سیاهکالی مرادی ادامه داد: در زمینه زیر شاخص های ۲۳ گانه؛ در پنج زیر شاخص رتبه اول ، در دو زیرشاخص رتبه دوم و در دو زیر شاخص دیگر رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.
وی افزود : استان قزوین رتبه اول ارزیابی عملکرد شاخص های سوادآموزی در سال 1400 را در گروه اول استان های با درصد بالای باسوادی کسب کرده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد : مهمترین شاخص های ارزیابی شامل برنامه عملیاتی ، شورای پشتیبانی سواداموزی ، صیانت از بودجه و هزینه کرد اعتبارات ، مشارکت های بین بخشی ، کیفیت و کمیت مراکز یادگیری محلی ، تبلیغ و ترویج، نظارت بر فعالیت های سوادآموزی، مشتری مداری، ارزیابی و پاسخگویی، توانمندسازی نیروی انسانی می باشند .
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: براساس سرشماری سال 1395 درصد با سوادی استان قزوین در رده سنی 10 تا 49 سال معادل 96.3 درصد گزارش شده است. این نرخ با عملکرد مطلوب حوزه معاونت سواداموزی استان تا سال 1400 در رده سنی 10 تا 489 سال به بیش از 99 درصد ارتقاء یافته است.
وی افزود: درخصوص اجرای فعالیت های سوادآموزی و برنامه های مکمل طرح های سوادآموزی اتباع عادی و اتباع پناهنده ( طرح کمیساریا )، سوادآموزی زندانیان، آموزش زنان و دختران روستایی، آموزش سواد و مهارت آموزی درمراکز یادگیری محلی، آموزش طرح خانواده سلامت ( طرح آموزش با تبلت ) ، آموزش با رایانه (طرح ICDL) ، طرح آموزش عملی نماز ( طرح نماز کلید بهشت )و انعقاد 9 تفاهم نامه استانی با دستگاه های اجرایی اقدامات شایسته و ارزنده ای در حوزه معاونت سوادآموزی استان قزوین صورت گرفته است.
سیاهکالی مرادی ادامه داد: رویکرد جدید سازمان سوادآموزی در آموزش های دوره های سه گانه سواد بر سوادآموزی جامعه محور و کاربردی استوار است .از اینرو در مراکز یادگیری محلی استان علاوه بر آموزش های سواد به مخاطبین بی سواد و کم سواد، مهارتهای زندگی، اجتماعی ، حقوق شهروندی ، حرف و مشاغل خرد و خانگی شامل حداقل ۴۰ مهارت و تا سقف ۲۰۰ ساعت آموزشی برای هر فرد سوادآموز آموزش داده می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین اظهار داشت: باتوجه به اینکه استان قزوین از نظر درصد باسوادی در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال جزء ده استان برتر کشور می باشد و پراکندگی بی سوادان باقیمانده و همچنین عدم استقبال مخاطبین برای حضور در کلاس ها بخاطر عرضه محور بودن فعالیت های سوادآموزی بیشتر شده است از اینرو فرآیند جذب و نگهداشت بی سوادان و کم سوادان در کلاس های درس از مهمترین چالش های سواد آموزی استان ، بالاخص در سه شهرستان آوج، بوئین زهرا و تاکستان که درصد با سوادی انها از میانگین استانی کمتر است می باشد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان قزوين