مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش از سهمیه ویژه ای برای معلمان عشایری در سال آینده در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی اختصاص خبرداد.
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمانشاه ،محمدرضا سیفی امروز( صبح امروز چهارشنبه ششم اسفند) در نشست با راهبران آموزشی استان کرمانشاه با بیان اینکه هماکنون ۲۱۰ هزار دانش آموز دختر و پسر در مناطق عشایری کشور مشغول به تحصیل هستند که 47.3 درصد آنها را دانش آموزان دختر تشکیل می دهند، اظهار کرد: طی سه سال گذشته شاهد افزایش هفت درصدی تعداد دانشآموزان دختر عشایر کشور بوده ایم.
وی با تشریح وضعیت مدارس عشایری کشور، افزود: در کشور 6600 مدرسه ثابت، سیار و نیمه سیار عشایری با 1330 کلاس درس داریم. همچنین در کشور حدود سه هزار مدرسه کانتینری وجود دارد، که از این تعداد 1327 مدرسه مربوط به عشایر است.
سیفی با بیان اینکه هم اکنون 2947 مدرسه عشایری در سراسر کشور فاقد آبخوری و سرویس بهداشتی مناسب هستند، گفت: با پیگیری های انجام شده مقررشد، مجموعه نوسازی مدارس کشور برای سال آینده پنج هزار میلیارد ریال اعتبار برای ساخت چشمههای سرویس بهداشتی اختصاص دهد که امیدواریم شاهد تخصیص این اعتبار بوده و مشکل سرویس بهداشتی این مدارس حل شود.
وی افزود : برای اینکه مدارس مناطق عشایری در وضعیت معمولی اداره شوند به حداقل 750 چادر کلاسی و هزار کانکس کلاسی نیاز داریم، ضمن اینکه 517 مدرسه ساختمانی هم نیاز به تعمیر دارند.
این مقام مسؤول در وزارت آموزش و پرورش اشاره ای هم به ضروری بودن تاسیس مدارس شبانه روزی استاندارد داشت و گفت: طی چهار سال گذشته تعداد این نوع مدارس از 181 مدرسه به 236 مدرسه رسیده و توسعه بیشتر این نوع مدارس را در برنامه داریم.
وی سپس با اشاره به مشکلات مدارس عشایری، تصریح کرد: با تلاشهای صورت گرفته امسال توانستیم 170 میلیارد ریال به عنوان سرانه آموزشی به مدارس عشایری کشور تزریق کنیم و امیدواریم تا پایان سال دوباره به همین میزان پرداختی داشته باشیم.
مدیرکل دفترتوسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایری کشور در ادامه با بیان اینکه در کشور سه هزار راهبر آموزشی و تربیتی داریم، تصریح کرد: بیشتر این راهبران در استانهای خوزستان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی مشغول تعلیم و تربیت دانش آموزان عشایری هستند که احکام شغلی این راهبران آموزشی مشکلاتی دارد که با برنامه ریزی و تشکیل جلسات متعدد قرار شده قبل از پایان سال احکام شغلی این راهبران آموزشی تصحیح و بندی تحت عنوان مدیریت ویژه فوق العاده شغل دریافت کنند.
وی با بیان اهمیت ویژه آموزش عشایر از در نظر گرفته شدن سهمیه ویژه ای برای معلمان عشایری در سال آینده در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی خبر داد.
سیفی سپس با اشاره به برنامه ریزی برای مناسب سازی کتب درسی، گفت: در این اقدام در استانهای با شرایط خاص مثل استان کرمانشاه باید محتوای کتب درسی بر اساس شرایط بومی، منطقهای و جغرافیایی مناسب سازی شود.
مدیرکل دفترتوسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایری کشور در ادامه اشاره ای هم به اجرای طرح “نهضت نصیب آموزشی” با هدف شناسایی مشکلات و توسعه زیرساخت های آموزشی در استانها در راستای تحقق عدالت آموزشی به عنوان یکی از مهمترین دغدغه های مقام معظم رهبری داشت و گفت: اگرچه 99.7 درصد دانش آموزان لازم التعلیم کشور برای تحصیل وارد مدارس می شوند، اما نکته مهم این است که عدالت آموزشی تنها به صرف ورود دانش آموزان به مدارس محقق نمی شود، چون اگر به عنوان مثال برای آموزش دانش آموزی در مناطق عشایر یک سرباز معلم را اعزام می کنیم کیفیت آموزشی را اجرا نکرده ایم.
وی در ادامه اظهار داشت: این طرح در چندین گام برنامه ریزی شده تا امکان شناسایی مشکلات آموزشی در مناطق مختلف کشور را فراهم کرده و سپس با راهکار مناسب اقدامات لازم برای حل یا کاهش آن مشکلات در استانها فراهم آورد، گفت: در کشور این طرح در 64 شهرستان اجرایی خواهد شد که در استان کرمانشاه دو شهرستان سنقروکلیایی و ثلاث باباجانی برای اجرای طرح تعیین شدهاند.
سیفی با بیان اینکه شاخص های مختلفی برای اجرای این طرح پیش بینی شده، اضافه کرد: برای سنجش نیازهای آموزشی در هر منطقه از کشور شاخص هایی چون تراکم دانش آموزی، فضا و تجهیزات آموزشی، کمبود نیروی انسانی، مسائل فرهنگی و سطح سواد والدین در نظرگرفته شده است.
وی در پایان با دعوت از خیرین برای ورود به حوزه تامین تجهیزات مورد نیاز دانش آموزان گفت: خیرین می توانند با تهیه مدارس کانکسی و ابزار آموزشی در کیفیت بخشی امر آموزش در مناطق محروم نقش اثرگذاری داشته باشند.