معلم نمونه استان مازندران از شهرستان بابل گفت: سعی کردم از طریق ارتباط عاطفی در فضای مجازی و پل زدن به به احساسات دانشآموزان، انگیزه آنان را برای یادگیری بیشتر کنم.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ طی گفتگویی با «آرزو حاج زاده فلاح»، یکی از معلمین نمونه استانی در سال 1400 وی از دغدغه هایش در این ایام گفت.
این آموزگار بابلی یکی از ویژگی های خوب انتخاب معلم نمونه امسال را توجه به جلوههای ویژه معلمی دانسته و گفت: برداشته شدن محدودیت سن و سابقه باعث شد تا معلمان جوانتر هم خودشان رانشان دهند و شاخصهای انتخاب معلم نمونه به واقعیت و عدالت نزدیکتر شد.
آرزو حاج زاده فلاح تصریح کرد: یک معلم فقط در قبال دانشآموز کلاس خودش مسئول نیست بلکه مسئول انتقاتل تجربیات خود به دیگر همکاران خود هم هست. معلم در کنار اینکه نگران و دلسوز دانش آموزان خودش است باید دغدغه همکاری و آموزش و انتقال تجربیات به بقیه همکاران را هم داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه بحث انتقال تجربیات یکی از آیتمهای انتخاب معلم نمونه امسال بود اظهار کرد: من با توجه به تجربیاتی که در گروههای آموزشی به عنوان سرگروه و داوری در جشنوارههای مختلف داشتم توانستم موقعیتی را ایجاد کنم که تجربیات خودم را به همکارانم انتقال بدهم.
حاج زاده فلاح در رابطه با شرایط کرونایی امسال اذعان داشت: ویروس کرونا موقعیتی را ایجاد کرد تا معلمان وارد دنیای ناشناختهای بشوند و نیاز پیدا کنند تا برای آموزش در فضای مجازی به دنبال یادگیری بیشتر بروند. در واقع ما وارد یک جهاد شدیم که هرکس فداکار تر بود توانست بیشتر بدرخشد. از اینرو اعتقاد دارم هر معلم در هر پلهای که بود خودش را ارتقا داد.
این معلم نمونه استان مازندران با اشاره به اختلالاتی در یادگیری دانشآموزان در منازل گفت: زمان درس خواندن دانشآموزان تغییر کرد و به علت حاکم نبودن قوانین مدرسه در منزل، نظم لازم برای مدیریت درست یادگیری دانشآموزان ایجاد نشد.از اینرو سعی کردم با برقراری ارتباط عاطفی با دانشآموزان به احساساتشان پل بزنم تا انگیزه آنان را برای حضور باکیفیتتر در فضای مجازی و یادگیری از این طریق بالا ببرم.
وی با اشاره به اجرای اقدامات جذاب و ابتکاری در تدریس مجازی خود تصریح کرد: هرروز کلاسم را با یک پرسش چالشی که بعدهای روانشناختی و یادگیری و آموزش را داشت شروع میکردم.برقراری تماسهای گروهی، گفتن املا در فضای گوگل میت و انجام فعالیتهای مختلف مثل جشنوارههای کلاسی از جمله فعالیتهای من در فضای مجازی بود.تهیه کلیپهایی در رابطه با روشهای نقد کردن که در آینده به نوشتن انشای درست به دانشآموزان کمک کند، درخواست کلیپ نرمشهای صبحگاهی از دانشآموزان و تبدیل آن به کلیپ نرمشهای گروهی، اجرای نمایش توسط بچهها با وسایلی که در منزل داشتند و اجرای طرح معلم کوچولو که تدریس توسط دانشآموزان جهت تقویت مهارت درست صحبت کردن بود نیز از دیگر اقدامات ابتکاری من محسوب میشود.
آرزو حاج زاده فلاح خاطر نشان کرد: هرچند که ویروس کرونا ما را از نعمت دیدن دانشآموزان در فضای مدرسه محروم کرد ولی باعث شد تا تواناییهای خود را افزایش دهیم.امسال اولیا نیز همکار ما شدند و خیلی تلاش کردند تا انتقال مطالب به فرزندان، درست انجام شود.
وی در پایان گفت: معلم در فضای مجازی، دیگر یک معلم صرف نبود بلکه یک بازیگر، یک مجری، یک گوینده خبر و یک روانشناس تمام قد بود و این موضوع باعث شد تا اهمیت معلمی بیشتر خودش را نشان بدهد و همه ببینند که معلمی کار بسیار سختی است که از عهده هرکسی برنمیآید.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران