معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به اهمیت کانون های فرهنگی تربیتی اشاره کرد و گفت: این کانون ها راهبردی ترین بخش تربیتی وزارت آموزش و پرورش هستند.
به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان البرز:
علیرضا کاظمی در جشنواره کانون های فرهنگی تربیتی کشور که در کانون شهید فهمیده کرج مستقر در استان البرز برگزار شد، افزود: کانون های فرهنگی تربیتی به لحاظ حجم و دامنه فعالیت ها و ضریب نفوذی که دارند بهترین موقعیت های تربیتی رشد دهنده را برای دانش آموزان کشور فراهم می کنند به طوریکه هیچ بخشی از بخش های آموزش و پرورش حتی مدرسه این ظرفیت را ندارد.
وی اظهار داشت: وقتی به محیط مدرسه نگاه می شود تمرکزش فقط بر آموزش و فعالیت های آموزشی است و بخشی که فعالیت های آموزشی را می تواند به آموزه های تربیتی تبدیل کند مراکزی مثل کانون ها، دارالقران ها و اردوگاه ها هستند که موقعیت سازی می کنند و دانش آموز در آن ها تربیت می شود.
کاظمی با تاکید بر اینکه نقطه اتصال کانون ها به مدارس را باید محکم تر کنیم، گفت: فعالیت های این کانون ها باید فراگیرتر شده و پوشش بیشتری در موضوع و نیازهای دانش آموزان و جذب جامعه مخاطب و دیدن سلایق متفاوت دانش آموزان که در این زمینه طراحی های مختلفی انجام داده ایم، داشته باشد.
وی افزود: در همین راستا قرار شد که برنامه های تحولی کانون های فرهنگی تربیتی در تمام ابعاد تدوین شود و آن ها را اولویت بندی کنند که این برنامه ها در حوزه نیروی انسانی، تجهیزات،حمایت های مالی، امکانات، تاسیسات و بخشی متوجه برنامه ها و محتواها و بخشی نیز در حوزه قانونی و زیرساخت ها است که امروز با افتخار اعلام می کنیم این برنامه ها را جلو برده ایم.
معاون وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در شرایطی که وزارت آموزش و پرورش ساختار اداری خود را ترمیم می کند جذب بیش از ۲ هزار پست سازمانی برای کانون ها کار کمی نبود.
وی گفت: حل مسایل مالی کانون ها و نیروی انسانی در سامانه بکفا کار مهمی است که انجام شده و در حوزه ساخت و ساز و توسعه کانون ها با رویکرد توجه به مناطق محروم دنبال می شود ولی برای رسیدن به مطلوب فاصله زیاد است که دلیل آن در زمان هایی بوده که شاید کانون ها آنگونه که شایسته و بایسته است مورد توجه قرار نگرفته بودند.
کاظمی افزود: مدیران و معاون های پرورشی و بخش های مرتبط با این حوزه باید این مجموعه را با فعالیت های متنوع و جذاب از یک منظر عرضه کردن به جامعه مخاطب به یک چرخش تقاضا محوری تبدیل کنند.
وی تصریح کرد: اگر بتوانیم برنامه های فرهنگی تربیتی را به یک تقاضای اجتماعی در فضای آموزشی تبدیل کنیم می توانیم آن تحول اساسی را رقم بزنیم.
وی خاطرنشان کرد: خودمان می توانیم باتجلی دادن و بروز دادن فعالیت های کانون های فرهنگی تربیتی جایگاه مهم و اساسی این کانون ها را در تعلیم و تربیت به جامعه آموزش و پرورش نشان دهیم و وقتی مدیران مدارس متوجه این جایگاه اساسی شدند آن زمان خودشان مراجعه و حمایت می کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: در حوزه سیاستگذاری کانون های فرهنگی تربیتی اقداماتی طراحی شده و سرفصل های متنوعی را در قالب ۲۲ برنامه و انجمن تعریف کرده اند که محتوا تولید شده و مدل ها و الگوهای اجرایی آن تعریف شده و قرار است که هر کدام از انجمن ها به یک کانون واگذار شود و دبیرخانه آن به یک کانون واگذار شود.
وی گفت: بایستی هر کانون محل تمرکز یک فعالیت شود و برای آن برنامه های متنوع و متفاوتی را تدوین کرده و محل تجربه گردانی آن برنامه همان کانون شود و بعد با آن سیاست از ظرفیت همه استان ها در جهت ارتقای کانون ها استفاده کنیم.
کاظمی یادآور شد: در دهه فجر این ظرفیت را کانون ها نشان دادند به طوریکه با پخش ۱۰ برنامه تحت عنوان کانون انقلاب نشان دادیم که می توانیم برنامه های مناسبی را در سطح ملی تولید کنیم و ارایه بدهیم که خوشبختانه این اتفاق به زیبایی افتاد.
وی اظهار امیدواری کرد که با آسیب شناسی و همفکری ۳۱ سال فعالیت کانون ها و اولویت بندی برنامه ها بتوانیم مسایل اساسی کانون ها را حل کنیم و مسیر را برای ارتقای فعالیت کانون ها هموار کنیم.
در این آیین از پوستر برنامه های کانون های فرهنگی تربیتی البرز رونمایی شد و از چهار نفر از دانش آموزان و کارشناسان کانون های فرهنگی تربیتی این استان تجلیل شد.