معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس گفت: یکی از مهمترین مبانی تربیتی در بحث انسان شناسی اسلامی، موضوع کرامت ذاتی و کرامت اکتسابی انسان است؛ دلالت های تربیتی این موضوع در عرصه تعلیم و تربیت میتواند بسیار راهگشا باشد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس دکتر مجید بذرافکن در پانزدهمین جلسه از سلسله نشست های فصل تحول ویژه روسا و اعضای شورای معاونین ادارات و روسای ادارات داخلی اداره کل آموزش و پرورش فارس ابتدا فیلم کوتاهی را از طرح ابتکاری یک خانم معلم چینی به نمایش گذاشت و از همکاران خواست در خصوص ارزشمندی یا خطا بودن اقدام این معلم قضاوت کنند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس گفت:ماجرای فیلم از این قرار است که خانم معلم مداد و مداد پاک کنی را در ابتدای سال در اختیار هر کدام از بچه ها قرار می دهد و تاکید میکند که در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید با این ذهنیت که اگر کسی در نگهداری پاک کن خود کوتاهی کند و به عبارتی به آن بی احترامی کند احترام گذاشتن به انسانها را هم نمی آموزد
وی گفت: بعد از مدتی معلم از بچه ها میخواهد پاک کن خود را روی میز بگذارند.
وی گفت: کثیف ترین پاک کن با قضاوت و داوری چند تن از بچه ها انتخاب می شود، سپس با مدیریت خانم معلم یک لباس سوراخ سوراخ شده به تن دانش آموز پوشانده شد تا درک کند که سوراخ سوراخ کردن پاک کن چه حسی دارد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس توجه همکاران را به این موضوع جلب نمود که قضاوت ما در مورد چنین اقداماتی نمی تواند سلیقهای باشد آنچه که می تواند قضاوت ها را منطقی و قابل پذیرش نمایند.
بذرافکن گفت: توجه به ریشه ها و مبانی است پس از ذکر این مطلب، بذرافکن با تاکید بر این نکته که وقتی می پذیریم که انسان دارای کرامت ذاتی است هرگز نباید به دانش آموزی توهین شود و یا مورد تمسخر قرارگیرد گفت: بر فرض که دانش آموزی قادر نباشد یا مایل نباشد به سوال معلم یا درسی که روز گذشته ارائه شده پاسخ دهد این موضوع نباید موجب شود که معلم دانش آموزی را مورد تمسخر و توهین قرار دهد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس در ادامه با ذکر تمثیلی از مرحوم آیت الله حائری گفت: ظرف حساسیت و آبروی هر انسانی پراست و باید مراقبت کرد که آبروی فردی ریخته نشود، اگر اینطور شد فرد ممکن است هر خطا و اشتباهی مرتکب شود به عبارتی فرد چیزی برای از دست دادن نخواهد داشت و آسیب هایی را متوجه خود و دیگران خواهد کرد .
بذرافکن سپس به این نکته اشاره نمود: که در مکتب حیات بخش اسلام هدف وسیله را توجیه نمی کند این که مادری زیر متکای فرزند چیزی بگذارد و هنگام پرسش فرزند از چیستی و کجای آن بگوید این را فرشته ها آوردند صحیح نیست.
لازم به ذکر است: این جلسه با طرح پرسشی از سوی آقای بذرافکن به این شرح پایان رسید که اگر این خانم معلم چینی صاحب تمیزترین پاکن را به جلوی کلاس دعوت می کرد و ضمن تشویق جایزه ای به او تقدیم می کرد نظرتان چه بود؟! این کار را درست می دانید یا خیر؟
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان فارس