معاون متوسطه آموزش و پرورش استان در ارائه گزارش به مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: نرخ پوشش تحصیلی متوسطه اول و دوم مازندران از میانگین کشوری بالاتر است.
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران؛ “علی دهقان” صبح امروز در نشست همکاران معاونت آموزش متوسطه با مدیرکل آموزش و پرورش مازندران، ابتدا به ارائه گزارش عملکرد معاونت آموزش متوسطه استان پرداخت و خاطر نشان کرد: اکنون در استان مازندران در مجموع سه سال متوسطه دوم ۴۱ درصد دانشآموزان مشغول به تحصیل در رشته فنی و حرفهای و کاردانش هستند و پوشش تحصیلی ما در متوسطه اول ۹۷.۶۳ در متوسطه دوم ۹۰.۴۴ که با توجه به درصد کشوری میانگین پوشش تحصیلی مازندران از میانگین کشوری بالاتر است.
معاون آموزش متوسطه استان در زمینه نرخ گذر از ابتدایی به متوسطه اول و از متوسطه اول به دوم گفت: نرخ گذر از ابتدایی به متوسطه اول ۹۸.۷۴ و نرخ گذر از متوسطه اول به دوم ۹۴.۶۱ میباشد که با توجه به میانگین نرخ کشوری نرخ گذر استان مازندران از میانگین کشوری بالاتر است.
دهقان ابزار رفتن به سمت تحول را استفاده از ظرفیت گروههای آموزشی، نیروی انسانی و اولیا دانست و اظهار کرد: طبق بررسیها و تحلیلهای صورت گرفته از عملکرد آموزش و پرورش بدین امر رسیدیم که مهمترین مساله آموزش و پرورش ایجاد و توسعه فرصت یادگیری است از اینرو ایجاد فرصت یادگیری را محور تمام فعالیتهایمان قرار دادیم زیرا تنها با ایجاد فرصت یادگیری در جامعه میتوانیم به سمت تغییر نگاه و تحول و رفتار سنجیده برسیم.
وی در این زمینه ادامه داد: یکی از عوامل مهمی که بر یادگیری عمیق تاثیرگذارند نیروی انسانی است و در طی این مدت همه تلاش خود را جهت تمرکز بر نیروی انسانی به کار گرفتیم.
این مقام مسئول از جمله اقدامات مهمی که در این زمینه صورت گرفت را برگزاری دورههای توسعه حرفهای معلمان دانست و گفت: برای توانمندسازی دبیران اقدام به برگزاری کلاسهایی توسط دبیرانی مجرب که مرجعیت علمی بالایی دارند کردیم تا بستر لازم برای رشد فردی و صلاحیتهای حرفهای همه معلمان را فراهم آوریم.
وی با اشاره به اینکه در استان مازندران ۱۲ هزار معلم در شاخه نظری و ۲ هزار دانشآموز مشغول به تحصیل هستند بر اهمیت توسعه دانش سازمانی مدیران مدارس تاکید کرد و تصریح کرد: بدون شک با توسعه دانش سازمانی مدیران است که میتوانیم یک مدرسه پویا داشته باشیم از اینرو امسال برای ۷۳۶ مدیر جدیدالانتصاب کلاسهای خوبی را در سطح استان برگزار کردیم.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با توجه به اهمیت مساله تنوع بخشی به محیطهای یادگیری افزود: در مساله تنوعبخشی به محیطهای یادگیری ما دیگر یادگیری را تنها مختص در کلاسهای درس نمیدانیم بلکه مکانهایی چون کارگاه، آزمایشگاه و کتابخانه از جمله مهمترین محیطهای یادگیری محسوب میشوند و به همین دلیل بخش زیادی از تمرکز خود را در طی این مدت به فعال کردن کارگاههای فرسوده و غیر فعال گذاشتیم.
دهقان با بیان اینکه هنرستانها کانون اشتغال هستند اضافه کرد: طبق آمار بدست آمده ۴۳ درصد از دانشآموزان مازندران در هنرستان مشغول تحصیل هستند که طبق برنامه ششم توسعه این عدد باید به ۵۰ درصد برسد اما میانگین دانشآموزان رشته هنرستان در کشور ۳۶ درصد است.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه آموزش نیاز به سرمایهگذاری و حمایت دارد گفت: با توجه به نامگذاری که امسال توسط رهبر انقلاب صورت گرفت درصدد شدیم تا یک برنامه جامعی را بنویسیم در این برنامه ما به طور کامل ظرفیت تمام هنرستانهای استان را در تولید کشور شرح دادیم و به مشکلاتی که در هر کدام از این هنرستانها وجود داشت اشاره کردیم و این برنامه جامع را به استانداری جهت ارجاع به ستاد اقتصاد مقاومتی تحویل دادیم.
منبع: اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران