به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، رضا جمالی در حاشیه برگزاری سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور در تهران، گفت: استفاده از الگوی حکمرانی خوب در سطح خرد و کلان در آموزش عمومی می تواند روحیه امید و نشاط را در مدیران ، معلمان ، اولیا و دانش آموزان ، به طور مضاعفی افزایش دهد.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان نی ریز گفت: آموزش و نهاد های آموزشی ابزاری مهم برای پیشرفت اجتماعی و اقتصادی کشور ها هستند و به همان دلیل اولویت اصلی و حساس حکمرانی محسوب می شوند.
جمالی افزود: در عین حال آموزش و پرورش از یک سو باید نقش فعلی خود در پاسخگویی به نیاز ها و اولویت های دولت و ملت حفظ کند و از سوی دیگر باید برای دستیابی به توسعه و تربیت شهروندان آینده و مواجهه با نیاز های نو ظهور جهانی در یک فضای گسترده و کمتر مدیریت پذیر با همه سامانه های آموزشی همکاری و رقابت مستمر داشته باشد.
وی گفت: حکمرانی خوب از مفاهیمی است که در فرایند توسعه کشور ها به عنوان شاخص اصلی آموزش و پرورش عمومی به حساب می آید.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان نی ریز افزود: اساسا حکمرانی با دو رویکرد در عرصه آموزش و پرورش ظاهر می شود . اولا رویکرد دولتی شدن یعنی مشکلات و مسایلی چون ناکارامدی ، پر هزینه بودن ، فساد مالی ،رشوه خواری و عدم شفافیت را به همراه خواهد داشت.
جمالی ادامه داد: دوم اینکه،رویکرد خصوصی یعنی اینکه آموزش و پرورش باید واگذار شود و در دست غیر دولت ( عموما بخش خصوصی ) اداره شود که به نوبه خود موجب نا بسامانی و مشکلاتی چون بی عدالتی ، تبعیض ، شکاف اقتصادی و جامعه شدیدا طبقاتی می شود .
وی گفت: حکمرانی خوب در حقیقت الگویی است به منظور دستیابی به توسعه پایدار و با تاکید بر حفظ حقوق فردی و حمایت از فضای خصوصی در مقابل قلمرو عمومی یا سیاسی گسترده که در گذشته وجود داشته است .
مدیر آموزش و پرورش شهرستان نی ریز ادامه داد:حکمرانی خوب در مدیریت آموزش عمومی و استفاده از ظرفیت های تمرکز زدایی اداری و ظرفیت های جامعه مدنی و بخش خصوصی برای تحول در آموزش عمومی می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات بنیادین آموزش عمومی باشد .
جمالی گفت: استفاده از الگوی حکمرانی خوب در سطح خرد و کلان در آموزش عمومی می تواند روحیه امید و نشاط را در مدیران ، معلمان ، اولیا و دانش آموزان ، به طور مضاعفی افزایش دهد.
وی در تشریح مقوله های به دست آمده از حکمرانی گفت: تلاش جهت شکل گیری وفاق عمومی در سطوح مدرسه ای ، منطقه ای و ملی ، سوق دادن اجماع محوری به سمت حرکت جمعی و مشارکت مدنی در نظام آموزش و پرورش ، جهت گیری های مشترک ارزشی معطوف به نظام آموزشی و توسعه ی هم افزایی و تلاش همه ذینفعان جهت اجماع وسیع حول منافع کل جامعه و تعهد به توسعه مشارکت مدنی.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان نی ریز گفت: مفهوم سازی حکمرانی خوب در آموزش و پرورش عمومی ایران با رویکرد پدیدار شناسی شامل : توسعه حرفه ای گرایی پرداختن به صلاحیت های حرفه ای معلمان، ظرفیت سازی مستمر: ظرفیت سازی و بالا بردن آستانه صبر و تحمل مجریان آموزشی از مباحث اساسی آموزش و پرورش فعلی است، توسعه حس رقابت پذیری ،توجه به موضوع رقابت پذیری سالم در بین دانش آموزان در نظام آموزش عمومی کشور،عهد به تکریم انسانیت، انس و الفت دانش آموزان با مدارس و عوامل اجرایی می شود.
جمالی افزود: حکمرانی خوب رویکردی است که در نتیجه ناکامی سیاست های دولت رفاه اقتصاد لیبرالی ، شکل گرفت و نظریه ای است که در آن بر ارائه خدمات عمومی کار آمد ، نظام قضایی قابل اعتماد و نظام اداری پاسخگو تایید می شود .در عین حال برای تضمین توسعه انسانی پایدار باید برای رفتن به سوی این آرمان با هدف تحقق آن تلاش کرد .
وی گفت: حاکمیت خوب در آموزش و پرورش و اهمیت موضوع حاکمیت و سیاست گذاری در نظام آموزش و پرورش که تاثیر به سزایی بر روی عملکرد مدارس و موسسات آموزش عمومی خواهد گذاشت.
جمالی خطاب به سیاست گذاران و تصمیم گیران نظام آموزش و پرورش و روسا و مدیران واحد های آموزش و پرورش ایران گفت: سیاست گذاری به گونه ای باشد که دولت حداقل مداخله در اداره موسسات آموزشی داشته باشد و بیشتر به هدایت از طریق قانون گذاری و نظارت های جدی بپردازد .
مدیر آموزش و پرورش شهرستان نی ریز افزود: پاسخ گویی بالا از واحد ها مطالبه شود. در جهت خود گردانی واحد های آموزش و پرورش از طریق تفویض اختیاراتی که در اختیار ستاد مرکزی آموزش و پرورش هست به واحد ها اقدام شود.
جمالی ادامه داد: در جهت ماموریت گرا کردن مدارس و موسسات آموزشی بر اساس ظرفیت های محلی و منطقه ای اقدام شود. در نهایت توسعه می شود برنامه هایی جهت توانمند سازی مدارس و گروه های آموزشی طراحی و اجراع شود و در جهت ارتقای آزادی علمی به عنوان سنت دیرینه آموزش و پرورش اقدام جدی به عمل آید.