به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان، محمود یوسفی فر در حاشیه سی و ششمین اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور با اشاره به محور الگوی حکمرانی و اجرایی سازی سند تحول بنیادین، خاطر نشان کرد: سند تحول بنیادین با توجه به اهداف و راهکار ها به دنبال رشد پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و ارتقای سطح یادگیری آنان می باشد. بنابراین در جهت اجرایی شدن دقیق و اصولی سند با توجه به شرایط مطلوب و وضعیت موجود و ضمن توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که « بهترین و برجسته ترین فکرها باید بنشینند برای آموزش و پرورش طراحی کنند»، باید فلسفه آموزش و پرورش اسلامی واضح باشد و براساس این فلسفه، افق آینده آموزش و پرورش کشور، روشن باشد.
وی در ادامه با اشاره به سطوح اصلی تشکیل دهنده سند تحول بنیادین از جمله؛ اهداف کلان، راهبردهای کلان، اهداف عملیاتی و راهکارها گفت: وضعیت امروز ما در نیروی انسانی به لحاظ کمی و کیفی و بروز مشکلاتی مانند بیرغبتی نیروهای توانمند برای خدمت در مناطق محروم، معلول بیبرنامگی در نظام تأمین و تربیت معلم است و همین ضعف نه تنها در مورد سند تحول، بلکه در تحقق سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش ابلاغی مقام معظم رهبری نیز مشهود است و می بایست تلاش کنیم تا با بازخوانی تجربیات گذشته، نسبت به جبران این ضعف اقدام کنیم.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان بندرانزلی همچنین تصریح کرد: از بایستههای یک سیاستگذاری مطلوب، توجه همزمان به الزامات نظارت و ارزیابی در متن فرایند تحلیل و تدوین سیاست است و بر این اساس باید حتماً شاخصها و دلالتهای ارزیابی همزمان با تصویب سند، مورد تصویب سیاستگذاران قرار گیرد و یکی از کارهای لازم در برنامهریزی، تعیین اهداف عددی برای شاخصها است.
یوسفی فر در ادامه به راهکارهای بهبود اجرای سند تحول اشاره و عنوان کرد: طرح نمودن آخرین دستاوردها و چالش های اجرا در دو عرصه نظر و عمل، زمینه سازی برای استفاده از آخرین یافته های علمی و محتوایی جهت حل مشکلات پیش روی اجرای سند، ایجاد فضای بحث و گفتمان بین مدیران مجری، گسترش ارتباط نهادهای دانشگاهی و پژوهشگران با مدیران مدارس مجری، داشتن برنامه عملیاتی، طراحی الگویی برای اجرای سند با بهره گیری از ظرفیت های مختلف به خصوص ظرفیت های نخبگان و … از جمله مهم ترین این راهکار ها می باشد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان