به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش کردستان به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ معصومه نجفی پازوکی؛ در سی وششمین اجلاس مدیران آموزش و پرورش کشور اظهار کرد: رویکردهای معاونت آموزش ابتدایی شامل؛ ارزش نهادن به کرامت کودکان و ایجاد فرصت های مناسب یادگیری های ماندگار و لذت بخش برای تمامی کودکان ایران اسلامی متناسب با اهداف سند تحول بنیادین است، به نحوی که بتوانند با دستیابی به دانش روز و متناسب با سن آنان، محیط پیرامون خود را شناخته و مهارت های لازم برای زندگی کردن را کسب نمایند و ارزش های انسانی در آنان شکل گیرد.
نجفی کیفیتبخشی به فرآیندهای آموزش و یادگیری را از اولویت ها برشمرد و افزود: در واقع بررسی و ارزیابی این فرآیند موجب بهبود مستمر و پاسخگویی به نیازهای ذینفعان می شود. یکی از رایجترین شیوههای ارزیابی میزان تحقق اهداف غایی در اسناد بالادستی و برنامه درس ملی، سنجش کارایی و اثربخشی شیوههای آموزشی و پرورشی مدارس است.
وی اضافه کرد: نتایج آزمونهای بینالمللی و پژوهشهای ملی، استانی، منطقهای و مدرسهای حاکی از آن است که برخی از مهمترین اهداف که در ایجاد و ثبات کارآمدی مدارس، صلاحیتهای حرفهای معلمان و شایستگیهای پایه دانش آموزان مؤثر میباشند به دلایل مختلف نیاز به توجه ویژه، آموزش و پایش و رصد پیامدهای اجرایی دارد.
سرپرست معاونت آموزش ابتدایی تصریح کرد: از طریق نیازسنجی و اولویتبندی، بنیادیترین اهداف مذکور احصا و تحت عنوان طرح ها، برنامهها و فعالیتهای کیفیتبخشی در سطح کشور پیگیری میشود.
وی درخصوص الگوی حکمرانی و اجرایی سازی سند تحول بنیادین گفت: در سند تحول سه راهکار به صورت مستقیم و هدفمند به معاونت آموزش ابتدایی مربوط می شود. براساس راهکار ۲-۵ برنامه ریزی و تمهید مقدمات برای پوشش کامل دوره آموزش عمومی و برخوردار از کیفیت مناسب درتمام مناطق کشور از جمله راهکارهای مذکور است.
نجفی ادامه داد: انسداد مبادی بیسوادی، نصیب برابر آموزشی، سنجش بدو ورود کودکان ۶ سال تمام، با تمرکز بر کودکان مناطق محروم، عشایری، حاشیه شهرها و مرزی، با حمایت دولت، پیش دبستانی رایگان در مناطق عشایری،… از جمله برنامه های معاونت آموزش ابتدایی است.
وی خاطرنشان کرد: جبران و تثبیت یادگیری دانش آموزان، ارتقاء سواد سلامت دانش آموزان روستایی و عشایری، جشنواره بازی های بومی-محلی، برگزاری اردوی کشوری دانش آموزان عشایری، راهبران آموزشی و کلاس های چندپایه؛ براساس راهکار سند تحول از جمله عملکردهای این معاونت است.
معاونت آموزش ابتدایی اظهار کرد: عدالت تربیتی دارای دو گام اساسی؛ دسترسی برابر به آموزش و پرورش و فضاها و فرصت های یادگیری و همچنین بهبود و ارتقاء کیفیت فرایندهای آموزش و یادگیری و ارائه خدمات با کیفیت تر به دانش آموزان با محرومیت بیشتر است.
وی بااشاره به طرح برنامه نویسی و سواد دیجیتال گفت: براساس این طرح، یکی از محورهای ۵گانه سواد دیجیتال، امنیت در فضای مجازی است که در آن به دانش آموزان به صورت عملی آموزش داده می شود در این فضا چه اقدامات و مواردی را باید رعایت نمایند تا اطلاعات آن ها محرمانه باقی بماند و از آسیب های فضای مجازی در امان بمانند.
نجفی معلم را الگوی تمام عیار دانش آموزان دوره ابتدایی برشمرد و افزود: برای توانمندسازی معلمان برنامه ها و طرح ها را در قالب
تدبیر،کارآمد، مدرسه توانمندساز، ارتقاء صلاحیت های حرفه ای منابع انسانی آموزش و پرورش عشایر، کلاس های چندپایه و راهبران آموزشی و تربیتی، اتقان(ارتقای توانمندی های قرآنی معلمان، مدیران، معاونان ابتدایی و مربیان پیش دبستانی)، ارزشیابی کیفی – توصیفی، مدرسه خوانا، برنامه نویسی و سواد دیجیتال و… در دستور کار داریم.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان كردستان