معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش توسعه آموزش های فنی و حرفه ای مبتنی بر آمایش سرزمینی با رویکرد آینده پژوهانه و مشارکت صاحبان سرمایه، دستگاهها و صنایع در مدارس متوسطه را از مهمترین سیاست های این معاونت عنوان کرد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان، کاظمی در جلسه شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اظهار کرد: اجرایی سازی سند تحول یک ضرورت است.
وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین یک سند درون سازمانی نیست، گفت: براساس فصل هشتم این سند که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و از سوی عالی ترین مقام دستگاه اجرایی به دستگاههای اجرایی ابلاغ شده است، همه دستگاه، سازمان ها و نهادها مکلف به همکاری در اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستند.
کاظمی یکپارچگی را مهمترین پیش نیاز اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: این سند باید به صورت یکپارچه در کشور اجرا شود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به عنوان سال یعنی «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین» تصریح کرد: اگر با نگاه تربیت نسل به این موضوع بنگریم، قطعا آموزش و پرورش زیرساخت اصلی را فراهم میکند. ضمن اینکه در مدارس متوسطه نظری و هنرستانها زمینه تحقق تولید و اشتغال فراهم می شود.
کاظمی خاطر نشان کرد: در توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت آموزی دانش آموزان دوره اول و دوم نظری بر تقویت روحیه کارآفرینی و کسب شایستگی های حرفهای دانش آموزان تاکید می شود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش توسعه آموزش های فنی و حرفه ای مبتنی بر آمایش سرزمینی با رویکرد آینده پژوهانه و مشارکت صاحبان سرمایه، دستگاهها و صنایع در مدارس متوسطه را از مهمترین سیاست های این معاونت عنوان کرد و گفت: ایجاد و توسعه هنرستان های در جوار صنعت با همین هدف دنبال می شود، ضمن اینکه در این هنرستانها آموزش در محیط واقعی اتفاق می افتند و از طرفی بخشی از نیاز صنایع به نیروی کار از طریق دانش آموزان برطرف می شود.
کاظمی معدن، شیلات، صنایع دریانوردی، گردشگری و کشاورزی را از مهمترین مزیت های نسبی سیستان و بلوچستان برای اشتغالزایی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه استاندار سیستان و بلوچستان توجه ویژه ای به حوزه آموزش های فنی و حرفهای دارد و باید با این روحیه جهادی و حمایت های ویژه برای کاهش اختلاف توسعه آموزش های فنی و حرفه ای در استان با میانگین کشوری تلاش کنیم چرا که هم اینک سهم سیستان و بلوچستان در این زمینه بسیار پایین است.
وی در بخش دیگری بر تقویت و توسعه پژوهش سراها تاکید کرد و گفت: وجود پژوهش سراها باعث می شود روحیه پژوهش محوری و خلاقیت و نوآوری در دانش آموزان شکوفا شود.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در زمینه تجهیز پژوهش سراهای کشور ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است اما برخی پژوهش سراهای استان از نظر فضا دچار مشکل هستند که باید این مشکل را برطرف کرد.
کاظمی افزود: در راستای کیفیت بخشی و توسعه عدالت آموزشی از اردیبهشت امسال پویش جهاد علمی ویژه دانش آموزان پایه دوزادهم را آغاز کردیم که در این پویش معلمان برتر تهران با همکاری مدرسه ماندگار البرز فیلم تدریس خود را ضبط می کنند و این فیلم برای تحقق عدالت و نصیب برابر آموزشی در مدارس شبانه روزی مناطق محروم و جبران کمبود معلم حرفه ای و قوی در این مناطق برای آموزش دانش آموزان استفاده می شود.
وی خاطر نشان کرد: در سال تحصیلی آینده این طرح در سه پایه تحصیلی و از ابتدای سال تحصیلی در چهار رشته نظری اجرا خواهد شد.
گفتنی است در پایان این جلسه، لوح سپاس وزیر آموزش و پرورش به همراه یک تابلوی اثر هنرجوی هنرستان فجر شهرستان زابل از سوی کاظمی به حسین مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان اهدا شد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان