مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی در آیین تکریم آقای محمود اللهیاری و معارفه آقای حسین مولوی به عنوان سرپرست آموزش و پرورش ناحیه یک اراک گفت: شناسایی ظرفیت های قانونی و استفاده از آنها در راستای ارتقا جایگاه نهاد تعلیم و تربیت ضروری است
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان مرکزی، احمدرضا نوازنی در این مراسم طی سخنانی گفت:آموزش و پرورش ناحیه یک اراک به عنوان بزرگترین منطقه آموزشی استان به جهت جمعیت دانش آموزی، نیروی انسانی، تراکم کلاسی و تعدد واحدهای آموزشی پیشانی آموزش و پرورش استان مرکزی محسوب می شود که آقای حسین مولوی بار مسئولیت مدیریت و راهبری آن را آقای مولوی تقبل نمودند.
وی ضمن قدردانی از زحمات محمود اللهیاری در طی ایام مسئولیت ایشان در ناحیه یک اراک افزود: اگر کسی غیر از خدمت به نظام جمهوری اسلامی انگیزه دیگری از قبول مسئولیت داشته باشد دچار زیان دنیوی و اخروی شده است. لذا امیدواریم خداوند متعال توفیق اخلاص در عمل به ما عنایت کند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره اهداف سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش، اظهار داشت: سند تحول بنیادین به عنوان مبنای عمل و راهنمای خدمت در آموزش و پرورش مطرح و بالغ بر ده سال از تصویب آن می گذرد لذا همه ما در مقابل آن مکلف هستیم.
نوازنی افزود: در این سند مأموریت هایی هم برای معلم و هم برای دستگاه های اجرایی آموزش و پرورش در نظر گرفته است و اهدافی تعیین شده است که هدف نهایی آن حیات طیبه انسان و جامعه عنوان شده است.
وی تصریح کرد: از نظر سند تحول بنیادین حیات طیبه دارای ویژگی هایی است که از آن جمله می تواند به رشد علمی جامعه در تمام احوال اشاره کرد و این بدان معناست که جامعه ما در هر لحظه و هر روز نسبت به گذشته ی خود از نظر علمی پیشرفت داشته باشد، از دیگر ویژگی های حیات طیبه مدارا با مردم عنوان شده است که این خصلت بارز همه معلمین ما در کلاس درس می باشد، زیرا شاهد هستیم که در مدرسه دانش آموزانی با ویژگی های اخلاقی و رفتاری متفاوتی حضور دارند که نمی توان در برخورد با آنها نسخه واحدی به کار برد بلکه معلمین ارجمند بسته به شرایط هر دانش آموز با او رفتار می کنند و تمام ویژگی های وی را در نظر می گیرند و این مصداق مدارا با مردم است.
نوازنی با تأکید بر لزوم تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یادآور شد: اهداف عالی و والایی در سند تحول بنیادین برای نظام تعلیم و تربیت در نظر گرفته اند که ما موظف هستیم در راستای تحقق این اهداف که همان رسیدن به کمال نهایی حرکت کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در کلام الله مجید در 3 آیه کلمات تعلیم و تزکیه در کنار هم قرار گرفته اند افزود: آموزش به عنوان مقدمه ای بر تربیت است تا تا هدف نهایی که رسیدن به کمال است محقق شود، اما برای رسیدن به امر آموزش مطلوب ما باید اقدام به شناسایی امکانات و ظرفیت های موجود کنیم.
وی گفت: من از 2 منظر به آموزش و پرورش نگاه می کنم اول اینکه آموزش و پرورش خانه، مأمن و مأوای همه ی همکاران محترم می باشد و ما خدمتگزار آنها به شمار می آییم لذا با روی گشاده آماده دریافت نظرات، پیشنهادات انتقادات آنها هستیم در ثانی آموزش و پرورش به عنوان نهادی انسان ساز به لطف خدا و با جمعیت انبوه نیروی انسانی و دانش آموزی یک نهاد مقتدر است که نیاز به ترحم هیچ ارگان یا نهادی ندارد، در حمایت از آموزش و پرورش و برنامه های آن قوانین متعددی وجود دارد و قانونگذار در این زمینه حقوقی را تعریف کرده است و همه ما موظف به تمکین در برابر قانون هستیم بنابراین نمی شود برخی دستگاه ها در بهره برداری از قانون منافع خود را در نظر گرفته و بخش هایی از قانون را به نفع خود تفسیر نمایند و مانع از احقاق حقوق آموزش و پرورش شوند.
وی با اشاره به قانون مدرسه سازی توسط انبوه سازان گفت: بر اساس این قانون هر انبوه سازی که 200 واحد مسکونی احداث نمایید باید یک واحد آموزشی نیز احداث و در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد، این مسأله یک قانون است و نیاز به تفسیر ندارد بنابراین اگر از این قانون تبعیت نکنند از طریق مراجع قانونی این امر پیگیری خواهد و مراجع ذیصلاح نیز خارج از نوبت باید به شکایات آموزش و پرورش در این زمینه رسیدگی نماید.
نوازنی همچنین با اشاره به ابلاغ دستورالعمل طرح «مولد سازی دارایی های آموزش و پرورش» به مناطق و شهرستان ها استان اظهار داشت: وظیفه ما شناسایی ظرفیت های قانونی و تبدیل آن به بالفعل است تا شأنیت نهاد تعلیم و تربیت و همکاران محترم فرهنگی در جامعه ارتقا یابد، بنابر این ابلاغیه با توجه به موقعیت مکانی بخش زیادی از واحدهای آموزشی استان بدون پرداخت هر گونه عوارضی تجاری سازی خواهند شد و درآمدهای آن در اختیار آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت.
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قانون رتبه بندی معلمان در این خصوص گفت: اخبار منتشر شده در فضای مجازی سندیت نداشته، لایحه رتبه بندی هنوز در هیئت دولت به تصویب نرسیده است و در حال جمع آرا و نظرات همکاران ارجمند و صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت می باشند تا پس از رفع نواقص احتمالی به هیئت دولت جهت تصویب و اجرا ارائه شود. حتی لوایح دولتی پس از تصویب چنانچه نیاز به اصلاح داشته باشد با الحاق یک متمم ایرادات وارده تصحیح می شود لذا همکاران محترم شاغل در مدارس در این زمینه با آسودگی خاطر اخبار را از رسانه های معتبر دنبال نمایند.
نوازنی در پایان به تشریح بندهای استقرار قانون رتبه بندی معلمان پرداخت و گفت: مدیران مدارس در مرحله نخست مسئولیت سنجش معیارها و ارائه امتیاز به همکاران محترم را دارند لذا با توجه به تلاش و مجاهدتهای همکاران آموزشی و مفاد این قانون در تخصیص امتیازات دقت و توجه لازم را به جایگاه همکاران در سطح مدارس داشته باشند.