معاون وزیر و رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی با اشاره به اجرای طرح هدایت برای تامین تبلت و گوشی هوشمند برای دانش آموزان نیازمند گفت: بوشهر با تامین 60 درصد از تبلت های مورد نیاز، استان برتر در این زمینه است.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابطعمومی آموزشوپرورش استان بوشهر، سید جواد حسینی در نشست با مدیران و روسای آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق استان بوشهر با تبریک فرارسیدن چهل و دومین سالگشت پیروزی انقلاب اسلامی و میلاد حضرت زهرا (س) و روز زن اظهار کرد: اولین و مهمترین سازمانی که در اجرای برنامههای خود باید بر مبانی علمی و نظری اجرا کند، وزارت آموزشوپرورش است که وزارتی تأسیسی، تعدیلی و تکمیلی است.
وی ادامه داد: در جامعه هر چیزی بخواهد تأسیس، تعدیل، تکمیل و یا حتی تعطیل شود، سرمنشأ آن آموزشوپرورش است.
حسینی با بیان اینکه رسالت اصلی آموزشوپرورش تبدیل منابع انسانی به سرمایههای انسانی است افزود: نظام تعلیموتربیت باید سرمایههای انسانی بالقوه را به فعلیت در آورد.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: بر اساس نظریه توسعه انسان مبنا انسانها سرمایه نیستند بلکه منبع هستند و اگر هم سرمایه باشند بالقوه هستند و نظام تعلیموتربیت باید همه این منابع شامل زنان و مردان و دانشآموزان با نیازهای ویژه، دانشآموزان عادی و یا تیزهوش را به سرمایه انسانی تبدیل کند.
وی گفت: رسالت اصلی نهاد تعلیموتربیت تبدیل منابع انسانی به سرمایههای انسانی است و اگر در جامعهای سرمایه انسانی به وجود آید بقیه سرمایهها نیز بهتبع آن به تولید و بازتولید میشوند.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی تصریح کرد: سرمایه انسانی مهمترین و اثرگذارترین مؤلفه در توسعه جامعه است و در جوامع پیشرفته سرمایه انسانی ۸۰ درصد نقش را در توسعه دارد.
حسینی با بیان کشورهایی که بر سرمایه انسانی تکیه کردهاند و هزینه بیشتری در آموزشوپرورش صرف کردهاند به رفاه اجتماعی بالایی دست پیدا کردهاند اظهار کرد: این کشورها رشد اقتصادی بالایی را نیز پیدا کردند و این نشانگر نقش بالای آموزشوپرورش است.
وی افزود: سند تحول بنیادین در آموزشوپرورش شکلگرفته است تا انسانهایی را از منبع به سرمایه تبدیل کند که در تمامی ساحتهای تعلیموتربیت رشد کرده باشند.
معاون وزیر افزود: در دنیا دانشآموزان در کل دوره تحصیل ۸ هزار ساعت آموزش میبینند اما این میزان در کشور ما ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت است و با وجود این میزان ساعت آموزش بالا، تعلیموتربیت تمام ساحتی رخ نمیدهد و منابع انسانی تبدیل به سرمایههای انسانی نمیشود.
حسینی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در آخرین اجلاس رؤسای آموزشوپرورش گفت: مقام معظم رهبری اطلسی از مسائل آموزشوپرورش را بهصورت کارشناسانه بیان کردند که مهمترین بحث عدالت آموزشی بود که شامل عدالت منطقهای، عدالت مدرسهای و عدالت دیجیتالی و مجازی است.
جانشین وزیر در طرح هدایت با بیان اینکه نزدیک به ۳۰ درصد دانشآموزان هیچ وسیله هوشمند آموزشی برای اتصال به شبکه شاد در عصر کرونا ندارند، اظهار کرد: عدم دسترسی این دانشآموزان به ابزار هوشمند دیجیتالی فرصت عدالت آموزشی را میگیرد و باید برای جلوگیری از شکاف دیجیتالی برای دانشآموزان نیازمند نیز فکری کرد.
جانشین وزیر در طرح هدایت با بیان اینکه طرح هدایت با هدف تأمین تجهیزات ارتباطی هوشمند برای دانشآموزان نیازمند اجرایی شده است گفت: تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار وسیله هوشمند به دانشآموزان نیازمند اهدا شده است و اعتبار بیش از یک میلیون وسیله دیگر نیز از طریق مشارکت خیرین و دستگاهها تأمین شده است.
وی با تأکید بر اینکه در استان بوشهر تاکنون برای بیش از ۶۰ درصد دانشآموزان نیازمند، تبلت تهیه شده است اظهار کرد: تاکنون ۶ هزار تبلت توسط خیرین و منابع استانی در اختیار دانشآموزان نیازمند استان بوشهر قرار گرفته است و بقیه تجهیزات نیز با مشارکت استانداری این استان و وزارت آموزشوپرورش در قالب طرح هدایت تأمین خواهد شد.
حسینی یادآور شد: استانهای بوشهر و یزد توانستهاند ۶۰ درصد نیاز دانشآموزان به تبلت را تامین کنند و از جمله استانهای پیشرو در این بخش به شمار میروند
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: این تجهیزات ارتباطی هوشمند نهتنها در حکم مدرسه و کلاس درس عمل میکنند بلکه در حکم ساخت آزمایشگاه، کتابخانه و سایر موقعیتهای بیبدیل یادگیری نیز ایفای نقش مینمایند.
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در ادامه به بیان تعهدات سازمان آموزشوپرورش استثنایی به استان بوشهر در این سفر پرداخت و گفت: دانشآموزان استثنایی به ۵ تا ده برابر فضای آموزشی بیشتر از دانشآموزان عادی نیاز دارد و بر اساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور نیاز است که در قالب نهضت از “خشت تا بهشت” ۱۳۰ مدرسه از این تعداد در یک سال گذشته کلنگزنی و یا افتتاح شده است.
وی افزود: ۳ مدرسه از این تعداد در استان بوشهر موردنیاز است که یک مدرسه در حال ساخت است در صورت تأمین زمین توسط استان دو مدرسه دیگر از طریق مشارکت خیرین و منابع سازمان نوسازی مدارس این مدارس ساخته خواهد شد.
حسینی تربیتبدنی دانشآموزان با نیازهای ویژه را از ضروریات دانست و افزود: استان بوشهر یک سالن ورزشی ویژه دانشآموزان استثنایی دارد و ۱۰ سالن ورزشی درون مدرسهای 200 مترمربعی در مدارس استثنایی این استان ساخته خواهد شد.
معاون وزیر اظهار کرد: نهضت توانافزایی در آموزشوپرورش استثنایی و برای تأمین ۱۰۵ قلم تجهیزات کمکآموزشی و توانبخشی دانشآموزان استثنایی راهاندازی شده است.
وی گفت: بر اساس نهضت توانافزایی یکهزار و 97 قلم وسیله کمکآموزشی و توانبخشی در استان بوشهر نیاز است که بیش از 5 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و آموزشوپرورش استثنایی نیمی از هزینه تأمین این تجهیزات را تقبل میکند.
حسینی در ادامه گفت: علاوه بر یک مرکز مشاوره و توانبخشی که در استان بوشهر وجود دارد تا پایان سال تحصیلی یک مرکز دیگر نیز در این استان راهاندازی خواهد شد.
وی افزود: ۲۱ مرکز مشکلات ویژه یادگیری در استان بوشهر وجود دارد و ۵ مرکز دیگر در استان نیاز است که تا پایان سال تحصیلی دو مرکز این تعداد راهاندازی خواهد شد
رئیس سازمان آموزشوپرورش استثنایی در پایان تصریح کرد: راهاندازی یک پایگاه دائمی سنجش، دو باشگاه پیشکسوتان آموزشوپرورش استثنایی، راهاندازی یک پایگاه جامع آموزش مجازی و راهاندازی یک مرکز ارائه محصولات تولیدی مدارس استثنایی از دیگر تعهدات سازمان آموزشوپرورش استثنایی به استان بوشهر میباشد.