به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی؛ سعید کازانی مدیر آموزش و پرورش شهرستان آبیک در خصوص رسالت معلمان در این شرایط گفت: با توجه به اینکه ویروس کرونا قابل پیشبینی نیست لذا باید از هر بستری مدیران و معلمان برای آموزش دانشآموزان استفاده کنند و کسب آمادگی لازم معلمان و مدیران محترم برای یک بازگشایی بسیار خوب برایسالتحصیلیجدیدو عملیاتی نمودن راهکارهای سند تحول بنیادین می باشداز وظایف مهم این گروه است.
مدیرآموزش و پرورششهرستانآبیک گفت: مدرسه محوری چشم انداز مهمی در کیفی سازی سیستم آموزشی است و موجب انتقال قدرت تصمیم گیری در مدارس می شود.
وی در مورد چالش های دوران کرونا اظهارداشت: افت تحصیلی دانش آموزان، عدم دسترسی برخی از دانشآموزان به فضای مجازی و مشکل درک مطلب در دروسی که به حل تمرین و مسئله در هنگام تدریس نیاز دارند از چالش هاست زیرا درفضایمجازی به درستی تمرینهارانمیشودتوضیح داد.
کازانی بیان کرد: یکی دیگر از مهمترین آسیب های اجتماعی دانش آموزان در این دوران، حضور طولانی مدت در فضای مجازی است زیرا تا قبل از شیوع کرونا به خانوادهها تاکید میشد برای دانشآموزان تلفن همراه نخرند و اگر هم به دانشآموزان اجازه استفاده از تلفن همراه را میدهند مدت زمان استفاده آنها بین نیم تا یک ساعت باشد، اما امروز به دلیل مجازیشدن آموزشها دانشآموزان حداقل سه ساعت در فضای مجازی حضور دارند.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان آبیک یادآورشد: بیشترین اثر مخربی که کرونا بر کودکان و نوجوانان دارد، آموزشها و نحوه حضور در کلاسهای مجازی است، بنابراین والدین باید راهکارها و مهارتهایی را تحت عنوان مدیریت استرس در زمان کرونا کسب کنند.
وی کاهشتحرک در بین دانشآموزان را یکی دیگر از تهدیدات فضای مجازی دانست و افزود: برای کاهش افت تحصیلی به تعامل میان معلم و دانشآموزان و افزایش همکاری بین دانشآموزان و نیز تشویق و توسعه یادگیری فعال نیازمندیم.
کازانی بیان کرد: تأکید بر استفاده از زمان، افزایش سطح انتظار از دانشآموزان، پذیرش استعدادهای گوناگون و روشهای یادگیری می تواند به کاهش افت تحصیلی منجر شود.
اینمدیر بهترینشیوهتحصیلدرشرایط کنونی را آموزش ترکیبی «آموزهای از آموزش حضوری و آموزش در فضای مجازی دانست و یادآورشد: در شرایط خاص کرونایی، بستههای آموزشی و تلویزیون نیز تهیه شده و با توجه به شرایط متفاوت تعلیم و تربیت سهم هریک از بخشها در این بسته ترکیبی باید مشخص شود که به نظر میرسد یادگیری ترکیبی با د«آموزهای از آموزش حضوری و آموزش در فضای مجازی دانست و یادآورشد: در شرایط خاص کرونایی، بستههای آموزشی و تلویزیون نیز تهیه شده و با توجه به شرایط متفاوت تعلیم و تربیت سهم هریک از بخشها در این بسته ترکیبی باید مشخص شود که به نظر میرسد یادگیری ترکیبی با داشتن مزیتهای هر دو رویکرد آموزش (سنتی و الکترونیکی) یک رویکرد مؤثر برای افزایش اثربخشی یادگیری، سهولت دسترسی به مواد آموزشی باشد.
کازاتی افزود: ارائه فرصتهای مختلف بهمنظور یادگیری، موجب میشود در کنار افزایش جذابیت آموزش، به تفاوتهای فردی فراگیران نیز به طور مناسبی توجه شود، زیرا همه افراد به یک شیوه یاد نمیگیرند و به همین دلیل استفاده از روشهای مختلف برای آموزش ضروری به نظر میرسد.
وی در زمینه مدیریت مدرسه محوری و فراهم شدن زمینه انتقال قدرت تصمیم گیری به سطح مدرسه گفت: مدیریت مدرسه محور یعنینزدیک شدن فرایند تصمیم گیری به آموزش دهندگانی که تصمیم ها در نهایت بر آنها تاثیر میگذارد به نحویکهدرمدیریتمدرسهمحور تصمیم ها به وسیله کسانی اتخاذ میشود که بیش از دیگران نسبت به کیفیت آموزشی که دانش آموزان دریافت می کنند،آگاهی و توجه دارند که در این میان مدیران ، معلمان، والدین، شهروندان و خود دانش آموزان در تصمیم گیری مشارکت بیشتری می کنند.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان قزوين