مدیر آموزش و پرورش شهرستان گلوگاه در خصوص طرح بوم اظهار کرد: برنامه ویژه مدرسه در خصوص طرح بوم در جهت عملیاتی سازی برنامه های سند تحول بنیادین طراحی شده است.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ « مهدی بابایی » در حاشیه سی و پنجمین اجلاس سراسری مدیران و روسای آموزش و پرورشکشور با اشاره به اینکه برنامه ویژه مدرسه ( طرح بوم) در جهت عملیاتی سازی برنامه های سند تحول بنیادین طراحی شده است، افزود: در این برنامه با رویکرد فرهنگی تربیتی و با تاکید بر آموزش مهارت محور بسط فعالیتهای پرورشی در سطح مدارس دردوره های مختلف بخصوص ابتدایی و متوسطه اول به اجرا درآمده است.
وی یادآور شد: برابر دستورالعمل ارسالی مدارس طرح بوم ۴ مدرسه در دوره دوم ابتدایی و چهار مدرسه در متوسطه اول به تفکیک جنسیت در سطح منطقه انتخاب شدند و نحوه برنامه ریزی درسی و اجرای ارزشیابی حجم معین از زمان رسمی آموزش تا سقف ۶۰ ساعت به شورای مدرسه واگذار شده است.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان گلوگاه گفت: در این طرح حداقل یک مهارت با تاکید بر مهارت های حرفه ای متناسب با شرایط محلی و مهارتهای عمومی اشتغال و کارآفرینی به دانش آموزان آموزش داده می شود. این مدارس توسط ستاد منطقه و استان ارزیابی و از مدارس برتر اجرای طرح درسطح منطقه و استان تقدیر وتجلیل به عمل می آید.
بابایی با اشاره به اینکه مهمترین هدف برگزاری اجلاس مدیران، بررسی چالشها و مشکلات آموزش و پرورش است اظهار کرد: از جمله اهداف دیگر برگزاری این اجلاس تبادلنظر در حوزه سیاستها و برنامههای پیشرو به منظور فهم مشترک در اجرای برنامهها، آشنایی با دیدگاهها و نظرات مقام عالی وزارت و معاونین و تبیین اولویتهای وزارت، بررسی چالشها و مشکلات پیشروی برنامه آموزش و پرورش است.
وی مهمترین چالش پیشروی آموزش و پرورش را بازنشستگی حجم زیادی از نیروهای با تجربه آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: شکاف عمیق فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مدرسه، جامعه و خانواده، عدم هماهنگی برنامههای رسمی آموزشی با نیازهای نسل امروز است.
این مقام مسئول شاخصهای رشدیافته در آموزش و پرورش شهرستان گلوگاه در یکسال گذشته را رشد قابل توجه پذیرفتهشدگان کنکور سراسری دوره روزانه، کسب رتبه اول ارزیابی شاخصهای عمومی و اختصاصی، کسب رتبه های خوب پروژه مهر با توجه به شاخصهای ارزیابی، ارتقاء چشمگیر معدل دانشآموزان در امتحانات نهایی و رشدقابل توجه شاخصهای درآمدی شهرستان اعلام کرد و افزود: بهجهت اینکه بتوان آموزش و پرورش را بهصورت غیرمتمرکز اداره کرد، بهتر است تاریخ و نامآوران منطقه و آشنایی با ظرفیتهای فرهنگی، اجتماعی، شغلی و گردشگری را در طرح بوم برنامه درسی گنجاند.
مهدی بابایی مدیریت آموزش وپرورش در پاسخ به سوال که اگر آموزش وپرورش بصورت غیر متمرکز اداره شود گفت:سال هاست که در نظام آموزشی ایران تلاش های عدیده برای برون رفت از نظام متمرکز برنامه ریزی درسی صورت می گیرد. تمام تلاش ها بر آن است که خط مشی برنامه درسی با اعطای اختیاراتی به سازمان های آموزش و پرورش استان ها صورتی غیرمتمرکز به خود بگیرد. از زمرة این اقدامات می توان به مسألة چند تألیفی کردن کتاب های درسی و سپردن اختیار تألیف کتاب های درسی به سازمان های آموزش و پرورش اشاره کرد. می توان گفت؛ روندی که یونسکو در کمک به کشورهای آسیایی در زمینة غیرمتمرکز کردن نظام های آموزشی پیش گرفته است(کلاوس بحر ، 2005 ) و ایران نیز در ردیف کشورهایی است که برایآموزش و پرورش غیرمتمرکز تلاش می کند- رویکرد به خط مشی برنامة درسی غیرمتمرکز ناگزیر مینماید. گام نهادن و پیش رفتن در راستای رویکرد خط مشی برنامة درسی غیرمتمرکز مستلزم برنامه ریزی و اقدامات پیش بینانة زیادی است.
وی در پایان در خصوص پاسخ به سوال ” در صورتی که آموزش و پرورش به صورت غیر متمرکز اداره شود، چه برنامه درسی برای بوم شما مناسب است؟” در جمع بندی مختصر خاطرنشان کرد: تفویض اختیار به ادارات کل آموزش و پرورش و ادارات داخلی برای ایجاد بستر تعامل با بخش خصوصی و بهره مندی از امکانات این بخش ها در اجرای بهتر برنامه های اموزشی و پرورشی مانند امکان عقد قراردادهایی با رویکرد اسپانسری در برگزاری همایش ها و نمایشگاه ها و… در این خصوص مناسب است.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران