معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش هرمزگان، از برگزاری دومین کارگاه پژوهشی با عنوان “طرح پژوهشی برتر “به مناسبت بزرگداشت مقام معلم خبر داد.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان، حسن جراره در ابتدای این کارگاه که به میزبانی آموزش و پرورش ناحیه ۲ بندرعباس برگزار گردید، در باب اهمیت پژوهش و ایجاد انگیزه در میان معلمان بیان داشت: پژوهش و تدریس از هم منفک نمی شوند و در راستای هم قابلیت ارتقا جایگاه معلم ، پیشرفت دانش آموز و در نهایت توسعه و پیشرفت جامعه را دارند.
وی با تاکید براینکه ، فعالیت های پژوهشی نباید فقط مختص مرکز استان باشد، بلکه همکاران فرهنگی که در سایر مناطق خدمت می کنند نیز باید با فضای تحقیق و اهمیت آن آشنا شوند، خاطر نشان ساخت: کارگاه های آموزشی و پژوهشی که در مناسبت های خاص در حوزه آموزش و پرورش برگزار می گردد، می تواند پله های ترقی مناسبی برای آموزش فرهنگیان در امر توسعه و پژوهش در سراسر استان باشد .
وی بیان داشت: طرح پژوهشی در بخش تعلیم و تربیت باید به نیاز های آموزش و پرورش بر اساس اسناد بالادستی پاسخ دهد و بحمدالله امروزه به واسطه برگزاری همین کارگاه ها ، نگرش معلمین از تدریس در کلاس های درس به روش های تدریس جدید مبتنی بر پایه پژوهش و طرح سوال، تغییر یافته است و معلمین با نگاهی ریز بینانه در کلاس درس می توانند مسائل موجود کلاس خود را به راحتی شناسایی نموده و با استفاده از تجربیات حاصل از طرح های پژوهشی، راه حل های مناسبی را ارائه دهند.
جراره، با بیان اینکه اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان، فعالیت های مساعد و تاثیر گذار پژوهشگران فرهنگی را با پذیرفتن طرح های پژوهشی آن ها در شورای تحقیقات آموزش و پرورش ارج می نهد، افزود: هدف از برگزاری کارگاه طرح پژوهشی برتر، تشویق و ترغیب همکاران به ارائه طرح های پژوهشی برای گشودگی مسائل روز و کشف استعداد های برتر در زمینه های مختلف علمی ، تربیتی ، فرهنگی و ایجاد انگیزه در بین نوآوران و فن آفرینان فرهنگی است.
وی ابراز امیدواری کرد؛ می توان با گسترش تجربه ها ی علمی و پژوهشی و ایجاد زمینه تعامل بین همکاران محقق و فراهم سازی فضای پرشور و رقابتی سالم بین آن ها برای هفته پژوهش سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ آمادگی لازم داشت.
شایان ذکر است؛ دکتر مرادی، مدرس این کارگاه، با تعریفی جامع از چگونگی تاثیر ارائه طرح پژوهشی در دنیای امروز، تصریح کرد: به دلیل سرعت پیشرفت تکنولوژی، طرح های پژوهشی در دنیای امروزی به سرعت دست خوش قدمت می شود و با پیشرفت و بروز فناوری های جدید، طرح های راحت تری در اختیار مردم قرار می گیرد.
وی افزود: یک پژوهشگر خلاق ، با ایده و مسلط به مسائل آموزش و پرورش می تواند با اجرای عملی طرح خود، نمود تحقیق مؤثر را در کلاس درس، دریافت کند و تأکید می شود، پژوهشگران نباید پس از بیان ایده، طرح را در حد مقاله باقی بگذارند.
شایان ذکر است، در ادامه کارگاه به روند چگونگی نوشتن یک طرح پژوهشی مطلوب و کارآمد که قابلیت ثبت در سامانه سمات را دارد ، به طور جامع توضیح داده شد.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان