معلم نمونه کشوری از شهرستان مرند آذربایجان شرقی که ابتکارات ویژه در آموزش مجازی و تولید محتوای الکترونیکی داشته بر مطالعه و آشنایی با تکنولوژی روز دنیا برای معلمان تاکید داشته و می گوید: برای شکوفایی استعداد دانش آموزان فکر کردن را به آنها بیاموزیم و کنجکاو به بار بیاوریم و به جهت داشتن افکاری غیر از افکار ما، سرکوبشان نکنیم.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی به نقل از مرند، در پی اعلام نتایج طرح جلوه های ویژه معلمی، قدرت اسماعیلی دبیر شاغل در آموزش و پرورش شهرستان مرند، به عنوان منتخب کشوری شناخته شد؛ انتخاب وی به عنوان معلم نمونه کشوری در سال تحصیلی ١٣٩٩/١۴٠٠، بهانه ای شد تا با ایشان به گفتگو بنشینیم که در ادامه می خوانید…
لطفا خودتان را معرفی فرمائید.
اینجانب قدرت اسماعیلی اقدم، متولد 1355 شهرستان مرند روستای مرکید شهرستان مرند می باشم. دوره ابتدایی و راهنمایی را در روستای خود گذرانده و دیپلم را از دبیرستان شهید امامی روستای دیزج حسین بیگ در سال 1375 گرفتم و همان سال در مرکز تربیت معلم علامه امینی تبریز قبول شده و سال 1377 فوق دیپلم مطالعات اجتماعی را اخذ و در منطقه خاروانا مشغول تدریس شدم. در سال 1384 به تبریز منقل شدم و پس از سه سال تدریس در تبریز به زادگاه خودم شهر مرند آمدم. در مدارس شهر و روستا این شهرستان مشغول تدریس شدم؛ این بار نیز برای ارتقای سطح علمی خود در دانشگاه فرهنگیان شرکت کرده و سال 1390 قبول شدم و توانستم لیسانسم را در این رشته بعد از دو سال تحصیل در دانشگاه علامه امینی تبریز بگیرم.
تعریفی که از معلمی دارید، چیست؟
معلم، کسی است که با متعلم خود رابطه دو سویه دارد و سعی میکند در وجود شاگردان خود تغییراتی ایجاد کند؛ تغییراتی که هدفمند و تربیتی است. معلم می کوشد با جهت دادن به رفتار و یادگیری دانشآموزان، معلومات آنها را افزایش دهد و سرانجام آنها را به حد کمال برساند؛ معلم الگوی شاگردان است و آینده جامعه بستگی به همت و تلاش معلمان آن جامعه دارد. بنابراین بدون معلم خوب، آینده درخشانی برای جامعه وجود ندارد.
اهل مطالعه هستید؟ چه کتابهایی می خوانید؟
بله مگر می شود معلم اهل مطالعه نباشد؛ بنده هم بیشتر در رابطه با تخصص خودم مطالعه میکنم؛ از جمله کتاب های تاریخی، اجتماعی و ادبیات هم دوست دارم و عضو کتابخانه پارک شهر مرند هستم و کتاب های مورد علاقه ام را بیشتر از این طریق تهیه می کنم.
چطور معلم نمونه کشوری شدید؟
یکی از خصوصیات بنده این هست در کار معلمی خود سعی می کنم از انواع روشهای یادگیری و یاددهی استفاده کنم و با پیشرفت تکنولوژی در امر آموزش بیشترین بهره را از ابزارها و نرم افزارها برده باشم. بنابراین جهت پیاده سازی یادگیری معکوس در کلاسهایم نیاز به تولید محتوای درس بود؛ محتوایی که جذاب و گویا برای دانش آموز باشد. اما هنوز نمی دانستم چطور و چگونه. تا اینکه در یک همایش که به منظور ارتقاء سطح سواد رسانه ای معلمان از طرف مدیریت آموزش و پرورش مرند و با همت جناب آقای دکتر اباذر کاظمی، معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش شهرستان مرند تدارک دیده شده بود، برای سر گروههای درسی شرکت کردم. سخنران جلسه جناب آقای نجار که از استان آمده بودند، فیلم کوتاهی را نشان داد که مورد توجه من قرار گرفت و پرسیدم که این فیلم را چطور و با چه نرم افزاری ساختند، ایشان بعد از توضیحات لازم فرمودند که، نرم افزار مورد استفاده در این فیلم کمتازیا می باشد؛ و من تنها کلمه ای که از این جلسه یاداشت کردم همین بود و بعد بلافاصله شروع به یاد گرفتن کمتازیا برای تولید محتوا کردم.
تقریبا یک ماه طول کشید تا نرم افزار را یاد بگیرم واز طریق آن توانستم اولین محتوای درسی خود را در آبان 98 با تکنیک پرده کروماکی تولید کنم. محتوای تولید شده من برای یادگیری معکوس در مدرسه ولیعصر یامچی مورد توجه دانش آموزان و اولیاء قرار گرفت و نتیجه کار من مثبت بود؛ البته یاد آور شوم که این کار من مورد توجه کادر اداری منطقه و سر گروههای استانی نیز واقع شد، اما من هنوز کم تجربه بودم و تولید محتوا زمان زیادی می برد تا اینکه بحران کرونا پیش آمد و نیاز به تولید محتوا بیش از هر زمانی احساس می شد. زمان به سرعت می گذشت و معلمان نیازمند محتوا. بنابراین در اولین فرصت از طریق شبکه های اجتماعی به ایجاد کانال محتوای درسی مطالعات اجتماعی پرداختم و با استفاده از کمتازیا پاورههای درس را بعد از ویرایش و آهنگ گذاری ملایم به فیلم تبدیل می کردم و سوالات و جواب های متن درس را به صورت مجزا در کانال می گذاشتیم تا اینکه بنده به خاطر همین فعالیت هایم معلم نمونه منطقه و استانی شدم و انگیزه من چندین برابر شد برای تولید محتوای بهتر و کسب مقام معلم نمونه کشوری برای سال ١۴٠٠.
تابستان ٩٩ سعی کردم با قدرت بیشتری برای تولید محتوای درسی قدم بردارم و تدریس درس اول مطالعات اجتماعی پایه نهم را شروع کردم. قبل از اینکه مهر ماه شروع شود، بحمدالله کار من مورد توجه استان و کشور واقع شد و تدریس بنده در شبکه شاد بار گذاری شد. حس اینکه من می توانم برای دانش آموزانی که به معلم دسترسی ندارند و در مناطق محروم واقع شده اند کمکی کرده باشم، انگیزه ام را باز بالا برد و همین طور ادامه دادم تا اینکه حتی برای ساخت محتوا توسط همکارانم پیشنهاد ساخت استودیو نمودم و با کمک گروههای آموزشی اولین استودیو تولید محتوا را راه اندازی کردیم که خود من کارهای زیادی برای تولید محتوای همکاران انجام دادم و هر روز که می گذشت، تجربه من بیشتر و تولید محتوای بهتری انجام می شد و آرزو می کردم که امسال معلم نمونه کشوری شوم و جلوه های معلمی برای اولین بار جهت بزرگداشت مقام معلم در سامانه ltms جهت بار گذاری محتوا های درسی و کارهای انجام گرفته در زیست بوم جدید فعال شد و ما هم ثبت نام کردیم و خدا را شکر بعد از چندین سال به آرزویمان رسیدیم.
چه احساسی داشتید وقتی اطلاع پیدا کردید معلم نمونه کشوری شدید؟
احساس خوشحالی از اینکه واقعا توانسته ام در سطح وسیعی از امر آموزش تاثیر گذار باشم و برای اولین بار به مقام نمونه کشوری دست پیدا کنم و از این بابت خدا را شاکرم.
فکر نمی کنید بار مسئولیت شما با این عنوان بیشتر شده است؟
البته که همین طور هست و از این به بعد از من انتظار بیشتری می رود که در امر آموزش تاثیر گذاری بیشتری داشته باشم. امیدوارم که از عهده این کار بر آیم.
در کلاس درس از چه روشها و فنون خلاقانه ای استفاده می کنید؟
معمولا از روشهای نوین یادگیری مثل یادگیری معکوس و گاها تلفیقی از چند روش آموزشی استفاده می کنم و سعی می کنم در کلاسهایم از فیلم و پاور پوینت جهت تدریس بهره بگیرم؛ چون واقعا برای دانش آموزان جذاب هست.
تفاوت آموزش حضوری و غیر حضوری را در چه می بینید؟
در آموزش مجازی هم باید به مجموعه ای از نرم افزار ها آشنا باشی و هم تولید محتوا کنی؛ به عبارتی، کسی که به علوم کامپیوتر آشنا نباشد کاری از دستش بر نمی آید و دانش آموزانش از قافله علم عقب می مانند.
برای شکوفایی استعداد دانش آموزان چه راهکارهایی دارید؟
به دانش آموزان فکر کردن را بیاموزیم و کنجکاو به بار بیاوریم و به جهت داشتن افکاری غیر از افکار ما، سرکوب نکنیم؛ بلکه به رفتار و افکار آنها جهت درستی بدهیم.
دوست دارید چه آینده ای برای دانش آموزانتان رقم بخورد؟
هر معلمی دوست دارد اولا شاگردانش انسانهای وارسته و مفید جامعه باشند و اگر هم توام شد با کسب درجات علمی و شغلی بالاتر بهتر و لذت بخش تر خواهد بود.
چه توصیه هایی برای سایر همکاران دارید؟
توصیه من این است همیشه رغبت و ذوق شاگردان را برای یادگیری زنده نگه دارند.
سخن پایانی:
از همه کسانی که مرا برای رسیدن به این مقام کمک و حمایت نمودند خصوصا خانواده خود م، کمال تشکر و قدر دانی را دارم.
app.ir/apash1397 کانال آموزش و پرورش در سروش
http://instagram.com/ap.azar_shargi کانال آموزش و پرورش در اینستاگرام
https://www.aparat.com/andishe.ash کانال آموزش و پرورش استان در آپارات
https://shad.ir/azarbaijansharghistudents کانال آموزش و پرورش استان در شبکه شاد
30008624 سامانه پیامکی آموزش و پرورش استان