.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران،پانتهآ دری معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران گفت : از آنجائیکه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی فرایندی منظم برای تعیین و تشخیص پیشرفت یادگیرندگان در رسیدن به اهداف آموزشی قصد شده برنامه های درسی مصوب و مکمل است، معمولاً در مدیریت جریان تربیت و یادگیری یکی از اجزای مهم و جدا نشدنی تلقی میشود و طبیعی است که در نیمسال دوم بیشتر مورد توجه همه عوامل سهیم و موثر ( دانش آموزان ، خانواده ها ، عوامل آموزشی و اجرایی مدارس و …. ) قرار گیرد .
وی در خصوص رویکرد نوین سنجش افزود: رویکرد نوین سنجش اجرای سنجش عملکردی و تکوینی به جایی سنجش تراکمی و پایانی است که بر نقش ارزشیابی بر تغییرات شناختی،عاطفی و مهارتی دانش آموزان متمرکز می شود و موجب بهبود یادگیری، افزایش انگیزه، دّقت و کوشش دانش آموزان ، شناسایی نقاط قوت و یادگیری و رفع نارساییهای تحصیلی خواهد شد .
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش پایتخت اشاره کرد؛ در زمان همهگیری کووید 19 و آموزشهای غیرحضوری نقش ارزشیابی فرآیندی مستمر و میزان مشارکت دانش آموزان به عنوان یادگیرنده فعال به عنوان شاخص مهمی محسوب میشود که معلم با استفاده از انواع روشهای پرسش و پاسخ ، حل تمرین، ارائه آموزش، خلاصهنویسی، انجام پروژه، کارگروهی ، پوشهکار، آزمونهای بر خط برون خط، خلاقیتها و نوآوریهای دانش آموزان، ارزشیابی همتایان، خود ارزشیابی و غیره نسبت به جمعآوری مستندات لازم اقدام میکند و موقعیتهای مناسبی ایجاد میشود تا یک پایان خوب برای سال تحصیلی 1400-1399 رقم بخورد.به عبارت دیگر با استفاده از ظرفیت های مدرسه محوری می توانیم از الگو های سنتی یکنواخت و یکسان برای همه دانش آموزان فاصله بگیریم و با توجه به مهارت های فراشناختی و تفاوت های فردی دانش آموزان از مدل های متداول جهانی بیشتر استفاده کنیم که البته نیازمند فرهنگ سازی ، اطلاع رسانی موثر به اولیا و دانش آموزان و مهارت های حرفه ای معلمان است و در پساکرونا و آموزش های حضوری نیز کارایی و اثر بخشی دارد و از ارزشیابی پایانی صیانت می کند .
دری تصریح کرد: مطابق مصوبه 977 شورای عالی آموزش و پرورش امتحانات پایه دوازدهم شاخه نظری و امتحانات هماهنگ پایه نهم در خردادماه1400 به صورت حضوری و با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار خواهد شد و همچنین برای دروس شایستگی فنی و استانداردهای مهارتی در هنرستانهای به صورت تراکمی و حضوری در زمان مقتضی همانند سال قبل و مطابق این مصوبه اقدام میشود . برای سایر پایههای دوره متوسطه مصوبات ستاد ملی و استانی کرونا شرایط ارزشیابی پایانی را مشخص خواهد کرد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران