باحضور مدیر کل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش اهم اقدامات صورت گرفته معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان در خصوص اجرای بهینه طرح مدرسه خوانا در سال تحصیلی 1399/1400 تشریح شد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان، روز گذشته و با حضور حسینی مدیر کل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش به صورت ویدئو کنفرانس از طریق نرم افزار Adobe Connect ، مدیرکل آموزش و پرورش کردستان، نشست کارگروه استانی طرح مدرسه خوانا در سالن اجتماعات اداره کل برگزار شد و معاون آموزش ابتدایی استان به تشریح اهم اقدامات صورت گرفته در خصوص اجرای بهینه طرح در سال تحصیلی 1399/1400 پرداخت.
حسینی مدیر کل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش در این نشست با تاکید بر اینکه طرح خوانا باید به کف کلاس درس برسد؛ اظهارداشت: خوانا موجودی زنده است و آموزش مهارت زبانی به سبک خوانا کاملا جدید است.
وی افزود: برای این که خوانا به کلاس درس برسد و اهداف مورد نظر طرح تحقق یابد نیاز به گفتگو داریم و راهکارهای استان ها جهت تعامل و ارتباط مستقیم با مدارس در این زمینه بسیار کار ساز و اثر بخش می باشد.
وی طرح خوانا را به عنوان اصلی ترین کار نظام آموزشی دانست و گفت: بعد آموزشی در این طرح بسیار حائز اهمیت است، با آگاهی و آموزش های لازم به کادر آموزشی مدارس و نیز با برگزاری نشست های تخصصی و مفید برای شناسایی و رفع چالش ها و مشکلات، این طرح در سطح کلاس می توان موجبات تسریع و تحقق بهتر برنامه خوانا را فراهم نمود.
حسینی اجرای طرح خوانا در مناطق دو زبانه را بسیار مهم و موثر دانست و با بیان اینکه اجرای طرح در مناطق دو زبانه یک نعمت است؛ خاطرنشان کرد: این طرح می تواند عامل رشد و ترقی دانش آموزان گردد چراکه بررسی ها نشان می دهد که رشد و پیشرفت دانش آموزان مناطق دوزبانه خیلی زیاد است.
مدیر کل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: انتظار داریم که دانش آموزان مناطق دوزبانه مهارت های زبانی را کسب کنند و هم زمان زبان مادری و زبان ملی را به خوبی یادبگیرند.
صدیقه عبداللهی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان در این نشست اهم اقدامات کارگروه استانی طرح و فعالیت های انجام شده در ارتقای تبیین و تشریح طرح و اطلاع رسانی، توانمندسازی نیروی انسانی تولید بسته های آموزشی و نظارت بر عملکرد مجریان طرح در سطح استان گزارش مبسوطیس ارائه کرد.
وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری تعداد 96 مدرسه ابتدایی استان با حضور 19 هزار دانش آموز مجری طرح مدرسه خوانا می باشد؛ از تبیین و تشریح طرح مدرسه خوانا برای مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان خبرداد.
عبداللهی دعوت از معاونت آموزش ابتدایی وزارت جهت تبیین و تشریح طرح مدرسه خوانا برای فرهنگیان آموزش و پرورش کردستان در بستر شبکه شاد، برگزاری جلسات ویدیو کنفرانس برای معاونین و کارشناسان آموزش ابتدایی شهرستان ها و مناطق و مدیران مدارس مجری، اطلاع رسانی طرح از طریق صدا و سیمای مرکز استان و خبر گزاری های محلی و استفاده از بستر شبکه شاد جهت اطلاع رسانی، آموزش و توجیه مجریان و تولید محتوای الکترونیکی مناسب را از دیگر اقدامات مهم در این راستا برشمرد.
معاون آموزش ابتدایی استان ادامه داد: به منظور آموزش، هدایت و راهبری هر چه مناسب تر مجریان طرح و نظارت مستمر بر عملکرد آنان در سطح استان، محتوای آموزشی مربوط به مهارت های زبانی و مهارت های زندگی به صورت استانی و با مشارکت تمام مدرسان تهیه شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات انجام شده در سطح مدارس مجری اشاره کرد و تشکیل دبیرخانه مدرسه ای و صدور ابلاغ برای اعضا، برگزاری جلسات برای عوامل اجرایی و آموزشی مدرسه، نظارت بر اجرای عملی طرح در کلاس های درس، تهیه بسته های آموزشی ویژه مدرسه و اطلاع رسانی در مورد بسته تحولی خوانا برای دانش آموزان و اولیای آنان را از مهم ترین این اقدامات عنوان کرد.
عبداللهی در بخش پایانی سخنان خود به برخی از مشکلات و چالش در اجرای طرح خوانا اشاره کرد و پیشنهاداتی نیز جهت اجرای بهینه طرح ارائه کرد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان كردستان