آئین تجلیل از نیم قرن معلمی و مدیریت فرهنگی علیاصغر فانی برگزارشد
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، مراسم بزرگداشت نیم قرن معلمی و مدیریت فانی؛ وزیر اسبق آموزش و پرورش و عضو شورای عالی آموزش و پرورش در مجتمع آموزشی مصلی نژاد منطقه 6 با حضور حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، حجت الاسلام موسوی نماینده اسبق ولی فقیه در کردستان، حجت الاسلام ابوترابی امام جمعه موقت شهر تهران، اکرمی وزیر اسبق آموزش و پرورش،چهاربند مدیرکل اسبق آموزش و پرورش تهران، مهرمحمدی سرپرست اسبق دانشگاه فرهنگیان و پیشکسوتان آموزش و پرورش برگزار شد.
* ابتکارات و تدابیر فانی در آموزش و پرورش ماندگار است.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، حجت الاسلام موسوی؛ نماینده اسبق ولی فقیه در استان کردستان در مراسم تجلیل از علی اصغر فانی؛ از ویژگی های بارز فردی و مدیریتی ایشان و تاثیر آن بر نظام آموزشی سخن گفت.
حجت الاسلام موسوی؛ نماینده اسبق ولی فقیه در استان کردستان ضمن تقدیر از خدمات ارزنده دکتر فانی و با اشاره به انواع جهاد در راه خداوند گفت: در زمینه جهاد در راه خداوند سه نوع جهاد در احکام دینی ما تعریف شده، اول جهاد به معنی مقابله و نبرد فیزیکی، دوم، جهاد در برابر ظلم و ستم و فقر و محرومیت و سوم جهاد در راه آگاهی بخشی، رشد و تعالی فکری و معنوی می باشد که همان جهاد فرهنگی است. این نوع جهاد مقدم و ارجح بر هر جهادی است و از آن به عنوان جهاد اکبر یاد می شود که علی اصغر فانی، وزیر سابق آموزش و پرورش در این زمره قرار دارد. به تعبیر بزرگان، جنگ با دشمن و جهاد با ظلم، زمینه ساز جهاد فرهنگی و تغییر نگرش و تفکرات پوسیده و فاسد و منحرف است.
وی با بیان مسائل و مشکلات اوایل انقلاب در استان کردستان و نقش کلیدی و خردمندانه علی اصغر فانی، مواردی را عنوان کرد و افزود: با توجه به بافت مذهبی و اعتقادی منطقه؛ کار فرهنگی در آن مناطق بسیار سخت تر و طاقت فرساتر است و از طرفی جذب و به میدان آوردن افرادی با اعتقادات مخالف و به آنها مشارکت دادن و حتی بکارگیری اینگونه افراد به دلیل تفاوت مذهب، مستلزم گذراندن دوره های علمی تقریب است، که انصافا فانی با دست خالی و بدون امکانات، مقتدرانه و یک تنه کردستان را به سمت و سویی دیگر برد به گونه ای که نرخ سواد در استان کردستان را که آن زمان حدود ۳۰درصد بود با تدبیر و برنامه ریزی صحیح به رتبه سوم کشور ارتقا داد و ابتکاراتی از جمله: تأسیس مراکز تربیت معلم، مراکز شبانه روزی، تقویت و تربیت نیروهای متخصص و متعهد را در دستور کار خود قرار داد و در این زمینه نیز بسیار موفق عمل کرد تا جایی که هنوز هم ابتکارات و تدابیر ایشان در آموزش و پرورش ماندگار است و استفاده های شایانی دارد.
* صدق در گفتار کافی نیست، بلکه صدق باید در عمل باشد
همچنین اکرمی وزیر اسبق آموزش و پرورش ضمن اشاره به آیه ۱۱۹سوره مائده، صداقت در رفتار و کردار علی اصغر فانی را از جمله موارد موفقیت وی دانست.
اکرمی به توانمندی و خدمات در حوزه مدیریت راهبردی در زمان حضور علی اصغر فانی در آموزش و پرورش پرداخت و از توسعه مدارس شبانه روزی مناطق محروم کل کشور، تاییدیه و اجرای طرح تعدیل و سازماندهی نیروی انسانی طی بخشنامهای با هدف رفع مشکلات نقل و انتقال معلمان سخن گفت.
وی همچنین به خدمات ارزشمند علی اصغر فانی اشاره کرد و گفت: تاسیس مدارس متمرکز شاهد و افزایش آنان به ۲۴۵باب ضمن جذب و بهکارگیری مجرب ترین و متعهد ترین معلمان برای رفع نگرانی خانواده شهدا و جانبازان در زمینه آموزش فرزندانشان، تایید طرح جذب کودکان لازم التعلیم، تائیدیه طرح تشکیل و تجهیز آزمایشگاهها و کارگاههای مرکزی در مناطق کشور با هدف انجام آزمایش های شیمی و فیزیک توسط دانش آموزان و حضور در فضای تخصصی، استفاده از رسانه ملی و فضای مجازی برای اولین بار در سیستم آموزش و پرورش با هدف حل مشکل دانش آموزان عقب مانده از تحصیل در مناطق جنگ زده، تغییر نظام نیم سالی واحدی دوره دبیرستان به سالی واحدی، متوقف نمودن فعالیت مدارس نمونه دولتی، رفع مشکلات تربیت معلم و بکارگیری ۲۱۰۰۰معلم دانش آموخته در آموزش و پرورش، تاسیس پژوهش سراهای دانش آموزی و هم چنین در دوران تصدی وزارت آموزش و پرورش، توسعه مشارکت، تمرکززدایی، سازماندهی و بهسازی منابع انسانی، ارتقاء مدیریت آموزشی و آموزشگاهی جزء فعالیت های ویژه و شاخص وی است.
در پایان اکرمی اظهار کرد: صدق در گفتار کافی نیست، بلکه صدق باید در عمل باشد و ترس از خدا را باید به عنوان اصل و اساس کار قرار دهیم.
* ماموریت دانشگاه فرهنگیان؛یک ماموریت ملی است
مهر محمدی؛ عضو شورای عالی آموزش و پرورش، ماموریت دانشگاه فرهنگیان را ماموریت ملی دانست و مسئولیت تربیت معلمان را از اهداف مهم برشمرد.
مهر محمدی؛ رئیس اسبق دانشگاه فرهنگیان و عضو فعلی شورای آموزش و پرورش با توجه به مسئولیت قبلی در دانشگاه فرهنگیان و تجربیات کسب شده در خصوص تربیت معلم و مدیریت اجرایی در وزارتخانه با تاکید بر کیفیت آموزش گفت: در مورد دانشگاه فرهنگیان که افتخار مدیریت آن را داشتم گفتنی ها زیاد است و همانطور که همه در جریانند تربیت معلم جزو موارد حساس است.
وی گفت: در مورد کیفیت دانش آموختگان بیش از هر موضوع دیگری باید از مسائل متعددی صحبت شود و کیفیت باید مهم ترین نکته در ارتباط با تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان باشد و مورد توجه مسئولین قرار گیرد.
مهرمحمدی افزود: در سال ۱۳۹۱تربیت معلم در قالب دانشگاه قرار گرفت و مسئولیت تربیت معلمان برعهده دانشگاه فرهنگیان گذاشته شد.
وی ماموریت دانشگاه فرهنگیان را یک ماموریت ملی دانست و گفت: ما در این ماموریت باید به لوازم تربیت ملتزم شویم وقتی سخن از تربیت به میان می آید نباید به دام سیاستِ تامین صِرف فرو رفت؛ این بدان معنی است که بین تامین معلم و تربیت معلم فاصله ی عمیقی به عنوان دره کیفیت است که با پر کردن این دره، حق مطلب در مورد تربیت معلم ادا می شود.
* علی اصغر فانی؛ باقی آموزش و پرورش است نه فانی آن
شاهین نوش آبادی؛ معاون امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش ضمن بیان خاطرات دوران شاگردی خود در محضر استاد خود، علی اصغر فانی گفت: انسان های بزرگ، ویژگی هایی دارند که اگر انسانی در معاشرت با این بزرگان قرار بگیرد شیفته آن ها می شود و بزرگی این انسان ها در رابطه آنها با انسان های دیگر و در کار و دینشان نمایان است که استاد علی اصغر فانی یکی از همان افراد هستند.
وى با تاکید بر آموخته های اخلاقی خود از علی اصغر فانی، در دوره شاگردى افزود: راز بزرگ شدن، آموختن در محضر بزرگان است.
همچنین نوش آبادى در حسن ختام صحبت های خود گفت: علی اصغر فانی؛ باقی آموزش و پرورش است نه فانی آن.
* معلمان پایه و اساس و معمار فرهنگ هر قوم و ملت هستند
همچنین نظریان مدیر منطقه 6 در مراسم بزرگداشت نیم قرن معلمی و مدیریت فرهنگی فانی گفت: معلم بنیان اصلی تعلیم وتربیت است. معلمان پایه و اساس و معمار فرهنگ هر قوم و ملت هستند.
در این مراسم جواد نظریان؛ مدیر آموزش وپرورش منطقه 6 ضمن تبریک ایام ماه رجب و تبریک میلاد مولی الموحدین علی علیه السلام، از دست اندرکاران اجرای برنامه تجلیل از فانی تقدیر و تشکر کرد و افزود: خداوند را سپاس که فرصتی را به وجود آورد تا بتوانیم به اندازه بضاعت خویش از شما صاحبان خرد تجلیل کنیم .این گردهمایی، مراسم تجلیل وگرامیداشت از خدمتگزاران فرهنگ و تربیت این مرز وبوم است که کاری فرهنگی و منطبق بر اهداف و فلسفه آموزش وپروش است ولی متاسفانه گاهی به دلایل متعدد به فراموشی سپرده می شود.
نظریان تصریح کرد: جامعه ای که بزرگان خویش را ارج ننهد؛ جامعه ای بدون پشتوانه است و پشتوانه همه ما همین بزرگان و بزرگواران هستند. چه کسی مهم تر از معلمی که همه عشق وعلاقه اش آموزش اخلاق وتربیت است و همگان اذعان دارند آموزش و پرورش برترین و مهمترین نهاد در تمام جوامع است.
وی اضافه کرد: معلم بنیان اصلی تعلیم وتربیت است معلمان پایه و اساس و معمار فرهنگ هر قوم و ملت هستند.
در ادامه نظریان با بیان ویژگی های بارز و ارزشمند فانی در زمینه ها و ابعاد مختلف بیان کرد: با افتخار قصد داریم از زحمات ستودنی فردی تشکر کنیم که بیش از نیم قرن برای فرهنگ، تعلیم وتربیت این سرزمین با جان و دل زحمت کشید. صحبت از مردی است که با زحمات زیاد و با روش های ناب معلمی، تدریس کرد و علی رغم قبول مسئولیت های خطیر در دوره های مختلف همواره به نقش معلمی خود افتخار ومباهات می کند. معلمی با اخلاق ومنش های ناب معلمی، مدیری معتقد به کرامات و روابط انسانی صاحب نظری آشنا به تعلیم وتربیت، ایشان نامی ماندگار در آموزش وپرورش است.
گفتنی است در پایان مراسم هم از مجموعه ۷جلدی اشاره که تاریخ شفاهی آموزش و پرورش ایران است رونمایی شد.