به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، جلسه توجیهی نظارت بر مدارس و مراکز غیر دولتی با حضور احمد محمود زاده؛ معاون وزیر و رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی، علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران و موسسین و ناظرین مدارس غیر دولتی و روسای مشارکت های مردمی مناطق برگزار شد.
علیرضا کریمیان؛ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه در سند تحول دولت مردمی یکی از مباحث و موارد مورد توجه بحث مردمی سازی است اظهار کرد: اگر بخواهیم در خصوص مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش صحبت کنیم، با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه، در نظام اسلامی برونداد و حاصل دوازده سال تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان و جوانان باید تربیت انسانهای مؤمن، خردمند، متفکر و اندیشمند، دانشمند، با نظم، با انصاف، دارای اخلاق اسلامی و در یک کلمه انسانهای مجاهد و اهل عمل باشد، لذا در حوزه مردمی سازی نباید صرفا به آموزش نگاه کنیم و می بایست نگاه تربیتی داشت و اهداف تعلیم و تربیت را دنبال کرد و به این منظور باید از تبدیل شدن مدارس غیردولتی به بنگاه های اقتصادی جلوگیری شود.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران یکی از راه های تحقق بهبود کیفی مدارس اعم از دولتی و غیردولتی را، نظارت مداوم و مستمر دانست و افزود: در جلسات متعدد به مجموعه شهر تهران تاکید شده است که حتما همکاران در کنار مدارس دولتی بر مدارس غیر دولتی هم نظارت داشته باشند، لذا به تمام دوایر و ارکان آموزش و پرورش شهر تهران ابلاغ شده تا در بحث نظارتی تفاوتی میان مدارس دولتی و غیر دولتی وجود نداشته باشد.
کریمیان با تاکید بر اینکه هیچ نظامی به تنهایی نمی تواند بار تعلیم و تربیت را متحمل شود افزود: هر نظامی همراه و همگام با مردم کار تعلیم و تربیت را پیش ببرد، موفق است به همین خاطر در سند تحول بنیادین و سند تحول دولت مردمی، نیز بر مردمی سازی تاکید شده است. در مدارس غیر دولتی شاهد حضور موثر موسسینی هستیم که بخشی از بار تعلیم و تربیت را به عهده گرفته اند اما این امر نباید موجب بروز تفاوت آموزشی در مدارس و شکاف آموزشی باشد، لذا وظیفه آموزش و پرورش شهر تهران را برای مهیا و فراهم کردن شرایط ایجاد و ارتقای مشارکت های مردمی، تنظیم گری و تسهیل گری می دانیم چرا که مشارکت های مردمی، تجلی عشق و درک مردم از تعلیم و اهمیت والای آن در تحقق تمدن نوین اسلامی است به همین منظور،باید تمام ظرفیت، انرژی و اهتمام ما برای تسهیل گری و تنظیم گری توام با نظارت باشد تا با نظارت دقیق بر پایه شاخص های تعریف شده نظارتی، تفاوتی میان مدارس دولتی و غیردولتی قائل نباشیم.
کریمیان ظرفیت های موجود در شورای آموزش و پرورش را بسیار موثر برشمرد و گفت: با ایجاد فضای تعاملی میان آموزش و پرورش با نهادها و سازمان ها دیگر می توان خدمات مطلوب و شایسته ای در حوزه تعلیم و تربیت داشت.
مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت پروژه مهر را یکی از مهم ترین کارهای آموزش و پرورش خواند و افزود: در سطح کشور، یک میلیون معلم برای حدود ١٣ میلیون دانش آموز تلاش می کنند و بازگشایی مدارس کار بزرگی است که ساعت ها مدیریت و تلاش در پس آن وجود دارد.
وی در پایان یادآور شد: در ذیل قرارگاه عدالت آموزشی و نصیب برابر آموزشی، کارگاه های مردمی سازی برای اولین بار برگزار می شود و اگر درصدد مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش هستیم باید با یک نگاه یکپارچه در تمام ابعاد، بر موضوع مشارکت مردم و نقش پذیری موثر آنها در تحقق اهداف بلند نظام مقدس تعلیم و تربیت گام برداریم.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران