نظام آموزشی برای تقویت هویت ملی باید به صورتی باشد که منویات کلان کشور در آن متجلی شود به خصوص که جامعه ایران از دو ویژگی ممتاز و بی بدیل برای جلوگیری از پیدایش بحران هویت برخوردار است.
نظام آموزشی باید به گونه ای باشد که تلقی یکسانی از هویت ملی بین دو دانش آموز، یکی در تهران و دیگری در دور افتاده ترین روستاهای کشور به وجود آورد، این دوگانگی رفتاری و هویتی که میان ایرانیان وجود دارد باید به تدریج رفع شود. زیرا هدف غایی نظام آموزش و پرورش این است که افراد علاوه بر فراگیری علم و دانش به شناخت خود و دیگران می پردازد.
نظام آموزشی می تواند نقش مهمی در شکل گیری و تکوین هویت به ویژه در جوانان و نوجوانان ایفا نماید. اگر به این مقوله هویت در نظام آموزش و پرورش ایران توجه شود موجب شکوفایی و پرورش استعدادها و توانایی های و قابلیت های افراد هر جامعه می شود.
برنامه های درسی یکی از خروجی های اصلی آن،که از ارکان اصلی نظام تعلیم و تربیت است و دارای نقش محوری در شکل گیری هویت ملی بسیار مهم می باشد. شکل گیری هویت همزمان با تولد اغاز شده و به صورت طبیعی ،همگام با رشد پیش می رود.
علاوه بر نظام آموزش و پرورش نهاد خانواده نیز نقش حیاتی در شکل گیری و رشد هویت دارد.
اعتقادات و رفتارهای والدین که در قالب شیوه های فرزندپروری نمود پیدا کرده است.عامل موثری در تکوین و تثبیت خصوصیات رفتار مذهبی، ملی و اعتقادی فرزندان است.
برای تقویت هویت از طریق گنجاندن یک سری از اهداف در مجموعه اهداف آموزش و پرورش، به تقویت و درونی کردن آن اقدام نماییم.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی