احمد کاظمی، مدیر هنرمند دبستان گلستان پیربکران، از باورها و اندیشه هایش پیرامون آموزش و هنر می گوید.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش پیربکران احمد کاظمی، مدیر دبستان گلستان، دارای مدرک کاردانی هنرهای تجسمی (تربیت معلم شهید مطهری تهران) و کارشناسی الهیات (دانشگاه آزاد نجف آباد) است. عمده فعالیت های وی هنری است و از این رو در جشنواره های گوناگونی مانند جشنواره معلمان هنر کشور شرکت کرده و نمایشگاه های فردی و گروهی مختلفی را برگزار کرده است. وی در رشته های خوشنویسی (خط ثلث، نسخ، نستعلیق و شکسته نستعلیق)، طراحی و نقاشی (آبرنگ، رنگ روغن و گواش) دارای مهارت است.
این فرهنگی 52 ساله، در فراخوان پرسش مهر سالهای 1389، 1396 و 1397 توانسته در رشته نقاشی خط، رتبه نخست استان را کسب کند.
کاظمی درباره روز ماندگار دوران معلمی، به یکی از خاطرات سال 1392 اشاره می کند: « چند بانوی نوآموز نهضت سوادآموزی خواندن و نوشتن را آموخته بودند. از اینجانب دعوت شد تا با آنها برای کتاب خطی قرآنی، کار کنیم. چند جلسه ای با آنها خط قرآنی (خط نسخ) کار کردم و آنها موفق شدند چند صفحه از قرآن را بنویسند».
وی معتقد است میان هنر و نظام آموزشی ارتباطی تنگاتنگ وجود دارد: « از تولد تا بزرگسالی، هیچ محدودیتی در این ارتباط نیست. بسیاری از مفاهیم دشوار آموزشی را می توانیم در قالب برنامه های هنری آموزش دهیم».
مدیر مدرسه گلستان درباره ارتباط حسی معلمِ هنرمند و دانش آموز می گوید: « هنر یک مقوله احساسی است. اگر شخصی فاقد احساس مناسبی باشد یا احساسِ ضعیفی داشته باشد، چگونه می تواند هنرمند موفقی باشد؟ یک حس خوب است که تبدیل به اثر خوب می گردد. معلم هنرمند نیز باید احساس متقابل با دانش آموز داشته باشد و حتی بتواند حس دانش آموز را تقویت کند و بدین ترتیب زندگی را برایش لذت بخش سازد».
او هنر را “ارتباط با درون” قلمداد می کند: « آدم ها اگر ساعتها به خوبی فکر کنند، خوب ببینند، درست احساس کنند، خوب اجرا نمایند و آنها را کاربردی کنند، هنرمندند… پشت پرده همه این بینش ها خداست».
احمد کاظمی درباره تدریس در فضای مجازی معتقد است تدریس و آموزش، چه در مدرسه و چه در دانشگاه، پدیده ای چهره به چهره است که با حضور عناصرش شکل می گیرد؛ به ویژه لازمه آموزش هنر همانند سایر دروس عملی، حضور مدرس و فراگیر است. وجود کارگاه عملی برای آموزش هنر ضروری است تا بتوانیم به اهداف تعیین شده دست یابیم».
این مدیر هنرمند درباره حکیمانه ترین جمله ای که در زندگی آموخته می گوید: «هر چیزِ زندگی، درس است؛ روز، شب و هر لحظه آن برای ما انسانها درس و نکته است. من از روزی که مسئولیت مدیریت مدرسه را پذیرفته ام، تابلویی را در دفتر کارم نصب کرده ام که همیشه پیش رویم باشد. عبارت درج شده بر آن را بسیار دوست دارم: دورِ فرمانِ تو هم امروز و فردا بگذرد/ تلخ و شیرین، زشت و زیبا، عیش و محنت بگذرد».
دارنده رتبه نخست فراخوانهای پرسش مهر می گوید در دورانِ فعالیت در آموزش و پرورش تجربه تلخِ چندانی نداشته، اما رویدادهای دلپذیرِ بسیاری را تجربه کرده است: « یکی از تجربیاتی که هرگز فراموش نخواهم کرد، خاطره دیوارنگاری است. سالها قبل، در حیاط مدرسه ای، گنبد و محرابی را کشیدم که روی به قبله داشت. یک بار از دور، مشغولِ تماشای این نقاشی دیواری بودم که دیدم دانش آموزی بر تصویرِ گنبد و محراب بوسه می زند. تعجب کردم. از او دلیلش را پرسیدم. گفت: زیارت می کنم. هیچگاه صداقتِ آن دانش آموز را فراموش نخواهم کرد».
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان