معاون آموزش متوسطه اداره کل شهرستان های استان تهران هدف از بازخوانی رویدادهای سنجش در شبکه آموزش رسانه ملی را هم افزایی در راستای توسعه سواد سنجش معلمان برشمرد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، بهروز هاشمی معاون آموزش متوسطه اداره کل شهرستان های استان تهران، از برگزاری وبیناری به میزبانی اداره تکنولوژی، گروههای آموزشی و بررسی محتوای آموزشی متوسطه استان با حضور اساتید حوزه سنجش به ویژه سنجش درس ریاضی خبر داد.
وی گفت: این وبینار با شرکت راهبران سنجش پایگاه کشوری این امر مستقر در استان اصفهان، راهبران استانی سنجش از اقصی نقاط کشور، مسؤولین دبیرخانههای کشوری و استانی درس ریاضی دوره اول و دوم متوسطه، سرگروههای آموزشی ریاضی دوره اول و دوم متوسطه و دبیران علاقهمند به حوزه سنجش از استانهای مختلف کشور، به منظور بازخوانی سه رویداد آموزشی سنجش ریاضی که از شبکه آموزش رسانه ملی پخش شده بود، برگزار شد.
در این وبینار علی محمد نائینیان رییس اداره تکنولوژی، گروههای آموزشی و بررسی محتوای متوسطه ضمن ارزشمند شمردن ایجاد فضای نقد و گفتگو، از اساتید مدرّس این سه برنامه آموزشی که در راستای توسعه سواد سنجش معلمان درس ریاضی از رسانه ملی پخش شده بود، بابت ظرفیت و نقدپذیری بالای ایشان قدردانی کرد و گفت: این روزها که فضای امتحانات در شرایط دشوار ناشی از گسترش بیماری کرونا، و بحث ارزشیابی و تصحیح اوراق امتحانات نهایی بیش از همیشه مطرح است، بهترین فرصت برای بازنگری در نحوه طراحی سوالات و ارزیابی می باشد.
در ادامه این وبینار حسن نادعلی پور دبیر پایگاه کشوری سنجش و ارزشیابی پس از قدردانی از اداره کل شهرستانهای استان تهران بابت پذیرش این ماموریت، از تلاش های مرضیه علی نژاد –کارشناس مسؤول اداره تکنولوژی و گروههای آموزشی و راهبر سنجش استان- در امر میزبانی اساتید کشور و تسهیل گری وبینارهایی طی چند برنامه در سطح ملی، جهت گسترش سواد سنجش نیز تقدیر کرد و گفت: امید است این نشست ها فتح بابی برای رفع خطاهای موجود در مسیر سنجش باشد.
بخش اصلی این نشست مجازی را بازخوانی برنامه های اصول و ایده های نوین و آسیب شناسی سنجش نوین ریاضی و سنجش آمیخته با تدریس در گستره ریاضی تشکیل میداد که توسط دکتر ابراهیم ریحانی دانشیار دانشگاه شهید رجائی و مؤلف کتاب درسی ریاضی و اعضای دبیرخانه کشوری سنجش از استان اصفهان فروهر و سلیمیان اجرا و از شبکه آموزش صدا و سیما پخش شده بود. گروههای متولی این نقد و بررسی نیز شامل پایگاه کشوری کیفیت بخشی به آموزش درس ریاضی دوره اول متوسطه مستقر در شهرستانهای استان تهران به سرپرستی امیر خراسانی، دکتر حیدری، عموزاده و رباط سرپوشی -اساتید دانشگاه فرهنگیان، دکتر خسروتاش نماینده تیم منتخب دبیرخانه استانی درس ریاضی دوره دوم متوسطه استان بودند. اساتید با ورود به جزئیات این سه رویداد آموزشی، مواردی از قبیل خطاها در طراحی سوالات، استفاده به جا و صحیح از انواع سوالات، طرح سوالات بازپاسخ در راستای تکالیف عملکردی، ارائه جدول راهنمای توصیف عملکرد (روبریک) به عنوان یک ابزار جدید برای پوشش اهداف آموزشی، نحوه تبدیل یک سوال به فعالیت غنی جهت پویا کردن کلاس و گروه های درسی، استفاده از نقشه مفهومی و بیان تفاوت آن با نقشه ذهنی و نهایتا پیشنهاداتی برای ارتقای سطح کیفی ارزشیابی پایانی را مطرح نمودند.
معاون آموزش متوسطه استان در پایان این نشست، ضمن سپاس از اساتیدی که تدریس خود را در بوته نقد قرار دادند، ابراز امیدواری کرد: دبیران با استفاده از این تجربیات و پیشنهادات، و منابع غنی معرفی شده مانند رشد آموزش ریاضی، نگرش والاتری به مهارت حل مساله و سنجش تکوینی پیدا کنند و ثمرات این گفتگوها و هم افزایی ها برای دانش آموزان به بار بنشیند و کیفیت سوالات و ارزیابی را بهبود بخشد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران