اجرای برنامه آزمایشی بسته تحولی کلاس گویای دوره پیش دبستانی با حضور لیلاسادات ابطحی معاون آموزش ابتدایی در آموزش و پرورش استان اصفهان آغاز شد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در پانزدهمین روز از فروزدین ماه سال 1400 ، جلسه ویدئو کنفرانس برنامه آزمایشی بسته تحولی کلاس گویا در دوره پیش دبستان با حضورلیلاسادات ابطحی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، هارونی کارشناس مسئول آموزش پیش دبستانی ، شجاعی کارشناس پیش دبستانی ، فاطمی و اوقانیان از مدرسین طرح کلاس گویا و معاونین و کارشناسان پیش دبستانی نواحی و مناطق استان و مربیان مجری طرح به صورت ارتباط ویدیو کنفرانس برگزار شد.
ابطحی با اشاره به اهمیت و ضرورت اجرای طرح کلاس گویا و آموزش مهارت های زندگی به نوآموزان پیش دبستانی، به مبحث چگونگی آموختن مهارت های زندگی به فرزندان در ایران، پرداخت و گفت: بیش از 4 دهه است که در دنیا آموزش مهارت های زندگی از سنین کودکی مورد توجه قرار گرفته و این دوره آموزشی شامل خودآگاهی، همدلی، ارتباط موثر، روابط بین فردی موثر، کنترل خشم، مقابله با هیجانات منفی، آموزش حل مساله، تصمیم گیری، تفکر خلاق، تفکر انتقادی و مدیریت زمان و… است، در کشور ما نیز حدود یک دهه است که به این موضوع توجه ویژه ای شده است که نیاز است بیشتر و عمیقتر به آن پرداخته شود .
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در ادامه افزود: مهارت هایی که باید آموزش آنها از کودکی مورد اهتمام قرار گیرد عبارتند از تصمیم گیری، حل مساله ، تفکر خلاق، تفکر نقاد، توانایی برقرار کردن ارتباط ، ایجاد و حفظ روابط بین فردی، خودآگاهی، همدلی، مقابله با هیجان ها، مقابله با استرس که در آموزش و پرورش متاسفانه بیشترین تمرکز بر قسمت آموزش و کسب مهارت های ابزاری و شناختی است تا ابعاد دیگر پرورش روانی و اجتماعی مثل آموزش مهارت های زندگی
وی اذعان داشت: اگر مهارت آموزی را از دوره پیش از دبستان جدی نگیریم در نوجوانی و جوانی شاهد آسیب های روان شناختی و اجتماعی در شخص و در نهایت مشکلات در جامعه خواهیم بود . اگر در کودکی برای آموزش مهارت های زندگی انرژی گذاشته نشود، خانواده و مدرسه به خصوص در زمان نوجوانی و بلوغ، برای آموزش مهارت ها و افزایش ظرفیت روان شناختی نوجوان باید چندین برابر تلاش و هزینه کنند.
ابطحی اظهار داشت: در آموزش هدف اصلی تغییر رفتار فرد است و تغییر رفتار لزوما با افزایش دانش و معلومات اتفاق نمی افتد با آموزش به هنگام مهارت ها و تلفیق درست آن با مهارتهای زبانی جعبه ابزار قدرتمندی در اختیار فرد قرار می گیرد تا منجر به تغییر باورها و نگرشها ودر نهایت تغییر رفتار گردد .
در ادامه هارونی کارشناس مسئول آموزش پیش دبستانی ودوره ابتدایی استان به تشریح فرآیند اجرای برنامه آموزشی بسته تحولی کلاس گویا پرداخت.
وی گفت طرح کلاس گویا در راستای اجرایی کردن برنامه های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که پیرو بخشنامه 116 تاریخ 1/1/99 به استان ابلاغ شده است و بازه زمانی اجرای طرح از اسفند 99 تا خرداد 1400 با فعالیت 184 مربی و 2400 نمونه نوآموز پیش دبستانی 2 می باشد.
هارونی انتظارات از اجرای طرح مذکور را دستیابی نوآموزان پیش دبستانی به 5 حوزه رشدی از جمله مهارت های گوش دادن، سخن گفتن، آمادگی برای خواندن و نوشتن و مهارت های زندگی( تفکر، ادب و جرات ورزی ) خواند و از کارشناسان و مربیان مجری طرح خواست با توجه به اهمیت موضوع تمهیدات لازم را برای اجرای صحیح و پایش و ارزیابی اولیه، تکوینی و پایانی اتخاذ نمایند.
در ادامه فاطمی و اوقانیان دو تن از مدرسین استان به تشریح مطالب آموزشی و موقعیت های یادگیری مناسب این طرح پرداختند.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان