وزیر آموزش و پرورش در آئین تجلیل از خبرنگاران خبرگزاری دانش آموزی پانا، جایگاه خبر را در حیات انسانی و اجتماعی بلند و رفیع دانست و افزود: «خبر» باید فرصت تفکر، تجزیه و تحلیل و استنتاج را برای مخاطب مهیا سازد، برای فهم دقیق تر مسائل و مشکلات آموزش و پرورش و تغذیه فکری و خبری مؤثر عرصه تعلیم و تربیت، باید گام های بلندی برداشته شود.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، پیش از ظهر امروز، محسن حاجی میرزایی در آئین تجلیل از خبرنگاران خبرگزاری دانش آموزی پانا که در ۱۷ مردادماه روز خبرنگار و در محل سالن «شهید سلیمانی» سازمان دانش آموزی برگزار شد، با تبریک این روز به فعالان عرصه رسانه، اظهار کرد: یادی می کنیم از شهدای خبرنگاری که در مسیر انتقال آگاهی و خبر به جامعه جان خود را نثار کردند به ویژه «خبرنگار شهید محمود صارمی» و دو خبرنگاری که در حادثه اخیر در مسیر ارومیه جان خود را از دست دادند و به روح همه این عزیزان درود می فرستیم.
وی با اشاره به صحبت های چند تن از خبرنگاران پانا در استان ها که از طریق ویدئو کنفرانس در مراسم حضور داشتند، خاطرنشان کرد: بیانات خبرنگاران دانش آموز، رسا، عمیق و بلیغ بود و خیلی روان و خوب سخن گفتند؛ این قابلیت های ممتازی است که در این مجموعه وجود دارد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از مهم ترین نیاز های انسان ها در زندگی اجتماعی، داشتن قدرت و توانایی ظهور و بروز است، تا بتوانند دیدگاه و شخصیت خود را معرفی و توسعه دهند.
وی ادامه داد: در کنار کار خبررسانی، شخصیت خبرنگار در پرتو تعاملات رشد می کند و این از نیاز های ویژه انسان است.
حاجی میرزایی، جایگاه خبر را در حیات انسانی و اجتماعی بلند و رفیع توصیف و عنوان کرد: ما انسان ها دارای یک جسم و یک جان هستیم، آب و هوا و غذا، جسم را پرورش می دهد، اما جان انسان ازچیز دیگری حیات می یابد و در تعبیری جان با خبر جلا می یابد و پرورش پیدا می کند؛ بنابراین آنچه انسان را از حیوان متمایز می کند، اشتراکات ما در حیات جسمانی نیست بلکه کیفیت جانی است که با «خبر» غنی شده است.
چنانچه مولانا می فرماید: جان نباشد جز «خبر» در آزمون هر که را افزون «خبر»، جانش فزون
وی با اشاره به آیه ای از کلام الله مجید، اضافه کرد: دین هم یک خبر است روز قیامت، بعثت، و … هرکدام یک خبر است با خبر جان پرتو می یابد و غنی تر می شود، به تعبیری وجه انسانی ما وابسته به خبر است و با خبر پرورش می یابد.
عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: همان طور که غذا باید سالم و بهداشتی باشد، خبر نیز باید صحیح و سالم باشد، بنابراین خبری که «جان» را قوّت می بخشد، باید ویژگی های خاصی داشته باشد.
وی افزود: در آموزش و پرو ش هم بیشتر کار ما با روح و روان و جان انسان ها و افزایش قابلیت هاست و این مأموریت با خبر عجین شده است. هرچند برای تربیت جسم نیز تلاش می کنیم اما وجه غالب نظام تعلیم و تربیت پرورش روح و روان انسان است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: افرادی که در نظام تعلیم و تربیت کار خبری می کنند به نوعی کار معلمی انجام می دهند و در مسیر تحقق اهداف تعلیم و تربیت، گام بر می دارند.
وی گفت: شکل گیری سازمان دانش آموزی و خبر گزاری پانا به طور خاص، ایده ای خلاقانه و مهمی بوده است و کسانی که این تفکر را دنبال کردند، پیگیر تحقق اهداف از این مسیر بوده اند. یکی از اهداف قرار گرفتن این خبرگزاری در عرصه رسانه هاست، زیرا عرصه خبر در پدیده های اجتماعی بسیار تاثیر گذار است.
حاجی میرزایی ادامه داد: ما مسئول پرورش دانش آموزان هستیم، چه روشی جذاب تر از این که به افراد کمک می کنیم تا بلوغ اجتماعی شان زودتر اتفاق بیفتد و قدرت تعامل شان افزایش یابد. ما موظف به ارائه مهارت ها به دانش آموزان هستیم. یکی از مهم ترین مهارت ها همین مهارت خبرنگاری است؛ لذا در کنار اداره یک خبرگزاری، کار تربیتی نیز انجام می دهیم.
وی با اشاره به بسته تحولی « هر دانش آموز یک مهارت» افزود: دانش آموزانی که به خیل خبرنگاران پیوستند، قطعاً اهداف نظام تعلیم و تربیت را دقیق تر محقق می کنند، بنابراین این ایده بسیار مهم و اساسی است.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر وجه تربیتی متمایز این خبرگزاری با سایر رسانه ها، گفت: امروز نظام تعلیم و تربیت ایران با مسائل و مشکلات مزمنی رو بروست؛ معتقدم اندازه و اهمیت مشکلات به گونه ای است که سطوح مختلف جامعه باید فهم دقیقی از این مشکلات داشته باشند، بنابراین توصیه می کنم، برای فهم دقیق تر مسائل امروز آموزش و پرورش ایران و تغذیه فکری و خبری مؤثر در عرصه تعلیم و تربیت باید گام های بلندی برداشته شود. مثلاً اگر مشکل نیروی انسانی در آموزش و پرورش، یک دغدغه جدی و اساسی است باید دید در این خصوص چه کاری می توانیم انجام دهیم و این ها توجه دادن به امور بسیار مهم است.
وی ادامه داد: در عرصه خبری یک دیدگاه این است که با صرف نظر از پیوندها یک رویداد را خبر رسانی کنیم و رویدادها مستقل هستند. یک نگاه دیگری داریم که رویدادها در منظومه وسیع تری فهم می شوند، پیوند مجموعه های متغییری که در محیط وجود دارد برقرار می شود و درک روشن تری از موضوع حاصل می شود.
عضو کابینه تدبیر و امید بر جامع بودن خبرها تأکید و عنوان کرد: ارائه یک خبر بدون توجه به پیوندهای آن، مطلوب نیست. خبرنگار باید بداند، خبرش تا چه میزان مجال اندیشیدن به مخاطب می دهد، و تفکر را تحریک می کند ؛بنابراین خبر باید فرصت تفکر، تجزیه و تحلیل و استنتاج را برای مخاطب مهیا سازد و این موضوعی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود.
وی افزود: خبر باید به گونه ای تنظیم شود که هر کسی قادر به داوری و تصمیم گیری در آن موضوع باشد ما مسؤول توسعه فهم، تقویت تفکر و افزایش قدرت تجزیه، تحلیل و استنتاج افراد هستیم و این موضوع نیازمند نگاه عمیق تر و دقیق تر در بحث خبر است.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مجموعه خبرگزاری پانا به دلیل وجود قشر جوان و خلاق در عرصه های مذکور موفق تر خواهند بود، این شرایط کمک می کند تا خبرهای متمایزی در این خبرگزاری تولید شود.
وی ادامه داد: برخی اوقات خبری با یک تیتر در رسانه های مختلف کار می شود و آن ها خود را برای انجام تفکر و اندیشه سنجیده در برابر آن پدیده، مسئول نمی دانند، حال ممکن است یک خبرگزاری از زاویه دیگری به موضوع به طور کامل بپردازد.
وی افزود: باری که بر دوش نظام تعلیم و تربیت است با ارزش ترین باری است که بر دوش نظام جمهوری اسلامی قرار دارد، باید امانتداری کنیم و به خوبی آن را به مقصد برسانیم امیدواریم با تشکیل دولت جدید، بار این مسئولیت به خوبی به سرانجام برسد.
در پایان این مراسم، وزیر آموزش و پرورش با اهدای گل و لوح سپاس از خبرنگاران و کارکنان خبرگزاری پانا تجلیل کرد.
منبع: وزارت آموزش و پرورش