به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان، محمد فائزی در حاشیه سی و ششمین اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور با اشاره به اهمیت زمینه سازی جهت هویت یابی برای نسل جوان خاطر نشان کرد: این امر مهم موجب می شود تا دانش آموزان امروز و شهروندان فردا، با درک عمیق و دقیق از چیستی و کیستی خویش
بتوانند زندگی اثربخش و مفیدی را برای خود و جامعه رقم بزنند.
وی در ادامه افزود: بی توجهی به انسجام اجتماعی و تقویت هویت ملی در دوران هویت یابی، بالاخص بین نوجوانان موجب تربیت افرادی با هویت ملی ضعیف می شود و از آنجا که محصول تضعیف هویت ملی، کاهش انسجام اجتماعی است، بی توجهی به این مهم، آسیب دیدگی انسجام اجتماعی در بین جوانان را به همراه داشته و جامعه را با مشکلات جدی مواجه خواهد نمود .
همچنین با توجه به اینکه یکی از مهم ترین مسائلی که در سند تحول آموزش و پرورش مورد تاکید قرار گرفته، هویت ملی و پیامد آن یعنی انسجام اجتماعی است، از این رو آموزش و پرورش به عنوان نهادی که در جامعه پذیری آینده سازان این مرز و بوم نقش بایسته ای ایفا می کند، به دلیل وظیفه ذاتی، سهم مهمی در فرآیند هویت یابی و تقویت انسجام اجتماعی(همبستگی ملی) بر عهده دارد.
مدیر کل آموزش و پرورش استان گیلان در خصوص اینکه نهاد آموزش و پرورش در سال های اخیر بیشترین تلاش و اهتمام خویش را معطوف به علم آموزی و آموزش فراگیران معطوف نموده و کمتر پرورش و تربیت را در دستور کار قرار داده است، تصریح کرد: وضعیت انسجام اجتماعی و احساس تعهد و تعلق به جامعه و هویت ملی در ایران حکایت از ضعف در بعد رفتاری این متغیر هاست و به نظر می رسد نهاد تعلیم و تربیت براساس اهداف سند تحول بنیادین، می بایست راهکارهایی به کار ببندد تا در مخاطبان تأثیر بیشتری داشته باشد. در این بین عوامل و ساختارهای مختلفی در نیل به انسجام اجتماعی دخالت دارند که می توان به نقش آموزش و پرورش پس از خانواده تاکید نمود. در واقع نخستین بذرهای احساس تعلق به «ما»ی ملی(ایرانی- اسلامی) بعد از خانواده، توسط ساختار مدرسه در دانش آموز کاشته و پرورش می یابد و در واقع نهاد تعلیم و تربیت به عنوان نخستین ساختار رسمی است که یک شهروند با آن مواجه می شود و به زعم صاحب نظران مهمترین وظیفه آموزش و پرورش، علم آموزی به دانش آموزان نبوده و اولی ترین وظیفه این نهاد، تربیت افرادی متعهد و متعلق به جامعه ملی است .
فائزی در ادامه اظهار داشت: مطالعات پژوهشگران زیادی در این خصوص نشان داده اند که روابط بین هویت ملی، هویت دینی و هویت قومی هم افزا و تقویت کننده است، بدین معنی که تقویت یکی از انواع هویت تحت شرایطی به تقویت دیگری نیز می انجامد. این در حالیست که بین سه هویت ملی، دینی، قومی و هویت مدرن یا جهانی رابطه معکوس وجود دارد؛ یعنی تقویت هویت جهانی به تضعیف سایر هویت های ( ملی، دینی و قومی) منجر می گردد. همچنین مطالعات مختلفی نشان داده اند که برای تقویت هویت ملی که ثمره آن ایجاد انسجام در جامعه است، ضروری است که هویت ملی و هویت دینی به طور همزمان و متعادل تقویت شود.
وی در پایان وجود وحدت و انسجام اجتماعی در یک جامعه را به مانند سدی تشبیه و عنوان کرد: این سد می تواند کشور را در مقابل طوفان ها و مشکلات داخلی و تهاجمات بین المللی و آسیب های محتمل محافظت کند و در این مسیر آموزش و پرورش کشور به عنوان یکی از نهاد های متولی امر تربیت می تواند با تقویت هویت ملی ( اسلامی – ایرانی) در دانش آموزان به انسجام اجتماعی( یا همبستگی ملی) برای داشتن ایرانی قوی، نقش آفرینی کند.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان