به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، در این نشست علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت، با اشاره به اینکه در سال ۵٧ با رهبری پیامبرگونه امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، اظهار کرد: در راس انقلاب اسلامی، یک روحانی عظیم الشان بود که انقلاب ما را با سایر انقلاب های جهان، متمایز کرد، و با عدم وابستگی این انقلاب به کشورهای دیگر و با توکل به خداوند متعال و اهل بیت علیهم السلام و همچنین تکیه به مردم، پیروز شد و مردم ایران در تمام نقاط عطف تاریخ انقلاب همواره نقش آفرین بوده اند و نظام جمهوری اسلامی ایران، درتمام بزنگاه های تاریخی به مردم تکیه کرده و اکنون نیز مردم میدان دار این نظام هستند و تا روزی که مردم پای نظام هستند، هیچ گزندی آن را تهدید نمی کند.
وی مردمی بودن را نقطه قوت نظام جمهوری اسلامی ایران دانست که از مصادیق بارز مفهوم مردم سالاری است و تصریح کرد: اکنون نیز باید با توجه به نقش موثر مردم، در مسیر تحقق اصلی ترین شعار دولت مردمی و انقلابی، مبنی بر «مردمی سازی» گام برداشت تا مردمی سازی در کل جامعه ساری و جاری شود.
مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت، نقش آموزش و پرورش را به عنوان اصلی ترین نهاد تعلیم و تربیت که دارای بیشترین فصل مشترک میان حاکمیت و مردم است، در زمینه تحقق مردمی سازی مهم برشمرد و افزود: اساس شیعه مبتنی بر عدالت و دولت سیزدهم نیز پرچم دار تحقق عدالت است و یکی از ابعاد عدالت؛ عدالت آموزشی است که از تاکیدات سند تحول آموزش و پرورش و سند تحول دولت مردمی است.
کریمیان خاطرنشان کرد: در شهر تهران پیش از تشکیل قرارگاه کشوری نصیب برابر آموزشی، الگوهای جهادی ترسیم و کارگروه های تخصصی تشکیل شده و معلمان زیادی نیز به صورت خودجوش به فعالیت های جهادی خود در راستای بهبود شرایط آموزشی و برقراری عدالت و نصیب برابر آموزشی پرداخته اند که اکنون همان کارگروه ها را ذیل قرارگاه کشوری، انسجام بخشیده ایم تا بهره برداری مطلوب تری داشته باشیم.
وی با بیان اینکه وجود معلمان جهادگر در کلان شهر تهران، یک فرصت بسیار مطلوب است که می تواند تهدیدهای آموزشی را به فرصت تبدیل کند افزود: معلمان تهران به صورت خودجوش کار جهادی می کنند و رشادت ها و مجاهدت های فراوانی را از آن ها در دوران شیوع ویروس کرونا و پس از آن دیده ایم و اکنون به عنوان متولیان دستگاه تعلیم و تربیت موظفیم با آموزش و توانمندسازی معلمان مناطق کم برخوردار تهران؛ بسترهای لازم را جهت ایجاد نصیب برابر آموزشی برای دانش آموزان این مناطق فراهم کنیم.
وی در پایان با بیان اینکه اقدامات جهادی در آموزش و پرورش شهر تهران آغاز شده است، ضمن ارائه گزارشی از اقدامات جهادی انجام شده؛ ابراز امیدواری کرد تا به فضل پروردگار و همت همکاران، قرارگاه نصیب برابر آموزشی شهر تهران نیز به شایستگی و با کیفیت عالی به کار خود بپردازد و نتایج خوبی را رقم بزند.
در ادامه این نشست، حمیدرضا خان محمدی؛ مشاور وزیر در حوزه محرومیت زدایی و فعالیت های جهادی، حلقه مفقوده آموزش و پرورش را موضوع مردمی سازی دانست که نیازمند سیستم و برنامه ریزی دقیق و اجرایی است و یکی از اهداف قرارگاه نصیب برابر آموزشی را، اجرایی شدن شاخص های رویکرد مردمی سازی عنوان کرد.
وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص ایجاد قرارگاه مبنی بر اینکه «ایجاد قرارگاه آسان است اما برای حفظ آن عزم جدی و جاهدانه لازم است» افزود: می بایست روح جهادی و فرهنگ کار جهادی را گسترش دهیم و با یک شبکه وسیع انسانی و تنظیم گری و تسهیل گری به حل مسائل بپردازیم و در این مسیر روستاهای محروم، روستاهای مرزی، عشایر و حاشیه شهرها مورد توجه هستند.
خان محمدی، قرارگاه نصیب برابر آموزشی را ناظر به مسأله دانست که وظیفه آن شناسایی و حل مسأله است و از ظرفیت های سیاسی و اجتماعی خود در جهت گره گشایی بهره می برد.
وی با بیان اینکه قرارگاه شهر تهران به طور معین فعالیت می کند؛ مأموریت اولیه قرارگاه شهر تهران را تشکیل و آماده سازی کارگروه های تخصصی قرارگاه شهر تهران عنوان کرد و افزود: در قرارگاه کشوری، ٨ کارگروه آموزشی، عمران و آبادانی، ظرفیت شناسی و مردمی سازی، بازماندگان از تحصیل، منزلت و حمایت، توسعه و تحول ٢٠٢٠ محله، تولید و توسعه مهارت و رصد و برنامه ریزی؛ ذیل هر قرارگاه قرار دارند که با محوریت عدالت آموزشی، فعالیت می کنند.
مشاور وزیر در حوزه محرومیت زدایی با بیان اینکه برای قرارگاه، سامانه ای طراحی شده تا اقدامات و برنامه ها در یک سیستم منظم اجرا شود تصریح کرد: باید جلسات قرارگاه به طور مرتب در مناطق برگزار و موضوع با جدیت پیگیری شود، تا نتیجه آن یک تحول عظیم در حوزه تحقق عدالت و نصیب برابر آموزشی باشد و عملیات مهم ما ارتقاء مدارس حاشیه ای در همه ابعاد است که در این خصوص، استفاده از ظرفیت و گروه های جهادی است. در شهر تهران نیز می بایست با فعال سازی قرارگاه مناطق، نه فقط در ١٧٩ محله کم برخوردار تهران، که به مناطق محروم دیگر از میان 2020 محله شهرهای دیگر هم یاری رسانیم.
در پایان این نشست، دبیران قرارگاه نصیب برابر آموزشی مناطق ضمن ارائه گزارش عملکرد مناطق در زمینه فعالیت های جهادی، به بیان سوالات و نقطه نظرات خود پرداختند.
شایان یادآوری است، این قرارگاه جهادی با شعار تنظیم گری و تسهیل گری در زمینه ارائه خدمات مطلوب به دانش آموزان کل کشور؛ به صورت جهادی فعالیت می کند و در هر استان با تشکیل چند کارگروه تخصصی فعال می شود که آموزش و پرورش شهر تهران به صورت معین در این قرارگاه فعالیت خواهد داشت.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران