به گزارش خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس ، پدرام منافی دانش آموخته دورۀ دکترای دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «تأثیر ریزساختار الکترولیت ژل مانند برپایۀ حاوی نانوذرات گرافنی بر بازدهی الکتریکی سلول خورشیدی گفت: در سال های اخیر تلاش های زیادی برای یافتن منابع جدید انرژی به منظور جایگزینی سوخت های فسیلی انجام گرفته است. از آن جایی که انرژی خورشیدی منبعی نامحدود، بدون نیاز به نگهداری، بدون آلایندگی، قابل اطمینان، بلند مدت و رایگان است، همواره به عنوان یکی از گزینه های اصلی منابع انرژی به شمار می رود.
منافی افزود: در این تحقیق با روشهای جدیدی که برای ساخت الکترولیت پلیمری ژل¬مانند (GPE) استفاده شده است، فناوری بدیعی برای تهیۀ سلول خورشیدی رزانه حساس بدست آمده است و در مرزهای دانش این فناوری پیشرفته ارتقاء یافته است.
وی با بیان اینکه حوزۀ تخصصی این پژوهش در کاربری¬های مرتبط با تأمین انرژی است،گفت: امیدوار هستیم با حمایت سازمان¬های مرتبط، تلاش برای قرارگیری در فاز صنعتی صورت بگیرد.
پیام وزیرعلوم به گردهمایی بینالمللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی
منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی به پانزدهمین گردهمایی بینالمللی ترویج زبان و ادب فارسی که امروز (سهشنبه) برگزار شد، گفت: گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایرانشناسی، بدون تردید یکی از مهمترین وظایف و مسئولیتهای ماست.
در این پیام وزیر علوم آمده است:استادان، پژوهشگران و دانشجویان گران ارج زبان و ادبیات فارسی؛ مسئولان برگزاری و شرکت کنندگان محترم ایرانی و خارجی در پانزدهمین نشست انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه شهید چمران اهواز
خداوند دانایی و بینایی را شکرگزارم که بار دیگر شاهد برگزاری این نشست ارزشمند و تأثیرگذار با حضور شما استادان و پژوهشگران فرزانۀ ایرانی و خارجی هستم. نخست بر خود لازم میدانم که از تلاش و همت ستودنی همۀ شما مسئولان برگزاری، بهویژه دانشگاه دیرین و ارجمند شهید چمران اهواز، صمیمانه سپاسگزاری کنم که حق میزبانی این همایش والا را به نیکی و شایستگی ادا کردند و در شرایط دشوار شیوع ویروس کرونا، با بهره گیری از فضای مجازی، این چراغ پر فروغ را همچنان روشن؛ و باب گفتگو و هماندیشی را باز نگه داشتند. امیدوارم اینگونه برنامههای سترگ و پر ارج و پراجر علمی و فرهنگی، زمینهساز داد و ستدهای علمی و همفکریهای روزافزون بین پژوهشگران، صاحبنظران و ادیبان برجستۀ ایران و جهان شود و به موضوع مهم و پرافتخار ترویج زبان و ادبیات و فرهنگ گرانمایۀ ایرانی، بیش از پیش یاری نماید.
عنصر انتقال مهارت محور اصلی در آموزش دانشگاه فنی و حرفه ای است
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: یکی از دغدغه های اصلی در دانشگاه برنامه ریزی آموزش های فنی و حرفه ای است. این دانشگاه از اسفند ماه ۱۳۹۷ با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برنامه ریزی درسی خود را به صورت مستقل آغاز کرده است.
ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: معتقدم انعطاف پذیری در آموزش های های فنی و حرفه ای بسیار زیاد است و تصور وجود برنامه ها و رشته های ثابت در این دانشگاه تا حدودی سخت است لذا آموزش های مهارتی باید انعطاف پذیر بوده و به دانشجویان ارائه شود.اکثر برنامه های درسی مقطع کاردانی و کارشناسی این دانشگاه به صورت عملی است و عنصر انتقال مهارت محور اصلی در آموزش دانشگاه است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: دانشجویان را برای افزایش مهارت به منظور فعالیت بهتر در مشاغل گوناگون به خصوص در ارتباط با صنعت و خدمات کشور آماده می کنیم.
صالحی عمران در پایان از تغییر سرفصل حدود ۷۷ برنامه درسی دانشگاه خبر داد و گفت: مطابق قانون برنامه ششم توسعه، رویکرد اصلی دانشگاه توجه به حرفه و شغل است و طبق بررسی ها حدود ۷۰ درصد دروس به صورت عملی به دانشجویان انتقال می یابد.
برگزاری بیش از ۶۰۰۰ دوره مهارتافزایی در دانشگاهها در طرح پایش سال ۱۳۹۹
معاون پژوهش و فناوری وزرات علوم، تحقیقات و فناوری از برگزاری بیش از ۶۰۰۰ دوره مهارتافزایی در دانشگاهها، پژوهشگاهها و مراکز آموزش عالی در طرح پایش سال ۱۳۹۹ خبر داد.
غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزرات علوم درخصوص برگزاری دورههای مهارتافزایی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور عنوان کرد: یکی از تغییرات اساسی حال حاضر در عرصه جهانی وقوع بحران کووید -۱۹ است که کلیه پدیدههای اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و سبک زندگی مردم را در کره زمین تغییر داده است. بر همین اساس لزوم برنامهریزی برای توانمندسازی افراد جامعه متناسب با کسب و کارهای جدید بالأخص توانمندسازی نیروهای دانشآموخته دانشگاهی بیش از بیش احساس میشود.
وی تصریح کرد: یکی از مهمترین نهادهای عصر حاضر در جهت شناخت و درک توسعه علمی و همچنین توانمندسازی و تربیت نیروی کار تخصصی ماهر و متناسب با نیازهای جامعه، نهاد دانشگاه است که میبایست از حمایت، برنامهریزی و سیاستگذاری هر چه بیشتر دولت و صنعت برخوردار شود و هماهنگ با تغییر در حوزه بومی و بینالمللی، رسالت و اهداف خود را نیز بازتعریف کند.
رحیمی خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر با برنامهریزیهای مناسب دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، شاهد افزایش کیفیت آموزشها و مهارتهای دانشآموختگان دانشگاهها و همچنین بهبود توانمندیهای شغلی دانشآموختگان بودهایم و باید سعی شود با سرعت بیشتری در این مسیر قدم برداشته شود.
وی بیان کرد: طرح پایش مهارتافزایی مطابق برنامه سالیانه در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در سال ۱۳۹۹ اجرا شد که بر این اساس ۴۰ مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی دانشگاهی به منظور هماهنگی و ساماندهی فعالیتهای مرتبط با توانمندسازی و اشتغالزایی دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور ایجاد گردیده است. مطابق اطلاعات دریافتی از ۶۶ دانشگاه، تعداد دوره برگزار شده در طرح پایش سال ۹۹، بیش از ۶۰۰۰ و تعداد شرکتکنندگان در این دورهها ۱۹۸ هزار و ۱۴۱ نفر بوده است.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری فارس