معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: تلاش می کنیم تا با رعایت دستورالعملهای بهداشتی در آزمونهای حضوری، نگرانی خانوادهها را کاهش دهیم.
به گزارش اداره ابلاغ رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان بوشهر، حسین درتاج در برنامه گفت و گو شبکه استانی با بیان اینکه ارزشیابی تحصیلی و تربیتی بخش مهمی از فرایند آموزش است، اظهار کرد: ارزشیابی دقیق و صحیح میتواند ما را به این نتیجه برساند که چند درصد از اهداف پیش بینی شده در جریان تربیت و یادگیری دانش آموزان در طول سال تحصیلی، تحقق پیدا کرده است.
وی افزود: بر اساس مصوبه ۹۷۷ شورای عالی آموزش و پرورش و مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا، امتحانات پایانی نوبت دوم پایههای نهم و دوازدهم به شیوه حضوری برگزار میشود و سایر پایههای تحصیلی متناسب با شرایط کرونایی هر منطقه، میتواند غیر حضوری باشد.
درتاج با بیان اینکه امتحانات پایههای نهم و دوازدهم از 24 اردیبهشت شروع می شود، اظهار کرد: امتحانات پایه نهم تا ۱۷ خرداد، پایه دوازدهم نظری تا ۲۴ خرداد و پایههای دوازدهم فنی و حرفهای و کاردانش تا ۱۵ مرداد ماه ادامه دارد.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان بوشهر با اشاره به تحصیل حدود 237 هزار دانشآموز در مدارس استان خاطرنشان کرد: حدود ۳۰ هزار دانشآموز پایه نهم و دوازدهم معادل ۱۲/۵ درصد دانشآموزان، امتحانات پایانی خود را به شیوه حضوری برگزار میکنند و بقیه دانشآموزان متناسب با شرایط کرونایی هر منطقه، اگر امکان برگزاری آزمون حضوری فراهم نباشد، به شیوه غیر حضوری امتحان میدهند.
درتاج در خصوص هنرجویان هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش گفت: آموزش پودمانی و ارزشیابی دروس کارگاهی پایههای دهم و یازدهم هنرجویان هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش که شامل شایستگیهای فنی و استانداردهای مهارت است، در صورت امکان باید تا 15 مرداد به شیوه حضوری تکمیل شود.
وی ادامه داد: ارزشیابی دروس غیر کارگاهی این دو پایه که شامل دروس عمومی، شایستگیهای پایه و غیر فنی است، به شیوه غیر حضوری برگزار میشود.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان بوشهر با بیان اینکه نگرانی و دغدغه خانوادهها برای آموزش و پرورش قابل درک است، گفت: آموزش و پرورش تلاش می کند تا با اجرای دستورالعملهای بهداشتی، نگرانی خانواده ها را مرتفع کند.
درتاج اضافه کرد: رعایت فاصله مناسب حدود دو متر بین صندلیها، تهویه مناسب و استفاده از ماسک، ضدعفونی کردن مستمر حوزههای امتحانی و افزایش تعداد حوزه های امتحانی از جمله اقدامات برنامه ریزی شده برای برگزاری امتحانات است.
وی در خصوص اهمیت ارزشیابی پایه نهم اظهار کرد: هرچند ارزشیابی تمامی پایه ها اهمیت دارد ولی میانگین نمرات پایانی نوبت دوم پایه نهم در انتخاب رشته آنان در پایه دهم و همچنین در شانس قبولی آنان در دبیرستانهای نمونه و استعدادهای درخشان موثر است، به این دلیل باید امتحانات این پایه به شیوه حضوری برگزار شود .
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان بوشهر ادامه داد: سوالات امتحانات پایه نهم به صورت استانی طرح گردیده و با برنامه یکسان به صورت مدرسهای برگزار می شود.
درتاج با اشاره به تحصیل 17 هزار و 380 دانش آموز پایه نهمی در 473 مدرسه در سراسر استان گفت: به طور میانگین در هر مدرسه ۳۷ دانشآموز در یک یا دوگروه برای امتحانات حضوری شرکت میکنند و برای تعداد کمی مدرسه با جمعیت دانش آموز بیش از ۱۰۰ نفر، برنامه ریزی خاص و ویژهای در نظر گرفته شده است.
وی در خصوص دلیل برگزاری آزمون پایه دوازدهم به شیوه حضوری گفت: با توجه به اینکه ۳۰ درصد نمره نهایی کنکور متاثر از نمرات کتبی نهایی دانشآموزان است به این دلیل برای رعایت عدالت آموزشی، آزمون دروس این پایه هماهنگ کشوری برگزار میشود.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان بوشهر تصریح کرد: امتحانات مدارس بزرگسال، مدارس ایثارگران، آموزش از راه دور، تغییر رشته تحصیلی، تعیین رشته تحصیلی، جهش تحصیلی، تعیین پایه و دروس کارگاهی پایههای دهم و یازدهم هنرستانهای فنی و حرفه ای و کاردانش نیز مطابق آیین نامههای مربوط در زمان خاص خود به شیوه حضوری خواهند بود.
درتاج با بیان اینکه 7 هزار و 813 دانشآموز پایه دوازدهم شاخه نظری به اضافه داوطلبان آزاد، راه دور، بزرگسالان و ایثارگران در ۱۲۷ حوزه نهایی آزمون حضوری خواهند داشت، خاطرنشان کرد: به طور میانگین هر حوزه ۷۵ داوطلب خواهد داشت و با توجه به اینکه هر دو رشته نظری در یک روز امتحان دارند، این تعداد به حدود نصف کاهش پیدا می کند و از نظر تراکم نفرات جای نگرانی نیست.
وی در خصوص سایر پایه های تحصیلی گفت: امتحانات تمام پایه های دوره تحصیلی ابتدایی، پایه های هفتم، هشتم، دهم و یازدهم مدارس به شیوه غیر حضوری و با مرجعیت و مسوولیت معلم و نظارت مدیر مدرسه برگزار میشود.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان بوشهر ادامه داد: علاوه بر آزمون پایانی، آزمونهای عملکردی طول سال تحصیلی، کارپوشه دانشآموزان، تکالیف درسی، پژوهشهای دانشآموزی میتواند در نمرات دانشآموزان موثر باشد.
وی در خصوص حذفیات کتب درسی گفت: حدود ۳۰ درصد محتوای دروس پایههای نهم و دوازدهم بر اساس وضعیت قرمز کرونایی توسط سازمان پژوهش و برنامه درسی مشخص و ابلاغ شده است.
درتاج با اشاره به اینکه بخش های حذف شده به عنوان مطالعه آزاد است و در امتحانات پایانی نخواهند آمد. تاکید کرد: این حذفیات در نامهای رسمی به همه مدارس ابلاغ شده است تا از اظهار نظرهای شخصی و سلیقه ای جلوگیری شود.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان بوشهر ادامه داد: حذفیات سایر پایه ها متناسب با شرایط و وضعیت هر منطقه در اختیار معلمان ومدیران است ولی تاکید و توصیه شده که در آن پایه ها نیز وضعیت قرمز کرونایی در طراحی سوالات و برگزاری آزمونها مد نظر قرار گیرد.
وی با اشاره به تصویب طرح تقویت بنیه علمی دانشآموزان در سال 1394 در شورای آموزش وپرورش استان گفت: این طرح با تاکید بر سال آخر تحصیل و کنکور سراسری و با حمایت استانداری و مشارکت دهیاریها و شوراهای روستایی استان در سه سال تحصیلی در تمام نقاط استان اجرا شد که نتایج موفقیت آمیزی را در پی داشت.
درتاج با بیان اینکه طرح تقویت بنیه علمی به دلیل همراهی نکردن شهرداریهای استان و مانعتراشی برخی افراد و سازمانها در سه سال اخیر با موانعی روبرو شده است، ادامه داد: با حمایت شرکت ملی نفت ایران و سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بخشی این طرح در بخشی از استان اجرا شده است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان بوشهر تاکید کرد: ارتقا استان از پله 15به 11 در کنکور سراسری 1399 در مجموع آزمون و سوابق تحصیلی و بهبود 7رتبهای استان در رشته های صرفاً با آزمون نتیجه اجرای این طرح بوده است.
وی با بیان اینکه کلاسهای آمادگی کنکور 1400 از بهمن سال گذشته شروع شده است و تا 9 تیر ادامه دارد، خاطرنشان کرد: منابع مالی این کلاس ها توسط سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تامین شده است که از حمایتهای این سازمان تقدیر میشود.
درتاج افزود: در سال تحصیلی جاری با حمایت شرکت ملی نفت ایران دورههای توانمند سازی نیروی انسانی برگزار شده است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان بوشهر در پایان با بیان اینکه نظام تعلیم تربیت یک امر حاکمیتی است برای تحقق اهداف متعالی آن همراهی، مشارکت و هم افزایی همه ارکان جامعه ضروری است، تاکید کرد: امیدواریم در سالهای آینده شاهد حمایتهای بیشتر سازمان منطقه ویژه و سایر صنایع و موسسات دولتی و غیر دولتی به ویژه صنایع نفت و گاز بر اساس مسوولیت های اجتماعی آنان باشیم تا بتوانیم با تکیه بر منابع انسانی بالقوه استان در آینده شاهد توسعه پایدار استان باشیم.