معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت:برنامه ویژه مدرسه فرصت مناسبی برای تحقق امرمدرسه محوری بر اساس اقتضائات بومی ومحلی،موقعیت جغرافیایی است،که بسترآمادگی دانش آموزان را به حرف، هنر،جغرافیا و مشاغل فراهم می آورد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، محمد زمانی، عصر امروز در حاشیه سی و پنجمین اجلاس مدیران و روسای آموزش وپرورش کشور که در سالن ایثار گران بیرجند در حال برگزاری است،اظهار کرد: اختصاص ساعات در نظر گرفته شده برای این برنامه،60ساعت بصورت سیار و بصورت تلفیق از برنامه درسی دانش آموزان است.
وی اضافه کرد: صاحب نظران تعلیم و تربیت برآنند تا از طریق این برنامه شاهد رشد جایگاه مدارس در اذهان عمومی، ارتقا جایگاه مدیران و معلمان در طراحی و تالیف برنامه های مدرسه ای، پویاسازی محیط آموزشگاه باشند و آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی نیز همراه با برنامه های تحولی از طریق برگزاری دوره های آموزشی، پایش های میدانی، مصاحبه های حضوری و غیر حضوری و ارائه راهنمون های مشاوره ای درست، جهت اجرای درست برنامه می باشد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با بیان این که اجرای برنامه ویژه مدرسه هماهنگی کافی و وافی آن هم در بالاترین سطح ساختار اداری کشور را می طلبد، بیان کرد: شکل گیری دبیرخانه برنامه ویژه مدرسه می تواند قوام بخش این برنامه باشد. وجود نظام نظارتی در این برنامه بیش از پیش دیده می شود. پیگیری ها، اشتراک گذاری ها، اعتبارات و آگاهی رسانی باید از اقدامات دبیرخانه باشد.
این مقام مسئول از اجرای برنامه بوم در یک هزارو 510 مدرسه ابتدایی و دوره اول متوسطه استان خبر داد و عنوان کرد: از سال تحصیلی جدید این برنامه، در کلیه مدارس ابتدایی تا پایان متوسطه اول استان اجرا می شود.
وی، با اشاره به برگزاری دوره آموزشی 24 ساعته ویژه کادر آموزشی مدارس از شهریورماه امسال، خاطر نشان کرد: برنامه ویژه مدرسه بعنوان عینی ترین و در عین حال ملموس ترین برنامه های آموزش و پرورش در باب مدرسه محوریست.
زمانی، عدم آشنایی افرادباشیوه های صحیح اجرای طرح،عدم وجود نیروهای خبره برای راهنمایی مدیران در جریان پیاده سازی،وجود مشکلات مالی،عدم وجود کارشناس مربوطه در زمینه مورد مطالعه برخی از مدارس،ظرفیت محدود سایر ارگان ها و نهادهاجهت اجرای برنامه،تک روی و فردگرایی معلمین و مدیران،عدم دسترسی به وسایل و تجهیزات مرتبط با فعالیت های پیشنهادی، عدم استقبال والدین،تداخل برنامه ها و عدم شفافیت را از عمده چالش های موجود در اجرای طرح بوم برشمرد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبي