«حسین کمالی» گفت: یکی از کانونهای اصلی «عمومیت یافتن فرهنگ» در هر جامعهای، آموزش و پرورش است و به همین اعتبار باید گفت، توجه ویژه به دستگاه تعلیم و تربیت به معنای توجه به فرهنگ عمومی جامعه است.
سرپرست ادارهکل آموزش و پرورش مازندران در ادامه این جلسه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد آموزش و پرورش مازندران، از آمادگی دستگاه تعلیم و تربیت مازندران در آستانه بهار تعلیم و تربیت گفت و تأکید کرد: ما در آستانه رویداد بزرگ آموزشی و فرهنگی کشور قرار داریم و این اول مهر بهنوعی ویژه است چون همه از معلمان، دانشآموزان و خانوادهها منتظرند بعد از دو سال شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، آموزش حضوری یکپارچه را تجربه کنند.
کمالی با اشاره به نقش انکارناپذیر دستگاه تعلیم و تربیت در فرهنگسازی ادامه داد: همه از آموزش و پرورش توقع دارند انسانهای شایسته تربیت کند و اسناد بالادستی ازجمله «سند تحول» و مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش نیز برای رسیدن به این هدف، تنظیم و تدوین شده و همه اقشار جامعه نیز با این دستگاه ارتباط دارند و بهنوعی بر کار آموزش و پرورش نظارت دارند و همین گویای اهمیت این دستگاه فرهنگساز است.
سرپرست ادارهکل آموزش و پرورش مازندران در ادامه افزود: برای آغاز یک سال تحصیلی خوب برنامههای مختلف انجام و تصمیمات بزرگی گرفته شد و توصیههای لازم در شهرستانها به همه نهادهای شهری و مدنی از فرمانداران و بخشداران و دهیاران شد تا به کمک آموزش و پرورش بیایند با این امید که مهرِ خوبی داشته باشیم.
وی همچنین گفت: برنامههای بازگشایی مدارس، طی یک گام ملی به نام «پروژه مهر» انجام میشود که در مهر ۱۴۰۱ با شعار «مهارتآموزی، مدرسهمحوری و تربیت تمامساحتی» اجرایی شده است.
کمالی گفت: «پروژه مهر» شش کارگروه دارد شامل کارگروه تایید صلاحیت، کارگروه آموزش تربیتی تندرستی، کارگروه مردمیسازی، کارگروه تبیین و تبلیغ و اطلاعرسانی، کارگروه نظارت و ارزیابی و کارگروه سازماندهی نیروی انسانی که مهمترین کارگروه پروژه مهر است چون اول مهر هیچ کلاسی نباید بدون معلم باشد و سازماندهی نیروهای آموزشی برای کلاسها برای اول مهر نیاز به دقت و حساسیت فراوانی دارد و برابر آخرین گزارش این کارگروه، پیشبینی ما این است که در روز شنبه دوم مهر امسال که بازگشایی مدارس خواهد بود، هیچ کلاسی بدون معلم نباشد.
کمالی در همین زمینه ادامه داد: ۵۶ هزار ساعت کمبود نیروی انسانی داشتیم که از محل استمرار خدمت بازنشستگان و اضافهکار نیروهای شاغل و بازنشسته تلاش کردیم مشکل را جبران کنیم.
وی ادامه داد: یکی از چالشهای ما در استان، جذب نیروهای خارج از دانشگاه فرهنگیان در شهرهای غرب استان است که اصالتاً اهل مرکز و غرب مازندران هستند و پس از یکی دوسال خدمت تقاضا دارند که به منطقه خود برگردند در حالیکه ما در شهرهای غرب به وجود آنان نیاز داریم و هر هفته این همکاران مراجعه میکنند و مدعی هستند که مشکلات زیادی دارند و این موضوع باید آسیبشناسی شود که چرا جوانان و تحصیلکردگان بومی غرب استان، تمایلی به جذب بهعنوان معلم در منطقه خود ندارند.
کمالی همچنین به ظرفیتهای موجود این دستگاه اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش استان مازندران تعداد ۵۳۶ هزار و ۹۷۷ دانشآموز دارد که تا امروز بیش از ۹۵ درصد آنان ثبتنام نهایی شدند و بیش از ۳۴ هزار معلم نیز در خدمت آموزش آیندهسازان استان هستند.
وی در پایان با تأکید بر اینکه دستگاه تعلیم و تربیت مازندران در بسیاری از شاخصهای علمی و آموزشی در مقایسه با سایر استانها حائز رتبه است گفت: در پوشش تحصیلی و المپیادهای علمی از معدل کشوری بالاتر هستیم.