یک مهارت داشته باشند. هدف گذری شده تا نیمی از دانش آموزان به هنرستانها و شاخههای کاردانش بروند تا مهارتهای لازم را کسب کنند. باید برای دورههای نظری نیز مهارت را آموزش دهیم. بیش از 60 مهارت را در فضای مجازی ارائه کردیم که مبتنی بر آموزش از طریق بستر فضای مجازی و تکنولوژی اطلاعات است.
حاجی میرزایی ادامه داد: در قالب بستههای تحولی و در طرح هر دانشآموز یک مهارت باید در هر استان یک منطقه و در هر منطقه همه دانشآموزان متوسطه این مهارتها را بیاموزند؛ بنابراین هنرستانهای مجاور را به امکانات عملی تجهیز کردیم که البته امسال بهصورت آزمایشی است و کرونا محدودیتهایی در این زمینه ایجاد کرد. همچنین دربسته تحولی هر دانشآموز یک نقش اجتماعی؛ تشکلهای دانشآموزی پایکار هستند تا هر دانشآموز را به یک نقش اجتماعی مسلط کنند؛ مانند تعدادی از دانش آموزان که ذیل خبرگزاری پانا نحوه فعالیت در رسانه را میآموزند.
وی از عضویت 28 هزار نفر دانشآموز در مجلس دانشآموزی خبر داد و عنوان کرد: آموزش در خدمت پرورش است، قرار است دانشآموزان به قابلیتهای پرورشی مسلط شوند تا تفکر خلاق داشته باشند، خوب ارتباط بگیرند و مفاهیم را خوب منتقل کنند و دروسی که بر اساس برنامه درسی ارائه میشود قرار است تا این قابلیتها را ایجاد و تقویت کند.
مدرسه باید کانون فرهنگی محله شود
وزیر آموزشوپرورش گفت: طرح دیگری که در قالب بستههای تحولی اجرا میکنیم طرح «مدرسه کانون تربیتی محله» است؛ مدرسه یک ساختمان نیست یک کانون تبادلات فرهنگی است که باید ارتباطش با محله برقرار شود تا پویایی بیشتری داشته باشد و دانش آموزان نسبت به آن محیط آگاهی داشته باشند . این طرح از سوی انجمن اولیا و مربیان پیگیری میشود همچنین طرح آجر به آجر باهدف مشارکت عمومی برای ساخت فضاهای آموزشی اجرا میشود تا کمبود فضای آموزشی را جبران کنیم و حساسیت اجتماعی را نسبت به آموزش ترغیب کنیم.
وی در خصوص زمان اعلام نتایج مرحله دوم استخدام حقالتدریسیها و آموزشیاران نهضت سوادآموزی اظهار کرد: از سه روش نیروی انسانی موردنیاز آموزشوپرورش را برای سال تحصیلی آینده تأمین میکنیم؛ یکی از طریق دانشگاه فرهنگیان و کنکور سراسری، دوم جذب 28 هزار نفر از طریق سازمان امور اداری استخدامی و معرفی آنها برای شرکت در دوره یکساله دانشگاه فرهنگیان و سوم جذب 30 هزار نفر با استفاده از ردیفهای جدید استخدامی که اخیراً دریافت کردیم و عملیات جذب آنها در حال انجام است که البته این افراد در حال همکاری با آموزشوپرورش هستند و اینک تبدیل وضعیت میشوند.
عضو کابینه تدبیر و امید تصریح کرد: مشمولین مصوبه مجلس 88 هزار نفر هستند که از بالاترین امتیاز مرتب و به دانشگاه فرهنگیان معرفی میشوند تا دوره لازمه را فراگیرند. 25 هزار نفر در مرحله اول، 30 هزار نفر در هفته گذشته تعیین تکلیف شدند و کمتر از 30 هزار نفر باقیمانده نیز تا قبل از پایان سال تحصیلی آینده تعیین تکلیف میشوند.
وی در خصوص برگزاری آزمون برای معلمان حقالتدریس مشمولین تبصره 10 ماده 17، اضافه کرد: در قانون مشخصشده افرادی که آموزشدهنده سوادآموزی بودند باید آزمون میدادند که آزمونشان برگزار شد اما تمام افرادی که از این طریق جذب میشوند باید یک سال در دانشگاه فرهنگیان آموزش ببینند و در پایان در آزمون شرکت کنند هدف این است این افراد به یک مهارتی دست پیدا کنند و کسب مهارت باید مشخص باشد زیرا ممکن است برخی از متقاضیان رشته تحصیلیشان با رشته تدریسشان متفاوت باشد.
شبکه شاد به ظرفیتی برای کشور تبدیلشده است
حاجی میرزایی درباره رونمایی از شبکه شاد 3 گفت: شاد یک عمر چند ماه های دارد و رشد سریعی را در طول این مدت داشته قابلیتهایش توسعهیافته و به یک ظرفیت برای کشور تبدیلشده است. قطعاً در کشورهای منطقهای نمونه شاد را نداریم که بومی باشد و امکان دسترسی دانشآموزان و تعاملات بین دانش آموزان و معلمان، مدیران و خانوادهها را فراهم کند. در گذشته وزرای اسبق آموزشوپرورش امکان سخن گفتن با همه مدیران مدارس را نداشتهاند درصورتیکه باوجود شبکه شاد این امکان برای فراهمشده و هر هفته با مدیران مدارس یکی از استانها صحبت میکنم.
وی افزود: شبکه شاد ارتباطات کاغذی و بدون حس را به ارتباطات با حس تبدیل کرده است، همچنین در شاد 3 این امکان فراهم است تا افرادی که از سیستم غیر ندروید استفاده میکردند و نمیتوانستند آن را نصب کنند با فعال شدن نسخه وب امکان دسترسی برای آنها فراهمشده است؛ بنابراین با هر گوشی تلفن همراهی میتوان از طریق نسخه وب به شاد دسترسی داشت.
وزیر آموزشوپرورش در پایان گفت: ظرفیت دیگری که به ظرفیتهای شاد اضافه شد؛ ظرفیت موک است که مأموریت دارد فضایی را برای تدریس معلمان در هر پایهای که میخواهند ارائه دهد تا محتوای خود را در معرض دید 17 میلیون مخاطب شاد قرار دهند و تدریسشان درجهبندی شود.
منبع: وزارت آموزش و پرورش