به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، در متن پیش رو مصاحبه زهرا طباطبایی، دبیر علوم اجتماعی شاغل در آموزش و پرورش ورامین که از جمله افتخاراتش کسب رتبه پایان نامه برتر کشوری در سازمان پژوهش و مطالعات آموزش پرورش، ترجمه کتاب نخستین داستانها برای فکر کردن «انتشارات مدرسه»، چاپ مقاله علمی پژوهشی «مجله تفکر و کودک»، رتبه برتر سرگروه استانی علوم اجتماعی وروانشناسی،رتبه برتر «طراحی سوالات استاندارد کشوری درس جامعه شناسی و روانشناسی»،تدریس مجازی در پیام رسان شاد کشوری، پنج دوره رتبه برتر درس پژوهی «روانشناسی و علوم اجتماعی»، تهیه کتاب نوشت پنج درس «جامعه شناسی در دوران کرونا»، چاپ مقاله فرصتهای آموزش مجاز، مقاله بررسی و راهکارهای مقابله با اضطراب دانش آموزان در گفت و گو با کارشناس روابط عمومی ورامین می خوانید.
به نظرشمایک معلم خوب دارای چه ویژگیهایی است وبه چه ظرافتهایی توجه دارد؟
یک معلم خوب دارای ویژگیهایی از قبیل،خوش اخلاقی، مسئولیت پذیری، ایمان و تعهد و قدرت بیان بالا می باشد و باید روانشناسی نوجوانان را بداند.
در زندگی برای رسیدن به موفقیت با چه موانعی برخورد کردید و چگونه از آنها عبور کردید؟
هر زندگی سختی ها و موانعی دارد و من یاد گرفته ام در برخورد با موانع ابتدا آن مسئله را بررسی کنم؛ راه حل های مختلف را در نظر بگیرم وعجولانه تصمیم نگیرم، مثبت نگاه می کنم، پیش داوری نمی کنم و با توکل و ایمان و آگاهی با مسئله مواجه می شوم از افراد با تجربه کمک می گیرم و اگر آن مسئله در حد توان و قدرتم باشد آن را حل می کنم و شکرگزارم.
اون باوری که در شما از همه قوی تر بود و باعث موفقیتتان شد چه بود؟
خواستن توانستن است
توانا بود هر که دانا بود
رفتار شما نسبت به دانش آموزان و نحوه برقراری ارتباط با آن ها چگونه است؟
معلم در کلاس باید مثل یک دوست برای دانش آموزان باشد که بهترین و بالاترین تاثیر را برانسان یک دوست خوب می گذارد.
شما در تدریس خود از چه روش ها و شیوه هایی استفاده می کنید که تفاوت ایجاد می کند؟
شیوه تدریس مشارکتی یعنی تدریس باید فعالیتی دو جانبه تلقی شود که درتعامل بین معلم و دانش آموز شکل می گیرد و البته این گونه تدریس درگرو بکارگیری شیوه های خلاقانه است.
نقش مشارکت والدین در امر تدریس شما چگونه بوده است؟
در شرایط تدریس مجازی بعضی والدین اظهار کردند که مطالب درس جامعه شناسی و روانشناسی برای بچه ها و والدین چقدر آموزنده و مفید و کاربردی است .
دلایل موفقیت خود را چه میدانید؟
جستجو گری، تخصص، مثبت اندیشی، به روز بودن، انعطاف پذیری، مسئولیت پذیری، علاقه مندی به کار گروهی و انتقادپذیری از دلایل موفقیت من بوده است.
اگردوباره بخواهید شغلی را انتخاب کنید، چه شغلی است؟
من بازهم با افتخار معلمی را انتخاب می کنم و سعی میکنم معلم بهتری شوم.
در امرآموزش چه مسائلی می تواند مانع پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گردد؟
نابرابری فرصتهای آموزشی، مشکلات اقتصادی و خانوادگی دانش آموزان، به کار گیری معلم غیر مرتبط با درس و عدم تخصص، عدم جذابیت محتوای کتاب درسی، عدم کاربرد مفاهیم آموخته شده در زندگی روزمره، فقدان انگیزه در بعضی دانش آموزان و معلمان، عدم ارتباط والدین با مدرسه و فقدان روحیه جستجوگری در دانش آموزان مسائلی است که مانع پیشرفت تحصیلی می گردد.
چه اقدامات و برنامه هایی آینده دارید؟
آموزش به دانشجو معلمان، آموزش به پذیرفتگان ماده ۲۸ آزمون استخدامی که اول مهر بایدجامعه شناسی تدریس کنند و همچنین زبان انگلیسی می خوانم و همینطور در حال نگارش مقالهای پیرامون آسیب های اجتماعی مدارس ورامین هستم.
حرف پایانی:
امیدوارم با بهتر شدن بستر و زیرساختهای آموزش مدرن، مدارس به پارک فناوری تبدیل شود و در اولویت برنامه های دولت قرارگیرد و معلمان را بدون دغدغه معیشت را ببینیم.