دبیرنمونه استانی از منطقه نظرکهریزی در خصوص ابتکارات کلاسی خود می گوید: از طریق جذاب کردن کلاس درس با درگیر کردن دانش آموزان به مطالب درسی و مشارکت دادن آن ها در جریان تدریس که این امر باعث توجه دانش آموزان به موضوع درسی شده و هم در آن ها روحیه مشارکت و کار گروهی را تقویت می کند.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی به نقل از نظرکهریزی، در پی اعلام نتایج طرح جلوه های ویژه معلمی، وحید خیری دبیر شاغل در آموزش و پرورش منطقه نظرکهریزی، به عنوان منتخب استانی شناخته شد؛ انتخاب وی به عنوان معلم نمونه استانی در سال تحصیلی ١٣٩٩/١۴٠٠، بهانه ای شد تا با وی به گفتگو بنشینیم که در ادامه می خوانید…
لطفا خودتان را معرفی بفرمایید.
وحید خیری هستم، دبیر عربی مدارس منطقه نظرکهریزی و دانشجوی دکتری رشته عربی که از سال ۹۱ بخاطر علاقه به شغل معلمی وارد تربیت معلم شدم، ۸ سال سابقه خدمت دارم که در منطقه نظرکهریزی خدمت می کنم و در خدمت فرزندان عزیز این منطقه هستم.
در چه مدرسه ای مشغول فعالیت هستید؟
فعلا در سه مدرسه نظرکهریزی تدریس دارم و دبیر بیش از صد و هشتاد دانش آموز هستم.
بفرمائید هدف شما از انتخاب شغل معلمی چه بوده ؟
برای رفتن به هر کاری علاقه و انگیزه اولویت اول من می باشد و دلیل آنکه شغل معلمی را انتخاب کردم این بوده است که زیربنای پیشرفت و توسعه هر جامعه ای در دستان معلمان است و من با انتخاب این شغل همواره تلاش کرده ام که گامی در جهت پیشرفت کشور و تربیت آینده سازان کشور داشته باشم.
تعریفی کوتاه و ساده از دنیای درس و مدرسه بیان کنید؟
مدرسه خانه دوم و درس سلاح معلم جهت تعامل و پرورش دادن دانش آموزان است که منجر به گشودن راهی نو در راستای همزیستی مسالمتآمیز و مشارکت و تعامل برای معلم و دانش آموز است.
رمز موفقیت خود را در چه می دانید؟
داشتن هدف، برنامه ریزی و دانش افزایی
شاخص های مهمی که کلاس را با آن مدیریت کردید چه بوده و در مورد یک شاخص اختصاصی و ابتکاری که بکار بردید توضیح دهید؟
از طریق جذاب کردن کلاس درس با درگیر کردن دانش آموزان به مطالب درسی و مشارکت دادن آن ها در جریان تدریس که این امر باعث توجه دانش آموزان به موضوع درسی شده و هم در آن ها روحیه مشارکت و کار گروهی را تقویت می کند.
نحوه همکاری مدیر و کادر مدرسه و اولیا و مسئولین اموزش و پرورش در ایام آموزش مجازی را به چه صورت بود؟
واقعا جا دارد از همه عوامل مدارسی که در آنها تدریس دارم و همچنین کادر اداره تقدیر و تشکر کنم که هر لحظه همراه و پاسخگو بوده و همیشه حامی بودند ولی به دلیل محرومیت و روستایی بودن منطقه، اولیا به دلیل مشکلات و فقر فرهنگی به وضعیت آموزشی فرزندان خود توجه زیادی ندارند که این امر نیازمند تعامل بیشتر مدارس با اولیا دانش آموزان است.
چه نکات مهم و چه تفاوت هایی را در آموزش حضوری و مجازی مشاهده کردید توضیح دهید؟
آموزش حضوری امکان تعامل و ارائه بازخورد به دانش آموز و همچنین در این شرایط معلم آگاهی کامل از شرایط روحی و روانی دانش آموزان در کلاس خود دارد که مسلما هیچ گاه آموزش مجازی نمیتواند جای آموزش حضوری را بگیرد ولی در آموزش مجازی امکان دسترسی به محتوا و پرسش و پاسخ در هر لحظه از زمان حتی در ساعت غیردرسی نیز فراهم است.
پیشنهادی برای آموزش مجازی دارید؟
به نظر من مجهز کردن مدارس به حداقل امکانات اولیه برای آموزش مجازی و تولید محتوای مناسب، برنامه ریزی مناسب با توجه به شرایط و امکانات و ایجاد کانال های آموزشی به عنوان مرجع درسی برای تمامی دروس از پیشنهادات بنده می باشد.
می توانید مراحل رسیدن به مدرسه متعالی را تیتر وار و خلاصه بیان کنید؟
برای رسیدن به مدرسه متعالی باید تعامل اولیا با مدارس و معلمان، به کارگیری معلمان در رشته تخصصی، توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان و به تبع آن در نظرگرفتن مدارس و کلاس های خاص و همچنین مهارتهای فنی و ارتباطی لازم جهت رویارویی دانش آموزان با دنیای آینده را باید شناخت و به آنها آموزش داد یعنی همیشه آمادگی کامل برای زیست بوم جدید را باید با استفاده از علم به روز داشته باشیم.
سخن آخر؛ برای دیگر همکاران فرهنگی چه توصیه هایی دارید.
اگر امروز معلم نمونه شده ام، یقین دارم در سایه داشتن هدف، برنامه ریزی و دانش افزایی بوده است و هرآنچه که در توانم بود برای دانش آموزانم انجام دادم که معتقدم خداوند در همه حال پشت و پناه آدم است و توصیه میکنم همواره در راه رسیدن به هدف باید دارای پشتکار و کاملا جدی و مصمم بود.
app.ir/apash1397 کانال آموزش و پرورش در سروش
http://instagram.com/ap.azar_shargi کانال آموزش و پرورش در اینستاگرام
https://www.aparat.com/andishe.ash کانال آموزش و پرورش استان در آپارات
https://shad.ir/azarbaijansharghistudents کانال آموزش و پرورش استان در شبکه شاد
30008624 سامانه پیامکی آموزش و پرورش استان