رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه برای تامین نیروی انسانی بایستی 12 هزار نیرو در آموزش و پرورش استثنایی جذب شود، گفت: مصوب شده است سالانه10 درصد از نیروهای استخدامی آموزش و پرورش به این حوزه اختصاص یابد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان اردبیل، سید جواد حسینی در جلسه مدیران مدارس استثنایی استان اردبیل که بصورت ویدیو کنفرانس در خانه معلم اردبیل برگزار شد، با اشاره به کمبود فضای آموزشی در این حوزه اظهار داشت: آموزش و پرورش استثنایی در سراسر کشور به 210 مدرسه نیازمند است، بر همین اساس استان اردبیل نیز از 210 مدرسه به ۸مدرسه استثنایی دیگر نیاز دارد که یک مدرسه از این تعداد امروز در پارس آباد کلنگ زنی شد و در در صورت تامین زمین توسط استان بقیه مدارس نیز با مشارکت خیرین ساخته خواهد شد.
حسینی همچنین یادآوری کرد: لایحه ای در خصوص استثنا شدن حوزه استثنایی از قانون جامع خدمات کشوری تنظیم شده که در هفته آینده در کمسیون اجتماعی دولت بررسی خواهد شد.
وی در ادامه به مهارت افزایی دانش آموزان استثنایی و اتصال آن ها به بازار کار اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: رشته های جدید برای تدریس در مدارس متوسطه حرفه ای پیشنهاد داده شده است.
جانشین وزیر در طرح هدایت همچنین از افتتاح 2 سالن ورزشی اختصاصی و درون مدرسه ای در استان اردبیل و در آینده نزدیک خبر داد.
سید جواد حسینی با یادآوری 40 چرخش تحول آفرین در حوزه استثنایی گفت: از سال آینده در طرح سنجش سلامت نوآموزان تست ها و تسترهای نشانگان مشکلات یادگیری گنجانده خواهد شد که بدینوسیله مشکلات پنهان در دانش آموزان شناسایی شود.
حسینی با بیان اینکه باید از مرکز محوری به سمت مدرسه و خانواده محوری حرکت کنیم، افزود: دانش آموزانی که دارای مشکلات یادگیری هستند تنها نباید در مراکز پذیرش شوند بلکه با اموزشی معلمان مرجع در مدارس و خانواده ها می توانیم از بروز مشکلات جلوگیری کنیم.
به گفته وی در کنار پرداختن به مشکلات ویژه یادگیری باید به مشکلات ویژه یاددهی هم توجه شود.
رییس آموزش و پرورش استثنایی استان نیز در این جلسه از طرح پژوهشی استان مبتنی بر تحلیل محتوا دانش آموزان دیر آموز و مداخله بهنگام خبر داد و گفت امیدواریم در آینده ای نزدیک این طرح به اتمام برسد و راهگشای بسیاری از مشکلات باشد.
محمد شفایی همچنین توسعه مشارکت های حوزه استثنایی استان را با معلمان، اولیا، دانش اموزان و سایر نهاد های ذیربط خوب ارزیابی کرد و از اجتماعی شدن سازمان آموزش و پرورش استثنایی به عنوان یکی از دغدغه های این حوزه نام برد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان اردبيل