معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: در حالی که در حکومت سابق یکصد و 10 هزار زن در آموزش و پرورش مشغول فعالیت بوده اند، این آمار در دوره 42 ساله عمر انقلاب اسلامی به 514 هزار نفر افزایش پیدا کرده است.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان بوشهر، سیدجواد حسینی در نشست تخصصی زنان، توسعه و مشارکت اجتماعی در بوشهر با بیان اینکه در حوزه زنان با 3 نوع نگاه مواجه هستیم، اظهار کرد: در نوع اول، با نگاه رادیکالیستی و تفریطی، ممنوعیت سازی و محدودیت سازی برای زنان دارد. به همین دلیل برخی هنوز به تئوری صرفاً زن خانهدار و همسرداری اعتقاد دارند.
وی افزود: نگاه دوم لیبرالیستی تخصص گرایانه جنسیتی است که بر خلاف نگاه اول، یک مواجههی افراط گرایانه با موضوع زنان دارد.
حسینی ادامه داد: در نگاه سوم، به توانمندسازی توام با فرصت سازی برای زنان تاکید شده است که خوشبختانه در انقلاب اسلامی فرایند توانمندسازی زنان در حال تحقق است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فرصت آفرینی، پیوست ضروری توانمندسازی است، ادامه داد: در بررسی چالش های جامعه زنان میتوان گفت که فرایند توانمندسازی به خوبی محقق شده است اما به میزان توانمندسازی، در فرصت آفرینی اتفاق نیفتاده است.
وی اضافه کرد: الزام دولت برای اختصاص 30 درصد از مسئولیت ها به زنان در راستای فرصت آفرینی توام با توانمندسازی است.
حسینی به وضعیت زنان در جمهوری پرداخت و گفت: اگر منصفانه به این حوزه در دوره حیات انقلاب اسلامی نگاه کنیم و وضعیت امروز را با حکومت قبلی مقایسه کنیم، می توان فهمید که زنان از وضعیت بسیار بهتری برخوردار هستند.
وی بیان کرد: در حالی که در حکومت سابق 56 نویسنده زن وجود داشت اما امروز بیش از 8 هزار نویسنده زن در جامعه داریم.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در حالی که در دوره پهلوی یکصد و 10 هزار زن در آموزش و پرورش مشغول فعالیت بوده اند، این آمار در دوره 42 ساله عمر انقلاب اسلامی به 514 هزار نفر افزایش پیدا کرده است.
حسینی افزود: در ابتدای انقلاب فقط 1/4 ازاسانید دانشگاه بانوان بوده اند اما امروز با 7هزار استاد دانشگاه، بانوان سهم 20 درصدی دارند.
همچنین در این نشست مهتا بذرافکن دکترای جامعه شناسی تغییرات اجتماعی با بیان اینکه توسعه فرآیند لایه برداری عمیق از جامعه است، گفت: توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باید در کنار هم رشد کنند که یک جامعه به مفهوم واقعی توسعه یابد.
این پژوهشگر حوزه توسعه پایدار ادامه داد: کشورهای توسعه یافته با اصلاح قوانین و آموزش مبتنی بر تفکر انتقادی، خلاقیت، همکاری و مشارکت مسیر توسعه را برای مشارکت همه افراد جامعه به منظور توسعه همه جانبه هموار کرده اند.
دکتر مهتا بذرافکن عنوان کرد: مهمترین رکن این مسیر توجه به زنان و برداشتن دیوارهای محدودیت برای رشد زنان با اصلاح قوانین بود چون نمیتوان از توانمندی نیمی از افراد چشم پوشی کرد و انتظار توسعه داشت.
مدیرکارآفرینی دانشگاه پیام نور استان بوشهر عنوان کرد: مشارکت باید بتواند بستر ورود زنان به عرصه های مدیریتی و تصمیم سازی و سیاستگذاری را هموار سازد .
بذرافکن در پایان اظهار کرد: آمارهای مشارکت زنان در سطح و اشکال مختلف نشان میدهد هر چند در سالهای اخیر دختران به سطوح بالای آموزشی و دانشگاهی دست پیدا کرده اند، اما دانش برای زنان قدرت به همراه نداشته و به جای پیشرفت در سطوح تصمیم گیری، عقب گرد داشته اند به طور مثال 60درصد از زنان فارغ التحصیل دانشگاهی فاقد شغل هستند.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر